Blogs | 16 mei 2023

Hoe bereik je Gen Z?

Wil je met je marketingcommunicatie de jonge generatie, ook wel Gen Z genoemd, bereiken? Kies dan voor een andere aanpak dan bij andere doelgroepen en hou goed rekening met de unieke kenmerken en digitale geletterdheid van Gen Z. Hieronder vermelden we 6 effectieve communicatiemiddelen en -methoden om doelgroep Gen Z te bereiken.

  1. Sociale media: Gen Z is opgegroeid in het tijdperk van sociale media en maakt er actief gebruik van. Platforms zoals Instagram, TikTok en Snapchat zijn razenpopulair om met hen in contact te komen. Zorg ervoor dat je boeiende en visueel aantrekkelijke content deelt die hun aandacht trekt en aanzet tot interactie.
  2. Korte en snappy content: de doelgroep Gen Z is gewend aan een constante stroom van informatie en heeft een korte ‘aandachtsspanne’. Daarom is het belangrijk om je boodschap ultrakort te houden. Maak gebruik van visuele elementen, zoals afbeeldingen en video’s, om je boodschap snel en effectief over te brengen.
  3. Influencer-marketing: zowel meisjes als jongens in Gen Z vertrouwen vaak meer op influencers dan op traditionele reclame (online en print). Werk samen met relevante influencers die populair zijn onder Gen Z om je boodschap over te brengen. Deze influencers hebben een enorm groot bereik en kunnen helpen om je merk, bedrijf of boodschap authentiek en geloofwaardig te presenteren.
  4. Interactieve inhoud: mensen behorend tot Gen Z zijn actief betrokken bij online content en verwachten interactieve ervaringen. Maak gebruik van quizzen, polls, enquêtes of andere interactieve elementen om hun betrokkenheid te vergroten. Vergeet daarbij de fun-factor niet. Goede/slimme interactieve content zorgt voor betrokkenheid en versterkt de band met je bedrijf of merk.
  5. Maatschappelijk bewustzijn: Gen Z hecht veel waarde aan milieukwesties en maatschappelijke aangelegenheden. Ze willen betrokken zijn bij organisaties die een positieve impact hebben op de samenleving en gekozen hebben voor een daadwerkelijk duurzaam beleid. Laat zien dat je als merk of bedrijf actief betrokken bent bij belangrijke kwesties en communiceer je maatschappelijke inzet op een authentieke en transparante manier.
  6. Snelle en responsieve communicatie: de doelgroep Gen Z verwacht, nee eist, directe en snelle communicatie. Zorg er daarom voor dat je beschikbaar bent via verschillende kanalen, zoals chat-apps of direct messaging, om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Het tonen van oprechte interesse en het bieden van persoonlijke aandacht vergroot hun loyaliteit en maakt hen tot jouw fans/ambassadeurs.

 

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.