Blogs | 3 augustus 2021

Websitetips – feestelijke freeloader (deel 1)

Mijn vrouw is een echte Brabantse. Geboren en getogen in de heerlijk bourgondische stad Breda. En gelukkig nog steeds gezegend met een fijne zachte ‘g’. Ook onze kinderen Daniëlle en Fabian zijn geboren in Breda.

Ik ben de enige niet-Brabander in ons gezinnetje. Want ik kwam ter wereld in het verre van bourgondische Wageningen. En groeide op in het toen uiterst zwaar gereformeerde stadje Rijssen (Overijssel).

Dat weet je dan ook weer. We komen regelmatig in Breda. Vooral voor familie- of vriendenbezoek. Zo ook enkele weken geleden. Aanleiding: het jaarlijkse tuinfeestje van Johan en Connie.

Zoals altijd was het bijzonder gezellig. Wellicht ook dankzij de tap met Hertog Jan bier. Da’s mijn favoriete ‘gewoon-bier-merk’.

Halverwege de avond raakten mijn vrouw Miranda en ik in gesprek met architect Arjan en zijn vriendin Sophie. We kenden elkaar niet. Daarom noemden we onze naam, vertelden waar we woonden en schepten een klein beetje op over ons gezin.

Direct nadat ik verteld had dat ik gespecialiseerd ben in het maken van WordPress websites en het schrijven van marketingteksten greep Sophie mij bij mijn rechterarm. En sleepte me naar een onbezet bankje achterin de tuin.

Sophie was, hoe zal ik het zeggen, niet onaantrekkelijk. Om niet te zeggen: een bijzonder goed uitziende en uiterst charmante 40’er. Ze vertelde dat ze in Breda-Noord (hebben we 14 jaar gewoond) een eigen kraamhulpkliniek gaat beginnen. En dat ze een supergoede website wilde.

Ik rook ‘handel’. Gezellig met een drankje erbij begon Sophie met de vraag ‘Jeroen, jij doet dit werk dus 14 jaar en hebt zo’n 180 websites en webshops gemaakt, dan heb je zeker wel een paar goede tips voor me’?

Vervolgens leunde ze een beetje schalks achterover in afwachting van mijn tips en adviezen. Die kreeg ze. Daar op dat reuzegezellige en lekker krappe Brabantse tuinbankje.

Die tips wil ik je niet onthouden. Ik heb ze toch. Zijn ze baanbrekend? Nee hoor. Innovatief? Niet echt. Confronterend? Misschien. Maar ontdek dat zelf.

Om mijn blog niet te lang te maken (anders krijg ik klachten) heb ik een tweedeling gemaakt. Ik geef nu 4 tips. Volgende week krijg je de overige websitetips die ik Sophie prijsgaf.

Tip 1. Overtuig mensen met ratio en emotie
Bedenk: prospects zijn goed maar niet gek. Op je website alleen maar tetteren dat je de beste bent volstaat niet. Dat moet je met tekst en beeld (emotioneel) onderbouwen. Onder meer met klantennamen/logo’s, testimonials, klantcases en een expertblog. Of een whitepaper.

Tip 2. Durf persoonlijk te zijn
Zet vrolijke maar professionele foto’s van jezelf in. Durf wat over jezelf te vertellen. En heb de moed om het woord ‘ik’ te gebruiken. Hanteer consequent de ‘u’-vorm of de ‘jij-vorm’. Ook voor grotere bedrijven is het aan te raden om persoonlijke informatie op te nemen in hun website.

Tip 3. Kies je profilering/positionering
Je wilt natuurlijk bezoekers op je website. Mensen die mogelijk klant bij je gaan worden. Kies daarom een onderscheidende en heldere profilering/positionering. Je krijgt dan niet maandelijks 1.500 webbezoekers maar slechts 40. Maar dat zijn dan wel echte prospects.

Tip 4. Schrijf voor lezers én Google
Moeten teksten geschreven worden voor Google? Of voor je bezoekers? Mijn onwrikbare mening: voor beiden! Schrijf in eerste instantie voor de lezer. En voeg zoekmachinevriendelijke zoektermen toe om Google te verblijden. Het schrijven van SEO-webtekst is een specialisme van me, maar dat terzijde.

Hulp/ondersteuning nodig bij het maken van een nieuwe WordPress website/webshop?
Of wil je bondige verkoopgerichte SEO-webteksten waarmee je meer conversie scoort?

Bel me gewoon: 0654.220.452 of stuur een mail.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

s