Blogs | 29 mei 2024

Helping content is king!

In de blog die ik eerder deze week de wereld instuurde vertelde ik je over Googles fors aangescherpte voorwaarden op het gebied van marketing content.

Ook wel bekend als E.E.A.T.: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

Mijn blog leverde veel reacties op. Waaronder – hoera – enkele kennismakingsgesprekken met ondernemers die hun content onderhanden willen nemen.

Korte recap: sinds zo’n 6 maanden rekent ‘all mighty’ Google genadeloos af met websites en webshops voorzien van content die de webbezoeker niet of nauwelijks verder helpt.

Hun nieuwste algoritmes en A.I.-modellen bepalen wat helpende en daardoor volgens hun waardevolle content is.

In hun kruistocht maken ze geen onderscheid tussen content gemaakt op een geautomatiseerde manier met behulp van bijvoorbeeld ChatGPT en handmatig gemaakte content.

Als de content maar ‘helping’ is.

In deze aanvullende blog ga ik – op verzoek – wat dieper in op wat Google beschouwt als ‘helping’ content.

Dat doe ik aan de hand van hun E.E.A.T.-voorwaarden.

Experience: delen van je ervaring
Ervaring draait bij Google om het delen van praktische, hands-on ervaringen met je doelgroep(en). Ze waarderen content die afkomstig is van auteurs die daadwerkelijk ervaring hebben met het onderwerp waarover ze schrijven.

Door content te maken die gebaseerd is op echte ervaringen, vergroot je je geloofwaardigheid en relevantie voor je lezers. Dat doe je met:

  • Projectbeschrijvingen: vertel, bijvoorbeeld aan de hand van een klanten-interview, over interessante projecten waaraan je hebt gewerkt.
  • Persoonlijke ervaringen: beschrijf jouw eigen ervaringen en (innovatieve) inzichten op jouw vakgebied.
  • Expert interviews: interview experts die veel praktijkervaring hebben en hun vakkennis willen delen.

Expertise: deskundigheid als basis
Google waardeert content die geschreven is door (of voor) mensen met veel kennis en vaardigheden. Door je deskundigheid op een toegankelijke manier te laten zien vergroot je het vertrouwen bij je lezers. Je kunt je expertise op verschillende manieren aantonen:

  • Testimonials: laat je klanten of zakenpartners vertellen over jouw expertise. Dat is krachtiger dan wanneer je zelf vertelt hoe goed je bent.
  • Auteur-biografieën: voeg pakkende biografieën toe die de kwalificaties en ervaringen van de auteurs goed beschrijven.
  • Geciteerde bronnen: gebruik en citeer betrouwbare bronnen om je informatie te ondersteunen (double check informatie verkregen via een A.I. tool!).

Authoritativeness: bouw een sterke reputatie op
‘Gezaghebbendheid’ (lelijk woord, maar het is niet anders) heeft in de ogen van grote vriend Google betrekking op de reputatie van de auteur en op de website/webshop als een betrouwbare bron van informatie. Een sterke online aanwezigheid en erkenning van andere gezaghebbende bronnen helpen om je autoriteit op te bouwen. Je bereikt dit onder meer zo:

  • Klanten reviews: Google heeft uiteraard een voorkeur voor Google reviews. Maar vanzelfsprekend ben je daar niet aan gebonden.
  • Quotes van klanten: zij spreken immers uit ervaring.
  • Certificeringen en awards: vermeld eventuele certificeringen of belangrijke vakprijzen die je hebt ontvangen.
  • Backlinks: zorg voor backlinks van gerenommeerde (objectieve) websites, bijvoorbeeld van zakenpartners.
  • Vermeldingen in de media: laat op je website jouw vermeldingen in betrouwbare mediakanalen zien.

Trustworthiness: betrouwbaarheid en transparantie
Betrouwbare content maar ook transparantie vind Google van het hoogste belang. Enkele tips:

  • Duidelijke contactinformatie: maak het ultramakkelijk voor je webbezoekers om contact met je op te nemen.
  • Vermeld je contactgegevens onder meer in je ‘footer’ en op je contactpagina.
  • Privacybeleid: wees transparant over hoe je gegevens verzamelt en wat je hoe gebruikt (o.a. cookie-gebruik).
  • Veiligheid van de website: natuurlijk gebruik je al jarenlang HTTPS (groen slotje) zodat een bezoeker direct ziet dat hij/zij je website veilig kan gebruiken. Nog niet? Oei, gauw regelen.

Duidelijk zal zijn dat het uiterst belangrijk is om je content te optimaliseren volgens de nieuwste E.E.A.T.-voorwaarden.

Maar het is minstens zo belangrijk om met waardevolle, unieke content je webbezoeker aan te spreken, te overtuigen en te activeren.

Kortom, ‘the magic is in the mix.’ Weten hoe je dat aanpakt? Laat van je horen.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.