Blogs | 16 januari 2024

Waarom content marketing cruciaal is voor jouw bedrijf

Sommige mensen vinden dat je anderen alleen de eerste week van het nieuwe jaar het beste mag wensen. Daarna niet meer. Da’s een beetje raar natuurlijk. Dat mag je volgens mij altijd. Hoe dan ook: ik wens jou en de jouwen privé en zakelijk alle goeds toe.

Zoals je weet is het van belang om op een positieve manier de aandacht te vestigen op je bedrijf (en jou). Een van de meest effectieve manieren hiervoor is content marketing. Hieronder noem ik kort 16 redenen waarom content marketing een onmisbare schakel is voor jouw (verkoop)resultaten.

1. Betere vindbaarheid

Als je de juiste zoekwoorden inzet vergroot content marketing de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines. Potentiële klanten vinden je hierdoor gemakkelijker/sneller.

2. Opbouwen van autoriteit

Door regelmatig waardevolle content te delen op je website, in een e-paper en in social media posts positioneer je jouw bedrijf en jezelf als een expert in jouw vakgebied. Dat vergroot het vertrouwen in jou.

3. Klantenbinding/relatie-onderhoud

Interessante content versterkt de band met bestaande klanten, vergroot de loyaliteit en bevordert het aantal herhaalaankopen.

4. Social media boost

Door inspirerende content intensief te delen op sociale media vergroot je je exposure en genereer je meer betrokkenheid. Dit kan vervolgens zorgen voor meer leads en verkoop.

5. Ambassadeurs maken

Heb je echt goede content en gebruik je die slim dan kun je een aantal klanten promoveren tot ambassadeur/fan. Dat wil je natuurlijk.

6. Diverse vormen

Content marketing kun je op talloze manieren effectief inzetten: in expertblogs, e-mail nieuwsbrieven, video’s en infographics bijvoorbeeld. Hierdoor kun je verschillende doelgroepen op verschillende manieren aanspreken.

7. Hogere conversieratio’s

Met goed doordachte en activerende content verhoog je je conversieratio’s.

8. Lange-termijn impact

Zolang je content online blijft staan draagt het bij aan je bedrijfsresultaten. Het kan je hierdoor zowel op korte als lange termijn nieuwe bezoekers en klanten opleveren.

9. Gerichte doelgroepbenadering

Door je content (deels) te personaliseren, kun je specifieke doelgroepen aanspreken en relevante informatie bieden. Voorbeeld: een gepersonaliseerde e-mailing naar een geselecteerde doelgroep.

10. Data-analyse

Content marketing levert je waardevolle analytische informatie op. Op basis daarvan kun je je content optimaliseren.

11. Competitief voordeel

Maak en deel je consistent waardevolle content, dan heb je een voorsprong op concurrenten die geen gebruikmaken van deze strategie.

12. Cross-channel consistentie

Samenhangende content communicatie via verschillende kanalen zorgt voor een krachtige profilering.

13. Kostenbesparend

Content marketing is kosteneffectief: de kosten zijn beperkt in verhouding tot de investeringen.

14. Versterking van SEO

Hoogwaardige content, waarbij je uiteraard relevante zoekwoorden en -termen gebruikt, verbetert de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google.

15. Altijd relevant

Met content marketing kun je altijd inspelen op trends en veranderingen in de markt. Hierdoor kan je informatie bijzonder relevant zijn.

16. Storytelling

Mensen zijn dol op verhalen. Binnen content marketing is storytelling een persoonlijke en uiterst effectieve communicatietechniek.

Content marketing is geen hype of luxe, maar is onmisbaar in elke verkoopgerichte communicatie-aanpak. Het biedt je direct diverse voordelen en draagt op wat langere termijn bij aan een waardevolle relatie met je doelgroepen.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.