Impactrijke communicatie – hoe overtuigend
Ik wil het dit keer over muziek hebben. Over het Eurovisie Songfestival. Nee, wacht, niet wegklikken.
Voor het eerst sinds 14 jaar heb ik die helemaal uitgezeten. Vanaf de bank, samen met mijn vrouw Miranda.
Met een heerlijk glaasje Ripasso-wijn bij de hand.
Wat een huiselijke gezelligheid. En wat een show. Visueel en qua show was het prachtig. Vonden wij.
Jij misschien ook.
Het presentatorenteam deed het geweldig.
Dat kun je niet van alle deelnemers zeggen. Dat maakt zo’n mega-evenement met 180 miljoen kijkers ook zo leuk. Want daardoor vallen de enkele pareltjes des te meer op.
Veel landen hadden een slecht of niet aansprekend liedje. ‘Geen probleem’ dachten ze, ‘we gooien er gewoon een paar mooie meiden in sexy glitterpakjes tegenaan.’
Ik ben daar niet vies van. Maar bij een zangwedstrijd vind ik het wel een soort van voorwaarde dat het liedje goed en aansprekend is. En dat het overtuigend wordt gebracht.
Het liedje moet ik geloven. Het muziekgenre maakt mij in principe niet uit. Als een soort van Labrador houd ik van ongeveer alle soorten muziek. Ok, Grunge, techno metal en aanverwante ‘muziekstijlen’ zijn niet helemaal mijn smaak.
Bulgarije had – vonden mijn vrouw en ik – een mooi nummer dat met veel passie werd gebracht.
Jammer was dat we het Bulgaars niet tot in de finesses beheersen.
De dit keer Engelstalige inzending van Portugal (hadden ze nog nooit eerder gedaan) kon mij enorm bekoren. De zanger had een bijzondere en prettige stem. En wist het lied heel geloofwaardig over te brengen.
Topfavoriet voor mij was de Franse inzending. Deze dame zong niet. Ze vertolkte. En vervoerde haar publiek.
Ok, haar liedje ‘Voila’ had elementen van de Franse zanglegende Edith Piaf. En van de Belgische chansonnier/topperformer Jacques Brel vonden anderen (ik niet).
Wat dan nog? Het gaat erom dat ze de juiste toon aansloeg en haar verhaal bijzonder overtuigend bracht.
Ik geef het toe: in dit geval was het best welkom dat ik een tijdje Franse les heb gehad.
Dat die Italiaanse rockband glorieus winnaar werd: kan ik mee leven. Hun optreden was lekker rauw en meeslepend.
Geen idee waar het over ging. Want mijn kennis van het Italiaans is helaas uiterst beperkt en vooral gericht op het kunnen bestellen van de juiste consumpties op een Italiaans terras.
Misschien dat ik volgend jaar, als voorbereiding op onze vakantie in Italië, eindelijk een cursus Italiaans ga volgen.
Ik dacht dat ze zongen over het weer genieten van de vrijheid om te doen wat je wilt.
Op internet las ik: ”Het lied Zitti e Buoni gaat over innerlijke rebellie, over compromisloos jezelf zijn.”
Slim bedacht als je bedenkt dat de meeste televote-stemmers bestaan uit jeugdigen die bevrijd willen worden van de Corona-beperkingen.
Enniwee, ook die Italiaanse zanger wist me volledig te overtuigen. In te pakken zelfs.
Hoewel ik er bijna geen woord van verstond, geloofde ik elk woord.
Pleit ik er daarom voor om in je communicatie een ‘kulverhaal’ in te zetten en dat goed te verpakken? Voila?
Tuurlijk niet. Je lezer is namelijk niet dom. En heeft een uiterst gevoelig afgestemde ‘bullshit-sensor’.
Ik adviseer je om in je (web)teksten een goed en waarachtig verhaal goed en overtuigend te vertellen.
Dat moet ook nog kort en activerend.
En zoekmachinevriendelijk. Want dan beloont onze grote vriend Google je met een goede ranking.
Als je het goed doet krijg je dan veel meer dan ‘douze points’.
Meer weten over overtuigende teksten? Bestel dan mijn e-book “25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt”
Andere mogelijkheid: via Microsoft Teams 30 minuten lang met mij sparren over de overtuigingskracht van jouw (web)teksten. Plan mij maar in.
Je kunt me natuurlijk ook gewoon bellen: 0654.220.452 Of je laat contact met jou opnemen.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.