Blogs | 21 maart 2023

Je LinkedIn-profiel verbeteren? Lees deze 10 tips

Zoals bekend is LinkedIn een krachtig social mediakanaal voor zakelijke professionals die hun carrière en zakelijke netwerk willen opbouwen en onderhouden. Dat geldt voor ZZP’ers en MKB-ondernemers maar eigenlijk voor iedereen die zakelijk actief is. Net als bij een fysieke ontmoeting is ook bij LinkedIn een eerste indruk uiterst belangrijk. Op LinkedIn moet je profiel er daarom professioneel uitzien en is het aan te raden om jezelf krachtig te presenteren.

Hier zijn 10 tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren en op te laten vallen bij zakelijke contacten en potentiële werkgevers.

  1. Kies een professionele profielfoto
    Je profielfoto is het eerste wat mensen zien wanneer ze je LinkedIn-profiel bezoeken. Zorg er daarom voor dat je foto een professionele uitstraling heeft. Kies een foto waarop je gezicht duidelijk te zien is. En waarop je er representatief uitziet. Gebruik geen foto’s waarop je feest aan het vieren bent. Of in een heel informele setting.
  2. Gebruik een aantrekkelijke kopregel
    Jouw kopregel is het eerste wat mensen zien wanneer ze je naam op LinkedIn zien. Het is de regel die onder je naam wordt weergegeven en die een korte samenvatting geeft van je professionele achtergrond. Zorg ervoor dat je kopregel aantrekkelijk en duidelijk is. Zodat iemand weet wat jouw vakgebied en specialisme(s) precies zijn.
  3. Schrijf een pakkende samenvatting
    In jouw samenvatting op LindedIn kun je jezelf echt verkopen. Vertel hier kort en bondig wie je bent. Maar ook wat je doet en waarom je daar goed in bent. Wees niet te bescheiden. Maar schep ook niet te veel op. Want in Nederland werkt dat laatste juist averechts.
  4. Voeg relevante werkervaring toe
    Vermeld alle relevante werkervaring op je LinkedIn-profiel. Geef duidelijk aan wat je hebt gedaan. Maar ook welke resultaten je hebt behaald. Vergeet niet om ook vrijwilligerswerk en stages op te nemen als je denkt dat ze relevant zijn voor je professionele presentatie.
  5. Geef aanbevelingen en vraag erom
    Als je een goede relatie hebt opgebouwd met klanten, voormalige klanten, voormalige collega’s of ex-werkgevers, vraag hen dan om een bondige aanbeveling te schrijven voor jouw LinkedIn-profiel. Dit werkt heel versterkend voor je profilering. Bied aan anderen aan om aanbevelingen voor hen te schrijven.
  6. Voeg vaardigheden toe
    Voeg vaardigheden toe aan je LinkedIn-profiel die relevant zijn voor je professionele profilering/presentatie. Dit geeft aan wat jouw competenties en specialismes zijn. Vermeld alleen vaardigheden die je daadwerkelijk hebt en die je kunt laten zien en onderbouwen.
  7. Deel waardevolle inhoud
    Deel regelmatig waardevolle inhoud op LinkedIn. In de vorm van artikelen, foto’s, illustraties of video’s. Dit laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied en dat je kennis wilt delen met anderen. Het kan ook helpen om jezelf te positioneren als een expert op je vakgebied.
  8. Volg relevante bedrijven en personen
    Volg relevante bedrijven en personen op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Dit kan ook helpen om nieuwe connecties te maken en om op de hoogte te blijven van interessante (commerciële) mogelijkheden en vacatures.
  9. Gebruik zoekwoorden
    Gebruik zoekwoorden in je LinkedIn-profiel die relevant zijn voor je professionele achtergrond. En die potentiële klanten of werkgevers of hoogstwaarschijnlijk gebruiken om je te vinden. Dit helpt je om je profiel beter te laten ranken in zoekresultaten en om meer zichtbaarheid te krijgen.
  10. Houd je LinkedIn-profiel up to date
    Houd je LinkedIn-profiel regelmatig up to date. Vooral als er iets verandert in je professionele achtergrond. Dit zorgt er voor dat potentiële werkgevers of klanten de meest accurate informatie over jou hebben.

Het optimaliseren van je LinkedIn-profiel kan veel voordelen opleveren voor je carrière en zakelijke netwerk. Door deze tips te volgen, presenteer je jezelf beter op LinkedIn en positioneer je jezelf als een expert op jouw specifiek vakgebied. Bovendien kan het je helpen om nieuwe connecties te maken, om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied en om nieuwe kansen te ontdekken en te benutten.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.