Blogs | 8 maart 2022

Contactformulier – Ergernissen en tips

Afgelopen 14 dagen werden we overrompeld – zeg maar verbijsterd – door de ongekende en ongebreidelde agressie en  oorlogszucht van Rusland/Poetin ten opzichte van het land Oekraïne.

Het is nog steeds ongelooflijk. Maar helaas al te waar.

Van huis uit ben ik niet al te patriottisch. Maar maandag 7 maart was ik toch een ietsiepietsie trots op Nederland. Bijna  de hele dag.

Om wat we doen voor dat land en de inwoners. En vanwege het niet onaanzienlijke geldbedrag dat wat we als klein land voor  Oekraïne bijeengebracht hebben.

Mocht je het gemist hebben in het nieuws: ruim 106 miljoen euro.

Tot zover mijn politieke intro vanuit Soest. Door sommigen beschouwd als het kloppend hart van Nederland.

Want deze blog gaat over contactformulieren. Aanleiding was een ‘ergerlijk’ contactformulier van een nieuwe klant  van me. Ik zal zijn naam niet noemen. Waarom zou ik?

Zijn huidige contactformulier schreeuwt je bijna toe: ‘Vul mij niet in!’ Kan nooit de bedoeling zijn.

Volgens mij wil je dat iemand je contactformulier invult. Zodat hij of zij contact met je krijgt. In goed Latijns: nomen est omen.

Mijn nieuwe klant is de enige niet met een lelijk contactformulier dat niet converteert maar juist ergernissen oplevert.

Echt waar: er zijn vele websites met dat manco. Ook websites die voor het overige tiptop in orde zijn.

Bij veel websites lijkt het wel of het contactformulier een noodzakelijk kwaad is dat ook nog effetjes in elkaar geflanst  moest worden. Zonde natuurlijk. En ook een gemiste marketingkans.

Want een contactformulier is – dat weet je – een uiterst belangrijke pagina op je website.

Sta me toe je 6 tips te geven om je contactformulier te verbeteren.

  1. Maximaal 1 klik…
    Je webbezoeker heeft haast. Laat hem of haar niet zoeken naar je contactpagina. Zorg dat die op een logische plek staat. En altijd en overal binnen maximaal 1 klik beschikbaar is.
  2. Aantrekkelijke vormgeving
    Maak je contactformulier vrolijk en uitnodigend. Met een frisse vormgeving, een leuke aansprekende foto, etc. Of een opvallende video. Je wilt een voorbeeld? Vooruit, komt-ie: https://rhinoz.nl/koffie/
  3. Hou het simpel
    Sommige contactformulieren hebben ongeveer de kenmerken van een (Oost-europees) kruisverhoor. Niet doen! Dat zijn conversie killers. Maak het de aanvrager zo makkelijk mogelijk.
  4. Bevestiging van ontvangst per e-mail
    Voorkom een zwart gat. Laat degene die op jouw button ‘Versturen/verzenden’ heeft gestuurd weten wanneer je zult reageren op zijn/haar contactverzoek. Wel zo netjes en prettig. Is ook nog eens heel makkelijk in te regelen.
  5. Automatisch versturen van een kopie van je contact-informatie
    Dus ook van de vraag/opmerking die de aanvrager heeft ingevuld in jouw open invulveld. Daardoor heeft de  aanvrager zijn/haar aanvraag-informatie bij de hand. Heel handig natuurlijk, bijvoorbeeld als jij belt of mailt. Ook hier geldt: is makkelijk in te regelen.
  6. Controleer je contactformulier regelmatig
    Denk nou niet heel eigenwijs: ‘het werkte toen ik het instelde, dus zal het nu ook nog werken.’ Je zal de eerste niet zijn die al enige tijd een niet-werkend contactformulier heeft. En geloof me: er zijn maar heel weinig webbezoekers die dat aan je melden.

Je wilt je contactformulier optimaliseren en je conversie verhogen? Laten we een half uurtje gratis en vrijblijvend online sparren. Plan zelf een afspraak met mij in. Of vul mijn contactformulier in.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.