Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek geeft aan wat (potentiële) klanten zoeken op internet, welke (koop)intenties ze hebben en welke woorden of woordcombinaties ze daarbij gebruiken. Te nemen stappen bij een zoekwoordenonderzoek:

  • Lijst samenstellen met potentiële zoekwoorden. Dit kun je (deels) zelf.
  • Zoekwoorden verzamelen die gebruikt worden door (online) concurrenten.
  • Zoeken naar gerelateerde woorden en synoniemen.
  • Vaststellen van zoekwoordpotentieel (concurrentie versus zoekvolume).
  • Selectie van brede en gerichte zoekwoorden.

Waarom een zoekwoordenonderzoek?
Wanneer je via Google zoekt krijg je meerdere zoekresultaten te zien. Deze worden altijd vetgedrukt weergegeven. De pagina’s die volgens Google het beste antwoord geven op je zoekvraag, komen het hoogst te staan in de zoekresultaten. De zoekwoorden moeten aanwezig zijn in de tekst van een pagina, maar ook zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Een individueel zoekresultaat is altijd opgebouwd uit drie basiselementen, de metateksten:

  • Titel: max. 65 tekens.
  • Url: max. 65 tekens.
  • Omschrijving/metadescription; max. 156 tekens.

Zoekwoordenonderzoek o.a. van belang voor metateksten
Metateksten informeren de ‘zoeker’ maar vertellen Google meteen ook wat er op de pagina staat. Voor elke afzonderlijke pagina op een website moeten nieuwe metateksten geschreven worden. Deze metateksten moeten bovendien overeenkomen met wat er daadwerkelijk op de pagina staat: relevantie is van groot belang voor je ranking. Dat geldt overigens ook voor het regelmatig toevoegen van nieuwe informatie (tekst en beeld). Maar dat kun je bijvoorbeeld aan mij uitbesteden.

Long tail zoekwoorden en hun voordelen
Bij een zoekwoordenonderzoek is niet de hoeveelheid zoekwoorden essentieel maar de kwaliteit van de zoekwoorden. Voor een optimaal resultaat zijn vooral long tail zoektermen (minimaal vier zoekwoorden) belangrijk. Vergeleken met een short tail zoekopdracht (één, twee of drie zoekwoorden) is er met een long tail zoekopdracht minder concurrentie aanwezig omdat internetgebruikers veel specifieker zoeken. Met long tail zoektermen vergroot je dan ook de kans dat deze ‘gerichte bezoekers’ op jouw website zal gaan klikken. Kortom, bij short tail zoekopdrachten en algemene zoektermen heb je weliswaar meer kans op veel bezoekers maar zal het merendeel je website direct verlaten. Met long tail zoektermen krijg je meer gericht verkeer naar jouw website en heb je meer kans op conversie in de vorm van een offerte-aanvraag, informatie-aanvraag, telefonisch contact of een directe bestelling.

>Meer weten over zoekwoorden?