Marketingcafé Online | 16 juni 2021
Rex Bierlaagh

Boeiende bijeenkomst over zakelijke creativiteit

Rex Bierlaagh (TWNQL.nl), o.a. keynote spreker zakelijke creativiteit, was op woensdag 16 juni gastspreker in de gezellige derde meeting van marketingcafé online. In een leerzame interactieve bijeenkomst gaf Rex aan in welke denkpatronen we vaak vastzitten. En onthulde hij hoe je met diverse denktechnieken daar los van kunt komen. Doel daarbij: nieuwe inzichten en nieuwe (verkoop)kansen genereren. Duidelijk werd dat creatief denken in zakelijke omgevingen geen luxe is maar pure noodzaak.

Top 10 vragen over inzetten van “Zakelijke creativiteit” 

1. Wat is zakelijke creativiteit?

Zakelijke creativiteit gaat over creatief denken binnen organisaties. Hierbij maak je verbindingen die je eerst niet zag. Als je dat succesvol doet heb je het over innovatie. Het doel van zakelijke creativiteit is het bedenken van onderscheidende en innovatieve ideeën voor problemen, uitdagingen en/of nieuwe product of diensten.

2. Waarom zou ik zakelijke creativiteit inzetten?

Onbedoeld en vaak onbewust denken veel volwassen professionals in vaste patronen. Zij ervaren het als lastig om buiten die patronen te denken. Een bekend gezegde is dan ook: als je doet wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg. Om dit patroon te doorbreken is het inzetten van gerichte denkcreativiteit een must.

3. Is zakelijke creativiteit niet gewoon een kwestie van bij elkaar zitten en ideeën opgooien of roepen? Bijvoorbeeld met een drankje bij de hand?

Dat is zeker een optie. Maar als je echt onderscheidende en nieuwe ideeën wilt bedenken op basis van een thema, dan is het goed en effectief om denkpatronen te doorbreken. Bovendien wil je veel ideeën. Ervaring leert dat je door gewoon bij elkaar gaan zitten en wat ideeën te roepen je simpelweg onvoldoende krijgt én dat die niet origineel genoeg zijn. Oftewel je krijgt een paar ideeën die al ooit eens bedacht zijn of lijken er erg veel op lijken. In het proces van uitproberen en implementeren vallen altijd heel veel ideeën af. Slechts 8 op de 100 ideeën wordt succesvol geïmplementeerd.

4. Volgens mij is creativiteit een aangeboren gave. Of kun je dat zelf ontwikkelen/verbeteren?

We zijn allemaal ooit kind geweest. Dus iedereen heeft die gave. Als volwassene moeten we die gave alleen weer even herontdekken.

5. Staan resultaatgericht en creatief denken niet lijnrecht tegenover elkaar?

Integendeel, het is complementair. Resultaatgericht creatief denken zorgt ervoor dat je een goede vijver van potentieel rijke, originele en vernieuwde ideeën bedenkt om succesvol te implementeren en te lanceren. Het resultaat zit hem in de kwantiteit en en in de kwaliteit van de ideeën.

6. Het inzetten van denktechnieken klinkt voor mij nogal zweverig, terwijl mijn bedrijf en ik nogal no-nonsense zijn. Is dit ook een goed middel of bruikbare werkmethodiek voor ons?

Een denktechniek is niets anders dan een nuttig en noodzakelijk hulpmiddel om buiten je gebaande paden te denken. Ziet het als een instrument. Elk bedrijf maakt voor de bedrijfsvoering gebruik van instrumenten, processen, systemen, etc. Resultaatgericht creatief denken is een methode/proces om succesvol te zijn op het gebied van innovatie en verbetering. Daar is niets zweverigs aan. Ter illustratie: Rex Bierlaagh ondersteunt bijvoorbeeld ook het Ministerie van Defensie.

7. Ik kan me voorstellen dat innovatiesessies en brainstorms prima middelen zijn voor grote bedrijven, maar zijn die ook geschikt voor ZZP’ers en kleine bedrijven?

Kleine bedrijven en ZZPers willen ook groeien. Dat kun je organisch doen op basis van de bestaande producten of diensten die je hebt én door nieuwe diensten, producten of toepassingen te bedenken. Voor dat laatste spoor zijn innovatiesessies en brainstorms effectieve instrumenten.

8. Wat vind jij van brainstorms waarbij je op ideeën niet mag reageren met ‘Ja maar’ omdat die beperkend zouden werken?

Onze hersenen zijn erg gevoelig voor negatieve impulsen. En we vinden het lastig om daarna positief te denken. We zijn als het ware geprogrammeerd om in risico’s te denken zodat we kunnen overleven. ‘Ja maar’ werkt ook zo. Als je in plaats daarvan ‘ja en’ zegt op een idee dan ervaren mensen dat als opbouwend. Je creëert met ‘ja en’ voorwaartse beweging, met ‘ja maar’ zorg je voor tegenwaartse/negatieve druk

9. Hoe krijg of ontwikkel je een ‘open mind’ bij jezelf en eventuele medewerkers?

Daar zijn heel veel vakboeken over geschreven. Het belangrijkste is om te proberen niet te oordelen over je eigen ideeën en die van je collega’s. Dat is alvast een erg goed begin. Dus: probeer je oordelend vermogen tijdens het creatief denken tijdelijk te parkeren.

10. Wat is jouw vakmatige mening over de hoogleraar neuropsycholoog Erik Scherder die je regelmatig op tv ziet?

Erik Scherder onderstreept het belang van het ‘lenig’ houden van je hersenen, door beweging of door hersentraining. Dat is bijzonder nuttig bij zakelijke creativiteit.

Eerstvolgende bijeenkomst van Marketingcafé Online