Hoe haal je meer response uit je landingpage?
Blogs | 15 april 2025

Hoe haal je meer response uit je landingpage?

Een landingpage is een pagina op je website of webshop waar je bezoekers (o.a. leads) naar toestuurt. Bijvoorbeeld via Google Ads advertenties, een link in je e-mailing of een link in je social media posts.

Doel is bezoekers van je landingpage aanzetten tot de door jou gewenste actie.

Mogelijke acties: jou bellen of e-mailen, een webformulier invullen, inschrijven voor je nieuwsbrief, een whitepaper of (reken)tool downloaden of een adviesgesprek aanvragen.

Een landingpage kun je ook inzetten voor het direct stimuleren van je verkoop. Ik geef je 8 praktijktips voor het (zelf) maken van een effectieve landingpage.

  1. Plaats belangrijkste informatie bovenaan
    Bezoekers hoeven dan niet te scrollen.
  2. Gebruik een duidelijke kopregel en subkopregel
    Plaats een duidelijke en wervende kopregel in je landingpage. Dan weet iemand direct wat hij/zij op de landingpage kan verwachten. Wervende subkopregels zijn ook belangrijk. Uiteraard moeten je kopregel en subkopregels zoekmachinevriendelijk zijn. Want dan dragen ze kosteloos bij aan je vindbaarheid bij Google.
  3. Maak je content kort en krachtig
    Val met de deur in huis. Maak direct duidelijk wat je wilt van de bezoeker. En welke voordelen je hen biedt. Er zijn geen wetenschappelijk onderbouwde eisen voor de lengte van landingpagetekst. Maar veel landingpages hebben ongeveer 300 woorden. Veel langer zou ik het echt niet maken.
  4. Gebruik krachtige calls-to-action
    Gebruik krachtige en opvallende CTA-buttons in je landingpage. Hanteer hierbij de gebiedende wijs. Bijvoorbeeld  “Vraag aan” en “Laten we kennismaken!”
  5. Laat kiezen uit responsmogelijkheden
    Voorbeelden: bellen, e-mailen via een link en een webformulier. Wil je graag afspraken scoren? Maak het de bezoeker van je landingpage dan heel gemakkelijk: plaats in je landingpage een link naar de afspraakmodule die je hebt ingebouwd in je website. Iemand kan hiermee, op tijden dat je jezelf beschikbaar hebt gesteld, een afspraak met je inplannen voor een bezoek, telefonisch contact of een videocall. Een goede gratis tool is Calendly. Kijk maar.
  6. Maak een snel in te vullen formulier
    Een webbezoeker heeft haast. Wil maar enkele velden invullen. Vraag alleen het noodzakelijke: persoonsnaam en bedrijfsnaam. Gebruik een open invulveld. Dan kan de webbezoeker makkelijk vragen stellen en opmerkingen maken.
  7. Zet visuele aantrekkingskracht in
    Een landingpage is volledig gericht op overtuigen en response genereren. Moet er dus aantrekkelijk uitzien. Plaats daarom niet alleen wervende teksten, maar ook pakkende afbeeldingen. Doen hoor. Want dan krijgt je (verkoop)boodschap extra impact.
  8. Plaats vertrouwenselementen
    Wil je extra vertrouwen en overtuigingskracht op je landingpage? Plaats dan klantlogo’s, certificaten en korte klantbeoordelingen of bondige testimonials (liefst met een vrolijke foto of video).

Een landingpage is geen wondermiddel. Was het maar waar. Maar het kan flink bijdragen aan het behalen van jouw doelen op het gebied van prospecting en verkoop.

Wil je een voorbeeld zien van een landingpage? Bekijk dan mijn eigen landingpage.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

favicon Rhinoz
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.