Content marketing inzetten? – 6 argumenten

Alles en iedereen verwacht dat de inzet van content voor het bereiken van marketing-, communicatie- en verkoopdoelstellingen bij MKB-bedrijven de komende 2 jaar explosief zal toenemen.

Wie ben ik om daaraan te twijfelen?

Wat houdt content marketing eigenlijk in? In het kort: het gaat er hierbij om dat je boeiende en relevante informatie creëert/bedenkt, publiceert en promoot.

Doel is dat je doelgroep (meer) aandacht krijgt voor jouw organisatie, diensten en producten. Die daar een positief beeld van krijgt. En vervolgens producten en diensten bij je koopt. Om het ff simpel te omschrijven.

De oorsprong van content marketing ligt bij de relatiebladen. Met eigen magazines, die niet gericht waren op verkoop, versterkten organisaties de band met hun klanten.

Vooral dankzij internet, social media en smartphones is iedereen tegenwoordig contentproducent en ‘publisher’.

Waarom zou je als MKB-organisatie starten met content marketing of er meer budget aan besteden?

Nou, hierom:

  1. Aantonen i.p.v. schreeuwen
    De Amerikaanse content marketingexpert Robert Rose zegt het zo: ‘Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content marketing is showing the world that you are one.’
  2. De ontvanger is ‘in control’
    Bij de aloude ‘push-benadering’ benadert een organisatie de doelgroep actief om een product of dienst te kopen.
    Dit er ervaren we allemaal steeds meer als opdringerig. Helemaal als we op dat moment totaal geen behoefte hebben aan betreffend product of dienst. Met een ‘pull-aanpak’, onder meer met content marketing, zorg je ervoor dat klanten zelf naar het product of de dienst toe komen.
  3. Hogere SEO-positie behalen
    Goede content (tekst, foto en video) helpt – niet onbelangrijk – eveneens om je webtraffic te verhogen. En zorgt voor een hogere SEO-positie.
  4. Zowel paid, owned, rented als earned media
    Dankzij internet en sociale media kunnen organisaties, naast paid media, ook owned media (kanalen in eigen bezit van de organisatie, bijvoorbeeld de bedrijfswebsite) inzetten. Maar eveneens rented media. Bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Van waarde is ook earned media: alle media-aandacht die een organisatie gratis krijgt van derden. Bijvoorbeeld een review van een klant. Content marketing is prima inzetbaar voor alle 4 contentvormen.
  5. Ideaal voor delen van klanten-ervaringen/testimonials
    Verhalen van klanten zijn bijna altijd geloofwaardiger dan die van het bedrijf zelf. Veel bedrijven gebruiken daarom hun website, e-mail nieuwsbrieven en social media om hun klanten kort of iets langer te laten vertellen over hun ervaringen met het product of de dienstverlening en de organisatie erachter. Deze vorm van content marketing is bijzonder krachtig want wordt aantoonbaar goed gelezen door de doelgroep.
  6. Van massacommunicatie naar personalisatie
    We worden dagelijks overladen met reclame en content. Bij content marketing kun je je boodschap personaliseren op basis van beschikbare data. Die je bijvoorbeeld hebt verkregen bij het bezoek aan je website. Door goede content op maat te maken neemt de relevantie maar ook de effectiviteit van je content aanzienlijk toe.

Wil je meer weten over de vele mogelijkheden en voordelen van content marketing? En bekijken hoe je content marketing slim kunt inzetten? Laten we eens afspreken.

Bel 0654.220.452. Of plan een vrijblijvend Teams-gesprek van 30 minuten in.