Blogs | 21 mei 2020

10 tips voor meer rendement uit je website

Ultieme droom voor iedereen met een website of webshop: de orders stromen vanzelf binnen, je vraagt en krijgt de hoofdprijs voor je producten of diensten en jouw bedrijfswinst klotst structureel tegen de plinten op. Niet iedere onderneming heeft deze luxe. Vandaar mijn 10 tips om meer rendement uit je website te halen. Baanbrekend? Nee hoor. Innovatief? Niet echt. Confronterend? Misschien, maar ontdek dat zelf. 

Tip 1. Overtuig mensen met ratio en emotie
Op je website roepen dat je de beste bent volstaat natuurlijk niet. Dat gelooft iemand natuurlijk niet zo maar, dat moet je bewijzen en (emotioneel) onderbouwen. Laat zien voor welke klanten je werkt, zet testimonials, klantcases en blogs in waarin je jouw kennis en kunde laat zien en onderbouwt. Soms moet je in je teksten en beelden bepaalde ‘verleidingstechnieken’ inzetten. Bedenk wel: prospects zijn wel goed maar niet gek.

Tip 2. Maak je webformulier lekker simpel
Een webformulier moet supersimpel zijn. Want de webbezoeker staat, na het bekijken of ‘scannen’ van jouw website, op het punt om iets bij je aan te vragen en heeft weinig tijd. En nog minder geduld. Een vragenformulier moet geen enquete zijn. Vraag alleen het noodzakelijke en gebruik een ‘vrij invulveld’. Helemaal mooi is het als de informatie in het ‘vrije invulveld’ automatisch belandt in de e-mailbox van de aanvrager en dat hij of zij automatisch een ontvangstbevestiging krijgt. Dat je webformulier moet werken is zo vanzelfsprekend dat ik dat niet eens wil noemen.

Tip 3. Maak je websiteformulier flitsendsnel
Prospects hebben haast. Zorg er daarom voor dat je webpagina in een oogwenk geladen is. Enkele tips voor een snelle website:

  1. Kies een betrouwbare hostingpartij. Niet de allergoedkoopste aanbieder die je maar kunt vinden. Mijn moeder (bijna 86 jaar) zegt het al jaren: ‘Goedkoop is duurkoop!’
  2. Schakel de server-site-caching in.
  3. Gebruik niet te veel letterfonts.
  4. Gebruik een SEO-geoptimaliseerd WordPress-thema.

Tip 4. Schreeuw je contact-informatie van de daken
Echt waar: ik kom nog heel veel websites tegen waarbij ik een speurtocht naar contactinformatie moet ondernemen. Tips: plaats je telefoon- en e-mailadres links- of rechtsboven, onder ‘Contact’ (liefst als het meest rechtse menu-item want dat verwacht de bezoeker) maar ook in de ‘footer’ van je website. Overkill? Nee hoor, jouw prospects scannen je website en willen niet zoeken. Help hen. Nog nooit klaagde een bezoeker van een door mij gemaakt website (ik heb er ruim 100 gemaakt) dat er teveel contactinformatie in de door hem/haar bezochte website stond.

Tip 5. Maak je website persoonlijk
Dat geldt natuurlijk helemaal als je een 1-mans/vrouwszaak hebt. Zet vrolijke maar professionele foto’s van jezelf in, durf wat over jezelf te vertellen (kan ook via een advertorial) en durf het woord ‘ik’ te gebruiken. Ook grotere bedrijven raad ik aan om persoonlijke informatie op te nemen in hun website. Vermijd daarbij het gebruik van al te veel stockfoto’s en zeker afgekloven stockfoto’s van imposante gebouwen. Gebruik ook geen foto’s van aalgladde mensen met headsets. Die foto’s zouden wat mij betreft verboden moeten worden. Hanteer consequent de ‘u’-vorm of ‘jij-vorm’.

Tip 6. Schrijf voor lezers én Google
Je wilt natuurlijk gekwalificeerde bezoekers op je website. Mensen die mogelijk klant bij je gaan worden. Kies daarom, in woord en beeld, een onderscheidende en heldere profilering/positionering waarmee je appelleert aan je doelgroep(en). Ok, je krijgt dan niet maandelijks 15.000 webbezoekers maar slechts 20. Maar die 20 bezoekers begrijpen wel jouw business. Sterker nog: zij vertrouwen je en willen contact (telefonisch of per e-mail) of plaatsen direct een order. Moet je schrijven voor Google of voor je bezoekers? Voor beiden! Schrijf in eerste instantie voor de lezer en vermeng dat met zoekmachinevriendelijke teksten en zoektermen om Google te verblijden (SEO-webtekst is een specialisme van me, maar dat terzijde).

Tip 7. Wel veel beeld, niet te veel tekst
Webbezoekers grazen niet hele lappen tekst af. Teksten moeten daarom bondig en overtuigend zijn. En natuurlijk ook Google-optimaal (SEO-tekst). Zet pakkende foto’s in. Bijvoorbeeld de gratis foto’s op Pixabay.com en experimenteer met video. Voor een leuke webvideo (max. 1,5 minuut) hoef je echt geen team met een cameraman, geluidsman en video-editor op te trommelen. ‘Raw video’ met levensechte beelden zijn tegenwoordig overtuigender dan ‘supergladde’ video’s. Een goede Iphone volstaat vaak. Hoe dan ook: wees ‘beeldig’ in je website. 

Tip 8. Stop pop-ups
Ik heb dus nog nooit iemand gehoord die zich ergert aan teveel contactinformatie op een website. Wat ik wel heel veel hoor is ergernis over pop-ups. Gebruik geen of weinig pop-ups. Het leidt de bezoeker van je website namelijk af. Waardoor hij of zij jouw website verlaat. Extra irritant zijn pop-ups die heel traag laden. Wil je toch een pop-up inzetten, zorg dan dat die snel laadt en vertoon de pop-up niet als iemand nauwelijks 3 seconden op jouw website aan het kijken is. Da’s ongeveer hetzelfde als je naam aan iemand noemen en meteen vragen: ‘Zaken doen?’

Tip 9. Maak je website responsive
Misschien een dooddoener, maar dat moet dan maar: maak je website responsive. Zorg ervoor dat je website/webshop optimaal tot z’n recht komt op smartphones, desktops en tablets. Richt je dus niet op slechts één schermgrootte waardoor jouw teksten, beelden en ‘calls to action’ onvindbaar of zelfs onzichtbaar zijn. Nog een goede reden om je website responsive te (laten) maken: Google straft non-responsive website/webshops af met een lagere ranking. Bijzaak natuurlijk, maar toch.

Tip 10. Vermijd taalfouten
Even dacht je natuurlijk dat ik de ‘t’ in ‘Vermijd’ ben vergeten. Nix nie hoor want in gebiedende wijs hanteren we al lange tijd niet meer de regel ‘stam plus t’. Dat laten we over aan onze Oosterburen. Onnodig te melden dat het niet al te lekker, laat staan overtuigend, overkomt als jouw website bolstaat van de taalfouten. 

Denk je na het lezen van deze expertblog ‘Die Jeroen kan het lekker vertellen, ik wil een afspraak’? Hou je niet in. Neem contact op voor een inspirerende afspraak.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.