Boekrecensie: ‘A.I. in marketing’, door Charida Dorder
A.I. beangstigend? Integendeel: uitdagend. Het vervangt geestdodend repeterend werk. En vergemakkelijkt en versnelt allerlei werkzaamheden. In vrijwel elke branche. Het biedt geweldige mogelijkheden voor marketeers. Niet alleen binnen grote bedrijven, ook bij MKB-organisaties. A.I. is zeker of misschien wel juist ook van enorm belang voor ZZP’ers die ‘aan marketing doen’. Dat vindt Charida Dorder, auteur van het boek ‘A.I. in marketing’ en winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2023.
Nieuwe en toekomstige rol
In haar 220 pagina’s tellende boek ‘A.I. in marketing’ krijg je als marketingprofessional, in een lekker leesbare storytellingstijl, heldere stappenplannen en methodes aangereikt. Ze leert je (soms dwingt je) om anders te kijken naar je huidige marketingwerkzaamheden. En naar jouw nieuwe en toekomstige rol als marketingprofessional.
Ook voor ‘atechnici’
Ze maakt A.I. heel begrijpelijk voor iedereen die actief is in marketing. Ook als je – net als ik – niet bijzonder technisch bent. Onder meer aan de hand van praktische voorbeelden, case studies en interviews met klanten geeft ze heel concreet aan hoe je A.I. kunt toepassen in jouw praktijk. De uitgebreide informatie is op een overzichtelijke manier gegroepeerd. Bijzonder nuttig en uitdagend vond ik de reflectievragen aan het eind van elk hoofdstuk. Goed is ook dat ze bij complexe onderwerpen handige linkjes naar video’s met aanvullende informatie heeft geplaatst.
Ethische overwegingen en gevaren
Als bevlogen specialist denkt Dorder uiteraard in kansen en mogelijkheden van en met A.I. Maar in haar ogen is en blijft de mens en niet de machine het belangrijkste in de marketing. Ze heeft dan ook wel degelijk oog voor ethische implicaties en de mogelijke gevaren en bedreigingen van A.I.
Dagelijkse hulp
Ik maak sinds ongeveer een half jaar vrijwel dagelijks intensief gebruik van ‘generative A.I.’ Niet alleen om heel snel veel basis-informatie te verzamelen en te structureren waarna ik teksten redigeer en finaliseer. Onder meer ook om zelf unieke visuals te maken. Dat laatste vergt niet alleen slimme prompts (opdrachten) en vervolgprompts ook een beetje doorzettingsvermogen en de kunst om ‘out of the box’ te denken.
Aan de gang
Mijn tip: koop en lees het boek ‘A.I. in marketing’ of een ander toegankelijk boek over A.I., neem een gratis account bij ChatGPT (OpenAI) en/of Copilot (Microsoft), begin, experimenteer en leer. Als je mijn hulp nodig hebt op het gebied van ‘A.I. supported online marketing’ hoor ik het wel.