A.I. doodsteek voor webdesigners of copywriters?
Misschien heb ik je weleens verteld dat ik uiterst subtiele vrienden heb. Laatst, na een inspannend potje padellen, vroeg één van hen iets verrassends aan me.
‘Hey Jeroen, jij maakt toch WordPress websites en schrijft toch teksten? Door A.I. is dat toch een uitstervende job?’
Nog voor ik kon antwoorden vroeg – laten we hem Eric noemen – daar direct overheen ‘Een website maken is vandaag de dag toch ongeveer hetzelfde als het maken van een PowerPoint-presentatie, dus een kwestie van klik-klik-klaar?’
Vervolgens leunde hij een beetje achterover en keek hij me verwachtingsvol aan. Mijn antwoord verraste hem zichtbaar.
‘Zover is het nog niet. Maar door de snelle groei van de toepassingsmogelijkheden van A.I. valt te verwachten dat het maken van een professioneel webontwerp binnen 10 jaar ongeveer net zo makkelijk zal zijn als het gebruik van applicaties zoals Word en PowerPoint.’
Op stoom gekomen ging ik verder: ‘A.I. biedt geweldige mogelijkheden en kan ons allen enorm veel tijd besparen.’
‘Voor mij als copywriter is A.I. niet bedreigend. Sterker nog: het biedt me juist volop extra kansen.’
Na ontvangst van een vragende blik lichtte ik die opmerking snel toe: ‘Er is in de commerciële en niet-commerciële wereld een gigantische en steeds grotere behoefte aan waardevolle tekst.’
‘Een tekst is waardevol als-ie informatief en inspirerend is, maar helemaal als-ie uniek is. Omdat je je dan onderscheidt van anderen. En omdat je dan aantoonbaar hogere SEO-resultaten behaalt.’
‘Voor het schrijven van je teksten kun je bijvoorbeeld de bekende A.I.-tool Chat GPT aan het werk zetten. Of je kiest voor Google Bard, Microsoft Bing danwel Jasper.’
‘Hoe dan ook: als je de juiste prompts (opdrachten) invoert krijg je inmiddels best goede teksten.’
‘Maar bedenk wel: die zijn taaltechnisch gezien niet altijd perfect. Daar komt bij dat ze zeker niet uniek zijn. Hierdoor scoren ze laag wat betreft SEO-waarde. Ik adviseer iedereen die online succesvol wil zijn dan ook altijd om unieke tekst te maken of te laten maken.’
‘Sinds enige tijd bied ik klanten de keus uit twee smaken op het gebied van tekstproducties: ‘maatwerktekst’ en het redigeren van A.I.-tekst die de klant mij aanlevert.’
‘Bij de eerste start ik met een ‘doorzagend’ persoonlijk gesprek of een interview, verzamel en structureer ik informatie, vaak met behulp van Chat GPT of overige A.I.-tools, en schrijf ik unieke (SEO)tekst.’
‘Dankzij A.I. ben ik aanzienlijk minder tijd kwijt en hanteer ik een lagere projectprijs dan voorheen.’
‘Kiest een klant voor mijn redigeerservice, dan pas ik aangeleverde A.I.-tekst aan zodat-ie uniek wordt, een onderscheidend eigen karakter krijgt en SEO-technisch gezien goed presteert.’
‘Desgewenst help ik eerst bij het formuleren van de eerste prompt en bij verdieping via slimme vervolgprompts. Eigenlijk is dat een heel effectieve vorm van co-creatie.’
Omdat mijn antwoord op zijn leuke vraag inmiddels op een verkooppraatje begon te lijken besloot ik mijn relaas.
‘Ik zie A.I. dus zeker niet als een bedreiging. Het is een fantastische en inmiddels onmisbare tool om steeds waardevollere content te maken. Volgens mij is het voor iedereen lonend om zich te verdiepen in de kansen en mogelijkheden van A.I.’
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.