Blogstories | 28 juni 2022

Jouw USP’s – fijne vakantie!

Ik kan er niets aan doen. En ik ga er ook niets aan doen. Het moet gewoon.

Bij het begin van elk kennismakingsgesprek met een prospect gooi ik altijd de vraag op ‘Waarom zou ik als potentiële klant voor jou kiezen?

Vervolgens vraag ik: ‘Waarom moet een klant zakendoen met jouw bedrijf?’ en ‘Wat maakt jou echt onderscheidend?’

Ik besef: lekker makkelijke vragen. Na het stellen ervan zet ik me altijd even schrap.

Want negen van de tien keer krijg ik als antwoord – vol enthousiasme – een flinke shitload aan volledig inwisselbare  algemeenheden over me heen gestort.

Enkele toppers: ‘Wij zijn heel klantvriendelijk, hebben persoonlijke aandacht en service hoog in ons vaandel staan en we  zijn bijzonder flexibel.’

Hoe nietszeggend wil je het hebben? Dit zijn natuurlijk geen overtuigende en pakkende redenen waarom iemand voor je bedrijf of jou als persoon zal kiezen.

Want het is niet onderscheidend. Of profilerend. En het zijn al helemaal geen krachtige USP’s (Unique Selling Points).

Wat is dan wél onderscheidend waardoor een prospect, bijvoorbeeld een bezoeker op je website, mogelijk zaken met je wil doen?

Heb je heel veel kennis van je producten/oplossingen? Waardoor je beter bent in maatwerk dan je concurrenten?

Hanteer je lagere prijzen voor je producten en service? Kun je binnen 3 dagen leveren (en de concurrent pas na 2 weken)?

Zijn jouw producten voorzien van een glasheldere handleiding zodat er geen tijd of geld verspild wordt?

Ik noem maar iets. Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden. Het bepalen van een echt onderscheidende profilering – sommigen noemen het positionering – is geen kinderspel.

Maar wel gruwelijk belangrijk voor je online communicatie. En voor je verkoop.

Enige tijd geleden mocht ik in een imposant kantoorpand ‘op audiëntie’ komen bij een prospect die ik heel graag wilde omturnen in een klant.

Nog voor ik in mijn koffie met melk kon roeren vroeg de directeur naar mijn USP’s. Echt waar: ik zat met mijn bek vol tanden. Een volle 1,5 seconden lang. Vervolgens ging ik los.

Niet met saaie dooddoeners natuurlijk. Maar met echt onderscheidende verkoopargumenten. Noem het USP’s. Ik heb ze trouwens vermeld op mijn website.

Mijn onderscheidende profilering viel ‘in het pulletje’ bij de directeur. En mijn proefopdracht op basis van no cure no pay ook.

Want ze kozen voor mij. En niet voor één van de twee anderen op hun shortlist. Terecht natuurlijk.

De profilering op de website en in overige communicatiemiddelen van betreffende klant is nu onderscheidend en aansprekend. Uitdagend zelfs. Zorgt bovendien aantoonbaar voor meer conversie (leads en verkoop).

Wil je dat we samen eens goed kijken naar jouw profilering/positionering/USP’s? Laten we dan afspreken en sparren (live of via Microsoft Teams). Is grateloos & volledig vrijblijvend.

Bel gewoon: 0654.220.452. Of stuur me een mailtje.

Ik wens je een fijne zomervakantie!

PS: mijn eerstvolgende blogstory met tips & trics op het gebied van creatieve online marketingcommunicatie ontvang je 31 augustus. Vanaf dan verblijd ik je voortaan maandelijks met een hopelijk inspirerende blogstory. 

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.