Blogstories | 6 september 2022

Baggerwebsite – verhelderend wireframe

Vorige week had ik via Microsoft Teams een adviesgesprek met Hans, eigenaar/directeur van een ICT-bedrijf in Amersfoort.

“Ik heb een baggerwebsite” zo begon hij. Hou ik van. Iemand die er geen doekjes om windt.

Hans liep helemaal leeg. Figuurlijk gezien natuurlijk.

Via via waren we in contact gekomen. Vervolgens had-ie me gewoon gebeld met de vraag of ik hem van dienst kon zijn met advies over zijn website.

Tijdens dat eerste telefoontje gaf hij in één zin minstens 3 keer aan dat mijn advies via Microsoft Teams kosteloos en vrijblijvend moest zijn. Dus dat hij nergens niet aan gebonden zou zijn.

Hoe waardevol mijn advies ook zou mogen zijn. Dat beloofde ik hem plechtig. Dan was dat maar duidelijk.

Hans was dus niet helemaal blij met zijn website. Zo gaf hij nogal onomwonden aan.

Zelden in mijn leven ben ik het zo met iemand eens geweest.

Om het lief te zeggen: zijn website was suboptimaal. Om het heel eerlijk te zeggen: zijn website was bedroevend slecht. Om met Hans te spreken: een absolute baggerwebsite!

Het logo stond op een goede plek (linksboven). Maar was een zelf in elkaar geflanst grafisch gedrocht.

De website met webshop rammelde aan alle kanten. Gold voor de vormgeving, beeldgebruik en de usability/logica voor de webbezoeker.

Als webbezoeker werd je volkomen aan je lot over gelaten. Zo van, leuk dat je hier bent. Maar zoek het verder lekker zelf uit.

Ook de teksten waren ‘bagger’. Niet profilerend, niet klantvriendelijk en ook niet zoekmachinevriendelijk. Wel nogal lang en technisch.

Of het allemaal nog niet erg genoeg was werkte ook de interactieve tool die ze op hun website hadden geplaatst verre van optimaal.

Hans kreeg wel veel bezoekers op zijn website. Vooral dankzij hun slimme Google Ads campagnes.

Maar vrijwel elke bezoeker rende al na enkele seconden ongeveer gillend weg.

Hans wilde daarom een betere website die moest zorgen voor een hogere conversie. Lees: meer verkoop.

Webbezoekers moeten op zijn homepage vertrouwen krijgen in zijn dienstverlening en vervolgens worden geactiveerd om contact op te nemen.

Voor een productdemo. Of voor een persoonlijke kennismaking. Of beiden.

Hoe dit afliep? Hans en ik hadden een heel open adviesgesprek via Microsoft Teams.

Waarbij ik hem tal van suggesties deed voor verbetering en het daardoor verhogen van zijn conversie.

Ons gesprek duurde bijna 1 uur. Geeft nix.

Ik ben niet zo van ‘u overschrijdt de overeengekomen adviestijd van een half uur’, wilt u even bijstorten?’. Hans had ook zelf enkele losse en wilde ideeën voor verbetering van zijn website.

Maar, net als vele anderen, overzag hij niet het totaal van profilering, vormgeving, techniek, tekst en dergelijke. En wist daardoor niet waar te beginnen.

Na ons gesprek maakte ik op verzoek van Hans daarom – voor een vooraf afgesproken prijs – een ‘wireframe-voorstel’.

Je weet wel: een zwart/witte computerschets op 1 A4-tje. Met advies voor de structuur/opzet van de website en de plaatsing van alle elementen (beeld, tekst, sales magnets, etc.).

Werkt altijd heel verhelderend. En efficiënt.

Heb jij ook interesse in een 100% kosteloos en vrijblijvend adviesgesprek van een half uur via Microsoft Teams? Bel gewoon. Of plan zelf een afspraak in.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.