Boekrecensie: ‘A.I. in marketing’
Blogs | 15 juli 2024

Boekrecensie: ‘A.I. in marketing’

A.I. zet onze wereld al enige jaren op z’n kop. Beangstigend? Integendeel: uitdagend. Want de toepassing ervan biedt tal van nieuwe kansen en mogelijkheden. In vrijwel elke branche. Het vervangt geestdodend repeterend werk. En het vergemakkelijkt en versnelt allerlei werkzaamheden. Dat geldt ook voor marketingprofessionals. Niet alleen binnen grote bedrijven, ook bij MKB-organisaties. A.I. is zeker ook van belang voor ZZP’ers. Dat vindt Charida Dorder, auteur van het boek ‘A.I. in marketing’ en winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2023.

Laten we realistisch blijven

De transitie van de huidige ‘human A.I. marketing’ naar uiteindelijk ‘machine A.I. marketing’ gaat snel. Maar het is zeker niet te verwachten dat A.I. binnen 10 of 20 jaar de baas is over onze planeet. In het 220 pagina’s tellende boek ‘A.I. in marketing’, geschreven door Charida Dorder en co-auteur A.I., krijg je als marketingprofessional, in een lekker leesbare storytellingstijl, heldere stappenplannen en methodes aangereikt. Deze gids leert (soms dwingt je) je om anders te kijken naar je huidige marketingwerkzaamheden. En naar jouw nieuwe en toekomstige rol als marketingprofessional.

Ook voor ‘atechnici’

Dorder is een vooraanstaande internationaal actieve expert op het gebied van digitale marketing en A.I. In haar boek en met lezingen maakt ze A.I. heel begrijpelijk voor iedere marketingprofessional. Ook als je – net als ik – niet bijzonder technisch bent. Onder meer aan de hand van praktische voorbeelden, case studies en interviews met klanten geeft ze heel concreet aan hoe je A.I. kunt toepassen in de praktijk. Deze ‘real-world’ toepassingen maken de theorie niet alleen begrijpelijk maar ook inspirerend.

Uitdagend: reflectievragen

Ze blikt slechts kort terug op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Verstandige natuurlijk want de ontelbare ontwikkelingen op het gebied van A.I. gaan razendsnel. In haar boek kijkt ze vooral naar de toekomst van A.I. Daarbij gaat ze diepgaand in op tal van trends en technologieën en doet ze prognoses. De uitgebreide informatie in dit praktische boek is op een overzichtelijke manier gegroepeerd. Bijzonder nuttig en uitdagend vond ik de reflectievragen aan het eind van elk hoofdstuk. Hiermee dwingt ze je om diepgaand na te denken over je eigen praktijksituatie. Goed is ook dat ze bij complexe onderwerpen handige linkjes naar video’s met aanvullende informatie heeft geplaatst.

Ethische overwegingen en gevaren

Als bevlogen specialist denkt Dorder uiteraard in kansen en mogelijkheden van en met A.I. Maar in haar ogen is en blijft de mens en niet de machine het belangrijkste in de marketing. Ze heeft dan ook wel degelijk oog voor ethische implicaties en de mogelijke gevaren en bedreigingen van A.I. In haar boek gaat ze eveneens in op de noodzaak van transparantie,  privacy en een verantwoord gebruik van A.I. en hoe je daar controle over krijgt en houdt.

In één klap A.I. specialist?

Na het lezen van dit laagdrempelige boek heb je als marketingprofessional een compleet en toekomstgericht totaalbeeld van de vele mogelijkheden om te profiteren van A.I. Waarbij A.I. jouw digitale assistent is. Niet meer of minder. Nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen ben je natuurlijk niet meteen een A.I.-specialist. Zo makkelijk en snel gaat het niet. Afhankelijk van je werkzaamheden en interesses zou je als verdiepend vervolg op dit boek bijvoorbeeld vakliteratuur over ChatGPT (inmiddels ruim 100 miljoen actieve gebruikers) of andere ‘Generative Pre-trained Transformer tools’ kunnen lezen. Ik vind het boek ‘A.I. in marketing’ weliswaar soms enigszins basaal maar zeker een aanrader voor elke toekomstgerichte marketingprofessional.

Koudwatervrees niet nodig

Na het lezen van onder meer dit boek heb ik mij afgelopen half jaar op diverse manieren verder verdiept in A.I. Vervolgens heb ik me toegelegd op ‘generative A.I.’ Kort te omschrijven als: het maken/creëren met behulp van A.I.

Ik geef het toe: bij ongeveer alles wat ook maar een beetje de zweem van techniek heeft heb ik koudwatervrees. Vreemd genoeg had en heb ik dat absoluut niet met A.I. Ik maak er  sinds ongeveer een half jaar vrijwel dagelijks intensief gebruik van. Niet alleen om heel snel veel basis-informatie te verzamelen en te structureren waarna ik teksten redigeer en finaliseer. Ook om zelf unieke visuals te maken. Dat laatste vergt niet alleen slimme prompts (opdrachten) ook een beetje doorzettingsvermogen en de kunst om ‘out of the box’ te denken.

Mijn tip: koop en lees het boek A.I. in marketing’ of een ander toegankelijk boek over A.I., neem een gratis account bij ChatGPT (OpenAI) en/of Copilot (Microsoft), begin, experimenteer en leer. Als je mijn hulp nodig hebt op het gebied van ‘A.I. supported marketing’ hoor ik het wel.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.