“Ik heb ‘n topwebsite” – niet dus!
Hij belde me vorige week op. Een heel joviaal klinkende kerel met een optimistisch stem.
Bovendien een succesvolle zakenman. In allerlei branches. Zeg maar gerust een serial entrepreneur.
Laten we hem Francois noemen. Zo heet-ie niet. Maar daar gaat het nu even niet om.
“Jeroen, ik heb je telefoonnummer gekregen van mijn vriend Kevin van der Munt, je weet wel.”
“Jij schijnt in websites en teksten te doen en bent daar volgens Kevin aardig goed in.”
Zeg nu zelf: een leuke openingszin. Die vroeg om een leuke reactie. Mijn poging: “Kevin is een wijs man!”
Na een pauze van welgeteld een halve 1 seconde vervolgde ik: “Ik ben inderdaad gespecialiseerd in online marketing en creatieve contentmarketing.”
“Inmiddels zo’n 20 jaar. Ik ontwikkel online marketingplannen, maak en optimaliseer websites en schrijf Google-vriendelijke teksten.”
“Interessant, interessant, heel interessant” antwoordde Francois bedachtzaam.
Vervolgens stak hij van wal: “Waarom ik je bel Jeroen, is het volgende: samen met een vriendje van me, een ervaren en verdomd dure webontwerper, heb ik een dikke website gemaakt.”
“Al zeg ik het zelf, onze website is echt top. Maar ergens knaagt er iets aan me. Ik heb het gevoel dat er iets mist.”
Waarschijnlijk omdat hij zo’n aardige – hoewel ietwat zelfvoldane – vent was vertelde ik hem niet direct dat zijn website een misbaksel is. Waaraan ongeveer alles mankeert wat je maar kunt bedenken.
De vormgeving? Hopeloos ouderwets. En met kleuren die in de jaren ’80 wellicht hip waren.
De beelden: ja hoor, echt waar, alleen maar zwaar achterhaalde foto’s. Wel lekker gratis.
Zelfs het onvermijdelijke plaatje van een te mooie receptioniste voorzien van een headset ontbrak niet.
De profilering van het bedrijf was al even bedroevend. Veel verder dan ‘We zijn heel klantgericht en flexibel en hebben serviceverlening hoog in ons vaandel staan’ kwamen ze niet.
Dat manco heeft trouwens ongeveer 70% van alle websites. Niet gek. Want het bedenken en krachtig presenteren van een goede profilering is geen kattenpis.
Maar is onmisbaar. Weet ik uit ervaring.
De website van onze vriendelijke Francois had dus iets meer nodig dan een ‘likje verf’ om de boel op te leuken.
Had ik trouwens al verteld dat de teksten op zijn website nogal lang zijn. En niet zoekmachinevriendelijk?”
Hoe dit afliep? Over 3 weken hebben we een afspraak bij hem op kantoor. In het Westen van ons land.
Dan laat ik hem alsnog onomwonden weten welke verbeterpunten er allemaal zijn voor zijn website.
Onverbiddelijk zaag ik dan zijn website door. En draag ik suggesties aan voor verbetering. Dat ook natuurlijk.
Wellicht dat ik daarna met pek en veren zijn pand en stad verlaat. Moet dan maar. Qua zachte heelmeesters en stinkende wonden.
Maak je overigens geen zorgen. Dit was een uitzondering.
Voortaan zal ik suspects, prospects en zeker klanten weer ouderwets genadeloos van advies dienen. Aan de telefoon en live.
Nix-nie gedurfd van me. Je hebt er gewoon recht op.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.