Content marketing inzetten? – 6 argumenten
Alles en iedereen verwacht dat de inzet van content voor het bereiken van marketing-, communicatie- en verkoopdoelstellingen bij MKB-bedrijven de komende 2 jaar explosief zal toenemen.
Wie ben ik om daaraan te twijfelen?
Wat houdt content marketing eigenlijk in? In het kort: het gaat er hierbij om dat je boeiende en relevante informatie creëert/bedenkt, publiceert en promoot.
Doel is dat je doelgroep (meer) aandacht krijgt voor jouw organisatie, diensten en producten. Die daar een positief beeld van krijgt. En vervolgens producten en diensten bij je koopt. Om het ff simpel te omschrijven.
De oorsprong van content marketing ligt bij de relatiebladen. Met eigen magazines, die niet gericht waren op verkoop, versterkten organisaties de band met hun klanten.
Vooral dankzij internet, social media en smartphones is iedereen tegenwoordig contentproducent en ‘publisher’.
Waarom zou je als MKB-organisatie starten met content marketing of er meer budget aan besteden?
Nou, hierom:
- Aantonen i.p.v. schreeuwen
De Amerikaanse content marketingexpert Robert Rose zegt het zo: ‘Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content marketing is showing the world that you are one.’ - De ontvanger is ‘in control’
Bij de aloude ‘push-benadering’ benadert een organisatie de doelgroep actief om een product of dienst te kopen.
Dit er ervaren we allemaal steeds meer als opdringerig. Helemaal als we op dat moment totaal geen behoefte hebben aan betreffend product of dienst. Met een ‘pull-aanpak’, onder meer met content marketing, zorg je ervoor dat klanten zelf naar het product of de dienst toe komen. - Hogere SEO-positie behalen
Goede content (tekst, foto en video) helpt – niet onbelangrijk – eveneens om je webtraffic te verhogen. En zorgt voor een hogere SEO-positie.
- Zowel paid, owned, rented als earned media
Dankzij internet en sociale media kunnen organisaties, naast paid media, ook owned media (kanalen in eigen bezit van de organisatie, bijvoorbeeld de bedrijfswebsite) inzetten. Maar eveneens rented media. Bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Van waarde is ook earned media: alle media-aandacht die een organisatie gratis krijgt van derden. Bijvoorbeeld een review van een klant. Content marketing is prima inzetbaar voor alle 4 contentvormen. - Ideaal voor delen van klanten-ervaringen/testimonials
Verhalen van klanten zijn bijna altijd geloofwaardiger dan die van het bedrijf zelf. Veel bedrijven gebruiken daarom hun website, e-mail nieuwsbrieven en social media om hun klanten kort of iets langer te laten vertellen over hun ervaringen met het product of de dienstverlening en de organisatie erachter. Deze vorm van content marketing is bijzonder krachtig want wordt aantoonbaar goed gelezen door de doelgroep. - Van massacommunicatie naar personalisatie
We worden dagelijks overladen met reclame en content. Bij content marketing kun je je boodschap personaliseren op basis van beschikbare data. Die je bijvoorbeeld hebt verkregen bij het bezoek aan je website. Door goede content op maat te maken neemt de relevantie maar ook de effectiviteit van je content aanzienlijk toe.
Wil je meer weten over de vele mogelijkheden en voordelen van contentmarketing? En bekijken hoe je contentmarketing slim kunt inzetten? Laten we eens afspreken.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.