Storytelling tips – haaltje tellen
Blogs | 24 augustus 2021

Storytelling tips – haaltje tellen

Als kleuter was ik al dol verhalen. Tot vervelens toe moesten mijn vader, moeder, opa’s en oma’s mij in Rijssen, mijn toenmalige woonplaats, een ‘haaltje tellen’.

Vaak ook nog hetzelfde verhaaltje. Het liefst die over zeerovers.

Ook onze kinderen, inmiddels volwassen, waren dol op voorleesverhaaltjes. Die voorliefde schijnt dus erfelijk te zijn. Hoewel, volgens mij houdt bijna iedereen van een goed verhaal.

Enniwee, deze blog gaat over storytelling. Over zakelijke verhaaltjes vertellen. En het daarmee onderhouden van een band met je klanten en (hot) prospects. Waarbij je bijna ‘tussen de regels door’ je producten verkoopt.

Storytelling is een beproefde techniek voor diverse vormen van uitgebreide informatie. Zoals (expertise)blogs, beschrijvingen van projecten en klantcases.

Het maakt je informatie luchtiger. En zorgt bovendien voor extra impact. Zelf gebruik ik onder meer storytellingtechnieken in mijn wekelijkse blogs over online marketing en creatieve content marketing.

Ook in deze blog dus. Maar dat was jou als oplettende lezer al lang opgevallen. Toch?

In technische branches wordt vaak gedacht dat een lezer alleen geboeid wordt door een stroom van feiten en cijfers over hem of haar heen te storten.

Maar feiten alleen overtuigen niet. Zo is gebleken.

Ik pleit er trouwens niet voor om bij storytelling enorme lappen tekst met verhalen over jouw producten, diensten en oplossingen in te zetten. Hou het bondig en boeiend.

En gebruik bij het inzetten van verkoopbevorderende storytelling de 5 onderstaande ‘p’s.

1. Personen
Met een goede verteltechniek breng je een verhaal tot leven. Wie spelen er een grote rol in je verhaal? Welke rol speel jij in het leven van je klanten? Of zou je willen spelen? Ben jij hun helpende hand?

2. Plot
De plot of de (moeizame) strijd spreekt je lezers enorm aan. Dit is een cruciaal element van je verhaal. Omdat we ons verbonden voelen met (zaken)mensen die iets moeten overwinnen.

3. Plaats
Ook de locatie waar het verhaal zich afspeelt is van belang. Dat kan een plaats of land zijn. Maar bijvoorbeeld ook de brainstormruimte waar het idee tot leven kwam. Of je laat het verhaal plaatsvinden in een lift. Of aan de zijlijn van een sportveld.

Je kunt je verhaal en de lezer ook verplaatsen naar de fabriek waar je product wordt gemaakt.

4. Proces
Tijdens het proces wek je jouw product of diensten tot leven. Je neemt jouw lezer bij de hand. En geeft een kijkje in jouw keuken. Waardoor je een helpende/informerende vriend wordt.

5. Product (of dienst)
Natuurlijk wil je je product of dienst verkopen. Jouw lezer is niet gek. Die weet dat drommels goed. Hou je daarom in bij je storytelling. Leg de focus niet op het verkopen. Dat komt (niet veel) later.

Een goed en mooi verhaal is echt niet voorbehouden aan aansprekende bedrijven zoals Tony Chocolonely.

Ook over jouw bedrijf, producten en diensten is een goed verhaal te vertellen. Wedden?

Heb jij vragen over storytelling? Of wil je eens vrijblijvend creatief sparren? Laten we dan afspraken: live of via Teams. Ik zit voor je klaar.

Bel gewoon 0654.220.452. Of stuur een mail.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.