Blogs | 21 juli 2021

Scorende content marketing – heerlijk Noordwijk

Misschien heb jij ook een favoriet strand in Nederland. Mijn vrouw en ik wel. Wij zijn gek op het strand van Noordwijk.

Dat is breed en schoon. En er zijn prima strandtenten met een leuke bediening.

Niet verder vertellen hoor. Anders wordt het daar veel te druk. En dat wil niemand natuurlijk.
Ja, de horeca. Het is ze gegund.

Enniwee vorige week zondag, het was (eindelijk weer eens) prachtig weer, raakte ik op het terras van standpaviljoen De Zeemeeuw in Noordwijk in gesprek met Ruben, een rasondernemert.

Ruben doet in vorkheftrucks. Die heeft-ie in allerlei soorten en maten. Hij verkoopt ze, verhuurt ze en repareert ze. Doet hij al een jaar of 20. Samen met 10 medewerkers.

Hoe het kwam weet ik niet meer. Maar al gauw kwam ons gesprek op content marketing. Hij hoorde daar veel over. Maar wist er het fijne niet van.

Volgens mij ongemerkt kroop ik, met een Sol-biertje in de hand, in mijn rol van marketing-adviseur. En vertelde ik Ruben dat content marketing heel effectief kan zijn voor je klantenbinding. En het aantrekken van nieuwe klanten.

Vervolgens lichtte ik toe dat het bij content marketing niet gaat om ‘traditionele’ reclame. Waarbij je vooral keihard ‘rondtoetert’ hoe geweldig jouw product of dienst is.

‘Bij content marketing is het vooral van belang dat je jouw al dan niet unieke kennis en ervaring deelt’ zo begon ik. Vond Ruben nogal soft klinken. Moest ik hem gelijk in geven. Deed ik dan ook.

‘Natuurlijk is ook content marketing bedoeld om je webbezoeker over te halen om bij jou te kopen, zo betoogde ik.’

Op stoom gekomen vervolgde ik: ‘Maar een webbezoeker houdt helemaal niet van reclame. Wel van adviezen, tips en trucs die hem of haar tijd, moeite en geld besparen. Of andere voordelen opleveren. Met content marketing kun je daar prima op inspelen.’

Ik wilde net gaan opdissen dat een belangrijk voordeel van content marketing ook is dat Google enorm houdt van waardevolle webcontent, vooral van tekst. En dat onze grote allemansvriend dat beloont met een hogere ranking. Gratis zelfs.

Het kwam er niet van.

Want de bestelde Sol-biertjes en een schaaltje bitterballen werden geserveerd. Nadat we opnieuw hadden geproost op het heerlijke weer kwam ons gesprek op het Europese Kampioenschap voetbal.

Daarbij analyseerden wij, beter dan Johan Derksen en Wim Kieft bij elkaar, uitvoerig ons Nederlandse voetbal. Hij bleek toen fan te zijn van dezelfde club als ik. Dat maakte het extra gezellig.

Hoe dit afliep? Een paar dagen na ons zonnige gesprek belde Ruben me op. En volgende week vrijdag gaan we bij mij op kantoor in Soest verder praten over content marketing en de commerciële mogelijkheden daarvan.

Hulp/ondersteuning nodig bij het bedenken en maken van scorende content voor je (nieuwe) WordPress website/webshop?

Bel me: 0654.220.452 of stuur een mail.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

s