Blogs | 27 mei 2024

‘Het wordt steeds gekker met Google!’

De man, directeur van een elektrotechnische groothandel, stond samen met mij in de gezellige keuken van het bedrijfsgebouw Pleque in Soest waar ik – zoals dat heet – kantoor houd.

Hij baalde als een stekker (vergeef me de woordspeling).

‘Om de content voor mijn 5 webshops eindelijk tiptop in orde te maken heb ik bijna een half jaar geleden een stagiaire aangenomen en lekker aan het werk gezet’, zo stak hij van wal.

‘Dat ging top. Want ze is heel handig met ChatGPT en ook met het plakken en knippen van teksten. Fijn is ook dat ze voor ons af en toe leuke posts op LinkedIn bedenkt en plaatst.’

‘Haar stagetijd van een half jaar zit er bijna op. En haar stage-opdracht die bestaat uit het maken en plaatsen van marketingcontent is bijna afgerond.’

‘Mijn 5 webshops zitten nu bomvol met SEO teksten die ze met ChatGPT heeft gemaakt.’

Enigszins gehaast ging hij verder: ‘Nou sprak ik vorige week tijdens een gezellige zakelijke borrel toevallig een hippe content specialist. Werkt bij zo’n groot en duur online marketingbureau in Utrecht. Die liet me eerlijk gezegd flink schrikken.’

‘Want die vertelde me dat Google sinds 3 maanden een soort van kruistocht voert tegen organisaties die op hun website of webshop content van onvoldoende waarde hebben.’

‘Het wordt steeds gekker met Google. Want met behulp van A.I. beoordeelt en bepaalt Google dat blijkbaar.’

‘Is je content volgens hen niet helpend genoeg voor de lezer en/of niet uniek, dan kelder je in hun zoekresultaten.’

‘Daar ben ik lekker dan mee. Want maar een paar van mijn websiteteksten, eigenlijk alleen die bij FAQ, zijn echt helpend voor de bezoekers van mijn webshops.’

‘Ik heb Francine een hele waslijst aan zoekwoorden in de teksten laten verwerken om hoger te scoren bij Google, maar zeker zo’n 90% van al mijn website teksten is niet informatief of helpend maar vooral commercieel.’

‘En daarom ben ik nu hier. Mijn vraag is dus: ‘Klopt het wat die Utrechtse content expert vertelde? Zo ja wat moet ik dan nu doen?’

Omdat hij mij vervolgens heel verwachtingsvol aankeek, gaf ik direct antwoord. ‘Tja Joris, het klopt wat hij je vertelde.’

Om dit even bij hem te laten bezinken liet ik vervolgens een korte maar veelzeggende stilte vallen.

‘Google wordt steeds strenger wat betreft de kwaliteit van webcontent. Dat is niet iets van het afgelopen jaar, dat speelt al  meerdere jaren.’

‘Sinds zo’n 6 maanden rekent Google nietsontziend af met websites en webshops met content die webbezoeker niet of nauwelijks verder helpt.’

‘Hun nieuwste algoritmes en A.I.-modellen bepalen wat waardevolle content is.’

‘Hierbij maakt het niet uit of die content handmatig gemaakt is of op een geautomatiseerde manier met behulp van bijvoorbeeld ChatGPT of andere A.I.-tools.’

‘Zo’n 2 jaar geleden brak ChatGPT echt door. Sindsdien wordt het internet overspoeld met heel veel matige of zelfs ronduit slechte content op websites en webshops.’

‘Vaak is die content gekopieerd en voorzien van heel veel keywords om daarmee proberen goed te scoren bij Google.’

‘Steeds meer bedrijven gebruiken ook API-koppelingen om hun website op een volledig geautomatiseerde manier te voorzien van verse content.’

‘Daardoor hebben veel websites en webshops precies dezelfde informatie en degradeert de waarde van hun content.’

Op stoom gekomen vervolgde ik: ‘Nu wil je natuurlijk weten wanneer content wél waardevol is. Eigenlijk heel simpel: als je content voldoet aan Google’s E.E.A.T- eisen.’

‘Dat is hun afkorting voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.’

‘Je teksten volproppen met keywords oftewel keyword stuffing is sowieso af te raden. Dat is nadelig voor je Google ranking en de gebruikerservaring van je webbezoekers. Dat wil je niet.’

Joris, een slimme man die goed had staan luisteren, vroeg me vervolgens ‘Als ik het goed begrijp geldt bij Google dus ‘Helping content is king?’

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Hoe Joris en ik dit vervolgens oppakten? Vooral heel pragmatisch. In een uur bekeken we samen zijn 5 webshops en vooral zijn content.

Die was inderdaad enorm uitgebreid. Maar verre van goed. Kopregels, subkopjes, opsommingen en overige tekst waren op een heel onnatuurlijke manier volgestouwd met zoekwoorden.

Elke tekst stond bovendien bol van nietszeggende algemene informatie en ronkende reclame-blabla. Teksten liepen ook niet soepel waren niet prettig leesbaar. En al helemaal niet overtuigend.

Joris ging met mij in zee. Figuurlijk uiteraard.

We bepaalden welke webshop de hoogste prioriteit had. En hadden al 2 dagen na ons eerste, vrijblijvende adviesgesprek een detailbespreking over onder meer de ‘buyer persona’ van die webshop en over enkele verbeterpunten aan de webshop buiten de content om.

Dat was een goede basis om zijn shi*tload aan tekst flink terug te brengen en de content voor die webshop helemaal ‘Google proof’ te maken aan de hand van Google’s E.E.A.T- voorwaarden.

Misschien denk je dat ik een hekel heb aan ChatGPT. Integendeel, ik maak er al lange tijd met veel plezier gebruik van.

Sterker nog, ChatGPT, ik noem deze tool inmiddels liefkozend Chatty, zie ik ondertussen als een onmisbare medewerkster (m/v/x).

Chatty helpt me met het razendsnel verzamelen en structuren van informatie. En leert, op basis van mijn steeds slimmere prompts, aantoonbaar bij.

Maar ze is (nog) niet zo ver dat ik een tekstproductie volledig aan haar overlaat. Elke tekst gemaakt door of met ChatGPT loopt ik altijd volledig na en geef ik mijn ‘personal human touch’.

Wil je eens vrijblijvend sparren over de slimste manier om te komen tot ‘helping content met een personal human touch’? Trek dan aan de bel voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.