Content marketing trends 2023 – beste wensen
Laat ik beginnen met jou en de jouwen het beste voor 2023 toe te wensen. Maak er iets van!
Wat? Mag niet meer? Tuurlijk wel. Mag volgens mij altijd.
Heel even overwoog ik om terug te kijken op 2022. Want er is natuurlijk enorm veel gebeurd. In mijn woonplaats Soest. En naar het schijnt ook in de rest van de wereld.
Ik bespaar je een terugblik. Want je hebt je buik wellicht al vol van allerlei jaaroverzichten.
Daarom – hup met de geit – een blog over content marketing trends in 2023.
Waar ik die wijsheid vandaan haal? Gewoon, van internet en van me eiges. Want zoals je weet doe ik er nogal in.
Ik geef toe: zo’n 5 jaar geleden dacht ik bij het horen van de toen nog tamelijk nieuwe term content marketing: ‘gatverrr daar hebben we de zoveelste hippe marketingkreet.’
Zoals bekend: niets bleek minder waar. Content marketing is niet meer weg te denken in ieders marketingmix. Overdrijvend zeggen de Amerikanen zelfs: ‘Content is King’.
De uitgangspunten voor een effectieve contentstrategie zijn simpel. Je moet de juiste content delen.
Met de juiste doelgroep. Op het juiste moment. Essentieel daarbij is om de juiste platformen, formats en frequentie in te zetten.
Hieronder stip ik 5 content trends aan waar jij mogelijk op kunt inspelen.
1. Snellere salesresultaten
Een trend die zich in 2023 zal doorzetten is dat een groter deel van gepubliceerde content direct omzet moet realiseren. Of in elk geval sneller. Bijvoorbeeld via kortere marketingfunnels met 1 of hooguit 2 stappen. Of met selling in live-video en via persoonlijke e-mails en entertainende e-mail nieuwsbrieven.
2. Meer entertainende content
TikTok was afgelopen jaar het meest besproken en snelst groeiende platform. Het profileert zich als entertainmentplatform. En niet als een social media-platform. Steeds meer mensen bekijken entertainende content in de vorm van korte video’s. Bij een slimme aanpak kun je je video’s op meerdere (zakelijke) platformen inzetten. De verwachting is dat de vraag naar korte videocontent in 2023 explosief zal groeien. ‘Raw video’s zijn in, gelikte video’s zijn uit.
3. Toename interactieve content
Een trend voor 2023 is ook het sterk toenemende gebruik van interactieve content op websites. Want traditionele inhoudstypes leveren, op diverse gebieden, aantoonbaar steeds lagere resultaten op. Bij interactieve content stem je de inhoud van je website af op de individuele bezoeker. Enkele veelgebruikte vormen: een calculator, quiz, poll of een product configurator. Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden.
4. Minder social media-marketing
Wereldwijd twijfelen steeds meer experts aan de effectiviteit van marketing op social media. Ze constateren een steeds lager bereik en zien oplopende advertentiekosten. En ze ergeren zich steeds meer aan algoritmes die continu veranderen en daardoor bijdragen aan onduidelijkheid over wat wel en niet werkt. Een groeiend aantal bedrijven overweegt daarom om hun content op een andere manier inzetten.
5. Podcasts breken door
Afgelopen jaar steeg het aantal podcastluisteraars in Nederland naar maar liefst 6,9 miljoen. Een trend is ook dat mensen steeds vaker en langer naar podcasts luisteren. Vooral zakenmensen. Deze trend blijft zich doorzetten in 2023. De relatieve laagdrempeligheid van een podcast is ook aantrekkelijk voor steeds meer bedrijven. Want voor het uitzenden van je eigen podcasts heb je eigenlijk alleen een notebook en een goede microfoon nodig. En goede content natuurlijk.
Wil je meer weten over hoe je één of meerdere van de content trends kunt inzetten voor jouw marketing en verkoop?
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.