Blogs | 21 mei 2020

Corona-virus: 3 giga-effectieve tips voor thuiswerkers

Premier Rutte heeft ons opgedragen om komende tijd zo veel mogelijk thuis te werken. Niet iedereen heeft praktijkervaring met thuiswerken. Hoe omzeil je als (nieuwe) thuiswerker diepe valkuilen? En haal je thuis achter je computer minstens dezelfde hoge productiviteit als op de zaak? Mijn 3 giga-effectieve tips helpen je. Ook om van de nood een deugd te maken.

Misschien werk je af en toe al thuis. Het ziet er nu naar uit dat vele werkenden in Nederland lange tijd aan huis gekluisterd zullen zijn. Da’s andere koek dan een ochtendje, een middagje of een dagje. Zeker als je ook nog (kleine) kinderen thuis hebt. En/of een partner. Ik ga niet toelichten welke technische mogelijkheden er allemaal zijn op het gebied van thuiswerken. En dat Skype maar ook FaceTime bijvoorbeeld superhandig zijn om vanaf huis af en toe visueel contact te onderhouden met collega’s en chefs. Wel wil ik je – op grond van mijn eigen ervaring – drie heel praktische tips geven. Die kunnen ook handig zijn voor ervaren thuiswerkers. Doe er je voordeel mee.

1. Mindset: geen vakantie
“Fijn, komende tijd heb ik lekker vakantie”. Die opmerking hoorde ik gisteren. Van iemand die ergens in mijn woonplaats Soest op een kantoor werkt. Eerlijk gezegd ergerde ik mij er een beetje aan. Want dan is je mindset naar mijn onbescheiden mening echt verkeerd. Komende tijd (maanden?) zullen in Nederland meer mensen dan ooit thuiswerken. Vrijwel altijd betekent dit: achter hun computer thuis werken in plaats van achter de computer op de zaak. Ik ben van mening dat we dat allemaal met volle inzet moeten doen. Om zo onze economie zo goed mogelijk draaiende  te houden. Nu ik het zo teruglees: dit klinkt best een beetje dramatisch. Helaas is het dat ook. Sommigen noemen dat misschien zorgplicht. Met mijn Rotterdamse achtergrond en instelling noem ik het: ‘Gewoon, samen flink de mouwen extra opstropen!’

Ik ben zelf tekstschrijver, copywriter zo je wilt. Voor de Corona-ellende uitbrak werkte ik al elke maandag thuis. Dat ging in het begin nogal verkeerd. Op mijn kantoor in het ondernemershuis waarin ik gevestigd ben begin ik normaliter strak om 9.00 uur met mijn werk. Thuis startte ik pas om 9.30 uur. Of om 9.45 uur. En vaak nog later. En iets te regelmatig ging ik naar beneden om gezellig een kop koffie te drinken met mijn vrouw Miranda. Fout! Ook die gezellige maar te lange lunch op maandagen was niet echt slim van me. Per saldo kwam ik elke maandag uit op nog geen 5 effectieve werkuren. Ik heb mijn leven gebeterd. Sinds enige tijd start ik elke maandag, net als normaal, stipt om 8.45 uur. Ik lunch van 12.30 tot 13.00 uur. En ik stop ik nooit eerder dan 17.30 uur. Weer of geen weer. Kortom, heb je, nu je thuiswerkt, een (beetje een) vakantiegevoel? Hou dat vast. Maar besef dat geen vakantie hebt. Duty calls!

2. Produceren en prio’s
Daar zit je dan. Achter je computer. Op je kamertje en met de deur dicht. Zodat je lekker geconcentreerd kunt werken. Of met je laptop op schoot in de huiskamer. Waarbij je je fijn afsluit voor je partner en/of kinderen. Met een koptelefoon op of oortjes in. Hoe dan ook: je bent heel gedisciplineerd op tijd begonnen. Je bent er helemaal klaar voor om lekker aan het werk te gaan. En minstens zo veel te ‘produceren’ als op de zaak. Misschien werk je op kantoor dagelijks met ‘things to do-lijstjes’. Dat werkt thuis natuurlijk ook. Als ik eerlijk ben – en waarom zou ik dat niet zijn – werkte ik voorheen zelf slechts af en toe met prioriteitenlijstje. Stom, want maar al te vaak overkwam het mij dat ik eerst alleen maar de leuke klussen oppakte. Terwijl ik had moeten beginnen met minder uitdagende maar urgente opdrachten.

Ik geef het toe: uitstelgedrag is mij niet vreemd. Dat geldt eveneens voor vele anderen. Ook voor thuiswerkers. Vooral voor thuiswerkers. Misschien herken je dit. Als ik teksten moet schrijven voor een minder leuke klus (die heb ik soms) betrap ik mijzelf er regelmatig op dat ik eerst al mijn e-mail berichten ‘moet’ lezen. En ook eerst mijn e-mail box echt verder moet opschonen. Slaat nergens op. Kan ik ook doen als er echt helemaal geen andere taken/werkzaamheden meer zijn. Dat ga ik nooit meemaken. En jij misschien ook niet. Thuis is er volop verleiding. Maar ga in ‘in de (eigen) baas zijn tijd’ geen boodschappen doen. Of klusjes in huis of in de tuin. Ik ben geen tuinliefhebber. Dus ik zal niet gauw in de verleiding komen. Werk volgens een prioriteitenlijstje en laat je niet afleiden of verleiden. Je maakt op die manier tijdens je kantooruren thuis misschien wel meer effectieve ‘meters’ dan op de zaak.

3. Altijd iets te doen
Ik weet natuurlijk niet welk beroep jij hebt. Zoals gezegd: ik schrijf teksten. Vooral teksten voor websites. Klant- en zoekmachinevriendelijke webteksten in het bijzonder. Al zo’n 2 jaar ben ik van plan om mijn website nog beter te maken. En ook om een hele stapel lezenswaardige blogs over marketingcommunicatie en vooral over verkoopbevorderende content (blogs, social media posts en whitepapers) te schrijven. Die blogs publiceer ik dan, via Buffer, minstens twee keer per week op LinkedIn en op andere zakelijke social mediakanalen. Want op die manier blijf ik als vakspecialist in de picture. Een ambitieus voornemen. Het is er tot nu toe nog niet van gekomen. Kwestie van prioriteit. En van puf. Betaalde opdrachten gingen natuurlijk altijd voor. In het weekend wilde ik uitrusten. En mijn inmiddels 86-jarige moeder in Rijssen (Overijssel) bezoeken. Of lekker een aantal afleveringen van The Blacklist bingewatchen op Netflix. En anders had ik wel de onbedwingbare behoefte om eindelijk weer eens de krant helemaal uit te lezen. Of om het nieuwste boek van Baldacci of Harlan Coben te verslinden.

Ik heb mijzelf plechtig beloofd dat ik komende ‘Coronatijd’ eindelijk mijn website ga aanpakken. En dat ik een hele voorraad blogs ga schrijven. Ben jij door al je normale werk heen? Pak dan de nu de zakelijke taken op die telkens maar zijn blijven liggen. Ook die minder leuke maar o zo noodzakelijke zakelijke klussen en klusjes. Veel MKB’ers en ZZP’ers willen bijvoorbeeld hun website moderniseren. Om zich online krachtig te profileren en meer conversie en verkoop te behalen. Maar het ontbreekt hun simpelweg aan tijd om hun wensen en eisen goed op papier te zetten. En om zich te laten adviseren door een enthousiaste specialist. Ik weet trouwens een goeie.

Zelf wil en ga ik de komende tijd ook eindelijk de informatie op mijn LinkedIn-profiel tiptop in orde maken. En een aantal inspirerende vakboeken lezen. Zoals ‘Anatomie van de Verleiding’, een lekker weglezend boek over neuromarketing van Paul Postma. Misschien ga ik zelfs wel enkele volgende bladzijden lezen uit ‘Invloed – de zes geheimen van het overtuigen’ van Dr. Robert Cialdini. Maar pin me niet vast op dat laatste.

Als je echt door je werk heen bent kun je bijvoorbeeld ook je vakmatige kennis vergroten. Bijvoorbeeld door goede whitepapers te lezen. Of een informatieve expertblog. Of je volgt een online training of een webinar. Hoe dan ook: laten we komende tijd met z’n allen de mouwen extra opstropen en proberen om van de nood een deugd te maken. Zodat we, zoals premier Rutte gisteren aangaf, samen de huidige crisis te boven komen.

Hornbach Bouwmarkten: hartelijk bedankt voor het mogen lenen van jullie slogan ‘Er is altijd iets te doen’.

Wil je reageren op deze blog? Kom maar op. Ik zie er naar uit.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.