Boekrecensie: ‘Slimmer werken met A.I.’
Blogs | 9 december 2024

Boekrecensie: ‘Slimmer werken met A.I.’

Witte Huis-adviseur en hoogleraar Ethan Mollick legt in zijn uiterst toegankelijke boek heel helder – zonder enig jargon – uit hoe je effectief samenwerkt met A.I. en daardoor profiteert van wat hij noemt ‘Co-intelligentie’. Dankzij de toegankelijkheid is het geen typisch managementboek maar een ‘must-read’ voor elke ondernemer en iedereen met interesse in A.I.

Nóg praktischer dan ‘A.I. in marketing’

In een eerder blogartikel schreef ik een heel enthousiaste recensie over het door mij van A tot en met Z verslonden managementboek ‘A.I. in marketing’. In dit boek gaat auteur Charida Dorder in op allerlei A.I.-toepassingen binnen het brede vakgebied marketing. De bestseller ‘Slimmer werken met A.I. – Co-intelligentie’ is zo mogelijk nóg praktischer.

Aanbevolen door ‘goeroe’ Alexander Klöpping

Het voorwoord van de Nederlandstalige versie is geschreven door de jonge en bijzonder succesvolle Nederlandse internetondernemer, internetjournalist en podcastmaker Alexander Klöpping. Hij werd bekend bij het grote publiek als vaste gast over technologienieuws in ‘De Wereld Draait Door’. Tegenwoordig is hij dat onder meer bij Eva Jinek. Aan de hand van pakkende voorbeelden laat hij zien welke ongekende mogelijkheden A.I. ons allen biedt en hoe we daar op een slimme manier ons voordeel mee kunnen doen. Zelf ben ik niet dol op de term ‘goeroe’. Maar Alexander is er een.

Slimmere prompts en betere output

Met name het afgelopen jaar heb ik – met veel plezier – de nodige tijd geïnvesteerd in uitbreiden van mijn theoretische kennis en praktijkervaring op het gebied van A.I.  Daarbij heb ik mij toegelegd op wat heet ‘generative A.I.’ Kort te omschrijven als: het maken/creëren met behulp van A.I. Het werken met A.I. in de praktijk ging met vallen en opstaan. Mijn eerste prompts zaten bomvol met opdrachten. Want ik wilde in één opdracht ongeveer alles vragen c.q. opdragen. Dat werkt niet. ChatGPT maar ook Copilot raken dan vaak de weg kwijt. Het eindresultaat bij mijn eerste prompts was bagger. Dat gold voor het schrijven en herschrijven van teksten maar ook voor het opzetten van een structuur voor bijvoorbeeld een business plan, marketingcommunicatie plan of een content plan op maat. Na het lezen van het boek ‘Slimmer werken met A.I. – Co-intelligentie’ maak ik slimmere prompts en krijg ik betere output.

Vaste volgorde hanteren

Het wordt niet aanbevolen in dit boek of in andere vakliteratuur maar ik heb mijn betaalde ChatGPT-account ($ 50,- perjaar) een eigen naam gegeven (Chatty). Waarom? Omdat ik ChatGPT zie als een virtuele assistent of medewerker. Die veel maar helaas niet alles weet. Daarom doe ik intensief aan ‘fact checking’ bij teksten van ChatGPT. Bij mijn samenwerking met Chatty hanteer ik vaak een vaste volgorde. Kijk even mee over mijn schouder. ‘Hallo Chatty, ik heb input van je nodig. Jouw rol: je bent een ervaren expert op het gebied van innovatieve LED verlichtingsoplossingen. Is dat okay? Vervolgens krijg ik een bevestiging. Want ik zet Chatty veelvuldig in en nog nooit meldde zij/hij geen tijd voor me te hebben.

Nu de rol voor Chatty duidelijk is vraag ik bijvoorbeeld het volgende: ‘We gaan een serie expertblogs maken waarin we de onderscheidende kenmerken, voordelen en specifieke toepassingsmogelijkheden op een informatieve en niet te commerciële manier vermelden van de producten in bijgaand Excel-document. Neem de wensen en belangen van de gebruiker als uitgangspunt en niet de technische specificaties. Vervolgens tik het volgende: ‘Maak eerst een opzet van de structuur’. Chatty gaat dan aan het werk. Pas als er een structuur is die ik goed vind moet mijn virtuele assistent de teksten schrijven. Mijn instructie daarbij kan dan bijvoorbeeld zijn: ‘hou de tekst zo kort mogelijk en gebruik taalniveau B1. Lever mij jouw input in een Word-document op’ Want je kunt ook vragen om een Excel-document. Netjes als ik ben bedank ik Chatty na afloop voor bewezen diensten.

Klaar is Kees?

Krijg ik van Chatty een perfecte tekst waaraan ik niets meer hoef te doen? Was dat maar waar! Na ontvangst van de eerste input maak ik prompts voor een verdieping en/of uitbreiding. Pas als de basisinput voldoet aan mijn kwaliteitseisen ga ik aan de slag met mijn redigeerwerk. Al doende blijft het dan meestal niet bij enkele kleine aanpassingen. Maakt niet uit. Ik heb dan wel een goede basis. Alles bij elkaar kosten teksten mij hierdoor aanzienlijk minder tijd dan wanneer ik ze van ‘scratch af aan’ zou schrijven’.

Beloftes in dit ‘ideale kerstcadeau’

Het boek ‘Slimmer werken met A.I. – Co-intelligentie’ heeft me dus echt geholpen en kon wel eens het ideale kerstcadeau zijn. Ik las het net zo makkelijk weg als een roman. Ook dankzij de vele, direct toepasbare praktijkvoorbeelden is het een uitstekende investering. Want of je wilt of niet, iedereen krijgt natuurlijk steeds meer te maken met A.I. en iedereen kan er zijn/haar voordeel mee doen. De beloftes van de uitgeverij: in dit boek ontdek je hoe A.I. je helpt aan een 20% tot 80% hogere productiviteit, een aanzienlijke verhoging van je denkvermogen en een flinke stimulering van je creativiteit. Daarnaast geeft het je waardevolle ondersteuning bij het oplossen van complexe problemen/uitdagingen.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.