Blogs | 31 augustus 2021

E-mail marketing effectiefst – tenniswinst

Wat me afgelopen zondag toch overkwam. Samen met mijn vaste tennisdubbelspeler Richard won ik een wedstrijd voor de clubkampioenschappen van tennisvereniging Soest-Zuid.

Je had er bij moeten zijn. Na afloop gingen we samen een drankje doen.

Bert, één van de twee tegenstanders, bleek een ervaren specialist te zijn op het gebied van e-mail marketing. En dat wilde hij maar wat graag etaleren.

Helemaal nadat ik hem had verteld dat ik op woensdag 8 september (08.20 – 09.15 uur) een webinar organiseer op het gebied van e-mail marketing. Waarbij de bekende spreker Youri Meuleman zijn geheimen op dit gebied deelt met de deelnemers.

Zoals je begrijpt was ik in een opperbeste bui. Dat Bert, tussen enkele stevige koppen cappuccino door, bijna een half uur lang tips over ons heen strooide was dan ook geen enkel probleem. Al had het 1 uur geduurd.

Natuurlijk wist ik zelf al het nodige van e-mail marketing. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om een goede e-mail list te hebben. En dat je actief werk moet maken van het onderhouden en gebruiken van je lijst.

Ik kan je natuurlijk ook het nodige vertellen over het belang van een goede ‘weggever’ om je e-mail lijst uit te breiden. En toelichten hoe en waarom een e-paper, e-book of whitepaper hierbij beproefde middelen zijn.   

Dat aansprekende teksten, krachtige calls to action en creativiteit essentieel zijn bij e-mail marketing wist ik. Dat aansprekende teksten, krachtige calls to action (CTA’s) en creativiteit essentieel zijn bij e-mail marketing wist ik natuurlijk al heel lang. Daar heb ik het bijna dagelijks over met mijn klanten.

E-mail is en blijft een uiterst waardevol communicatiemiddel om een boodschap met veel impact over te brengen aan een geïnteresseerde doelgroep.

Hordes b2b bedrijven versturen af en toe eens een nieuwsbrief. Met zo’n ad-hoc werkwijze laat je allerlei verkoopkansen liggen.

Hieronder heb ik de 5 slimmigheidjes die Bert mij vertelde na afloop van onze gewonnen tennispartij zo kort mogelijk voor je verwoord.

Teruglezend is mijn blog desondanks wat langer dan normaal. Sorry, zal niet meer gebeuren. Je hebt mijn woord.

1. Doordacht testen
Test je onderwerpregel, de afzender, het verzendtijdstip en de inhoud (tekst en beeld). Stel een hypothese op, test die en ga in je volgende nieuwsbrief verder met de winnende variant.

Test minimaal twee keer. Kijk dan onder meer naar het openingspercentage (afzender, onderwerp en tijdstip) en het doorklikpercentage (tijdstip en inhoud).

2. Verrijk profielen
Hoe meer je weet over je ontvangers, hoe relevanter je de inhoud van je e-mail nieuwsbrieven kunt maken. En hoe relevanter, hoe beter.

Stel enkele vragen in een bondig aanmeldformulier. Of gebruik een interactieve vraagtool op je website. Heel speels een leuke b-2-b-quiz inzetten is ook een mogelijkheid.

3. Bedenk flows
Je kunt elke 2 weken week een mail versturen die uiteindelijk steeds minder aandacht krijgt vanwege het herhalende karakter.

Ontvangers bereik je ook prima met een automatische campagne. ‘Is dat niet onpersoonlijk? ’ hoor ik je vragen.

Zeker niet. Een e-mailflow kan heel eenvoudig zijn. Denk aan een leuke mail op iemands verjaardag. Of wanneer hij of zij 1 jaar klant bij je is.

4. Frequentie niet heilig
Het tijdig verzamelen van goede content voor de wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse e-mail nieuwsbrief is voor vele ZZP’ers een terugkerende uitdaging. En ook voor talloze MKB-ondernemingen.

Hier kan ik je bij helpen, maar dat terzijde.

Verstuur je je e-mail een keer wat later? Geen probleem. Je krijgt dan echt geen boze mensen aan de lijn.

Heb ik zelf ook nog niet meegemaakt. Maar ik verstuur mijn nieuwsbrief dan ook (bijna) altijd heel braaf en voorspelbaar op woensdag. Meestal om 9.00 uur.

Misschien dat e-mail marketingexpert Youri Meuleman daar anders over denkt. Dat hoor ik op 8 september tijdens zijn mini-webinar in mijn marketingcafé online.

5. Gebruik een professionele tool
Op het gebied van e-mailmarketing verandert er veel in een hoog tempo. E-mails worden geopend op allerlei devices, mobiel overheerst, koppelingen verbeteren en client servers  worden steeds spamgevoeliger.

Ook zorgen innovaties zoals een dynamische opbouw van mails en afbeeldingen ervoor dat e-mailtools zich moeten blijven ontwikkelen.

Gebruik daarom geen verouderde e-mailmarketingtool met beperkte of achterhaalde functionaliteiten. Zet een professionele oplossing in die je alle gewenste mogelijkheden biedt om je omzet uit te breiden.

De veelgebruikte gratis Amerikaanse tools MailChimp en MailPoet bieden je wellicht voldoende basale mogelijkheden.

Voor ‘next level e-mail marketing’ zijn er verschillende betaalbare alternatieven beschikbaar. Vaak met een Nederlandstalige support. Kan heel handig en praktisch zijn.

Meer weten over het echt effectief inzetten van e-mail marketing? Neem dan deel aan mijn mini-webinar op woensdag 8 september.

08.09.21: Gratis mini-webinar/masterclass “E-mail marketing écht effectief inzetten”
E-mail marketing goeroe Jouri Meuleman deelt eenmalig al zijn geheimen.
Info & aanmelding

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

s