Tools voor denkprocessen – breingereedschap
Blogs | 8 juni 2021

Tools voor denkprocessen – breingereedschap

Ik geef het toe. Ontkennen heeft geen zin. Ich bin ein terrasliebhaber.

Afgelopen vrijdagavond zat ik – lekker in het zonnetje – op het heerlijke terras van Eetvilla van den Brink in mijn onvolprezen woonplaats Soest.

Vreemd genoeg was ik een kwartier te vroeg voor mijn afspraak met een klant. Had misschien te maken met het dorstige weer.

Een tafeltje verderop zat een ‘tech-nerdy’ webbouwer van zo’n 35 jaar die ik ken. Tot een samenwerking is het niet gekomen.

En die gaat er ook niet van komen. Want, laat ik het zo zeggen: hij komt wat mij betreft ongeveer van een andere planeet.

Na een gesprek van een half uur met hem ben ik compleet ‘sufgeluld’ en overvoerd met technische info.

Nadat hij, laten we hem Robert noemen, bij me was aangeschoven bestelde ik voor ons beiden een tapbiertje.

Toen stak Robert van wal. Hij moest en zou me vertellen over een paar geweldige kosteloze tools die je helpen bij interactieve denkprocessen om tot verkoopgerichte creatieve ideeën te komen.

Interessante stuff, zal ik maar zeggen. Vind je ook niet?

Ik zal je de complete spaakwaterval van Robert besparen. Maar zijn tips natuurlijk niet.

Als eerste vertelde hij vol enthousiasme over de tool Popplet.

Hiermee kun je heel eenvoudig moodboards maken waarop je creatieve ideeën, dus ook verkoopgerichte bedenksels, kunt vastleggen en ordenen.

Je kunt mindmaps maken maar ook tekenen en foto’s en video’s plaatsen.

Inmiddels gezeten achter ons biertje ‘verkocht’ Robert vervolgens Stormboard aan me. Dit snapte ik grotendeels.

Toen Robert met glimmende oogjes ging verhalen over de populaire brainstormtool Miro begon het me net een tikkeltje te technisch te worden.

Volgens mij komt het hier op neer: hiermee kun je alle soorten bestanden en formats kwijt op een whiteboard. O.a. sticky notes, spreadsheets, screenshots, bestanden, tabellen en iFrame-codes.

Nadat ik een soort van time-out gebaar maakte begon Robert in verhoogd tempo te vertellen over de ongekende zegeningen van de tool Mindmeister.

Als ik Robert mag geloven – en waarom zou ik dat niet doen – brengt deze geweldige tool via een grafische weergave van een mindmap orde in jouw brij aan ideeën.

En je maakt met afbeeldingen en trefwoorden uiterst snel creatieve associaties. Daardoor kom je tot allerlei nieuwe inzichten (zegt Robert).

Afsluitend wilde mijn tafelgenoot ‘nog effe snel’ info spuien over brainstormtools die je gewoon binnen Microsoft Teams kunt inzetten. Zoals Microsoft Whiteboards en FreeHand van InVision.

Alsof het was afgesproken kwam precies toen Robert klaar was mijn afspraak het terras op lopen.

‘Ik had je geappt dat ik 10 minuten later zou zijn’ zei hij. ‘Prima’, antwoordde ik.

Kijkend naar Robert die weer aan zijn eigen tafeltje was gaan zitten, voegde ik eraan toen: ‘Van Robert hier heb ik zojuist een heel leerzaam mini-college over handige brainstormtools gehad.’

Wil je een vrijblijvende creatieve brainstorm van 30 minuten? Over online marketing. Of over (web)teksten? Maar dan zonder deze of nog hippere tools?

Gewoon per telefoon? Of via Microsoft Teams?

Bel me: 0654.220.452 of mail. Nog makkelijker: plan mij maar in.

Mini-webinar “Zakelijke creativiteit” op 16.06.21: bekijk het programma. Aanmelding kan tot 14.06.21, 23.59 uur.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.