Blogs | 6 april 2021

Onderscheidende presentatie – kijk naar je eiges

Enkele lezers van mijn blogs vroegen zich af: ‘Kan het ietsje minder’?

Reikhalzend kijken ze uit naar mijn wekelijkse blogs. Die willen ze braaf elke woensdagochtend blijven ontvangen. Maar ze mogen wel wat korter. Vinden ze.

Ik ben de beroerdste niet. Wie wel trouwens? Voortaan worden mijn blogs korter. Hooguit 500 woorden. Dat beloof ik plechtig. Zo helpe mij Microsoft Word almachtig (met dank aan de functie ‘woorden tellen’).

Tijdens een advies- of kennismakingsgesprek met een prospect gooi ik altijd de vraag op ‘Waarom zou ik als potentiële klant voor jou kiezen? Of voor jouw bedrijf? Wat is jouw speciale aanbod? ’

Da’s een lekker makkelijke vraag. Na het stellen ervan zet ik me altijd even flink schrap. Want bijna altijd krijg ik na deze prikkelende vraag een flinke shitload aan goedbedoelde algemeenheden over me heen gestort.

Enkele toppers hierbij: ‘Wij zijn heel klantvriendelijk, hebben persoonlijke aandacht en service hoog in ons vaandel staan en we zijn bijzonder flexibel.’

Ik weet niet hoe het met jou zit. Maar dit lijken me niet echt overtuigende en pakkende redenen om voor een bedrijf of een persoon te kiezen.

Want het is niet onderscheidend. Of profilerend. En het zijn al helemaal geen krachtige USP’s (Unique Selling Points).

Wat is dan wél onderscheidend waardoor een prospect mogelijk zaken met je wil doen? Heb je heel veel kennis van je producten/oplossingen? Waardoor je beter bent in maatwerk dan je concurrenten?

Hanteer je lagere prijzen voor je producten en service? Kun je binnen 3 dagen leveren (en de concurrent pas na 2 weken)? Zijn jouw producten voorzien van een glasheldere handleiding zodat er geen tijd of geld verspild wordt?

Ik noem maar iets. Het bepalen van een echt onderscheidende profilering – sommigen noemen het positionering – is niet makkelijk. Maar natuurlijk wel gigabelangrijk voor je online communicatie. En voor je verkoop.

Zo’n 2 maanden geleden mocht ik in een imposant kantoorpand in Houten ongeveer ‘op audiëntie’ komen bij een prospect die ik heel graag wilde omturnen in een klant.

Je moet er bij geweest zijn om het te geloven. Ik zat met mijn bek vol tanden. Een volle 1,5 seconden lang was ik stil. Vervolgens ging ik los.

Niet met saaie dooddoeners natuurlijk. Maar met echt onderscheidende verkoopargumenten. Noem het USP’s.

Die vielen blijkbaar ‘in het pulletje’ bij de directeur. Want ze kozen – volkomen terecht vind ik – voor mij.

Inmiddels heb ik onder meer hun webteksten geoptimaliseerd. Als eerste pakten we hun profilering aan. Die is nu aansprekend. Uitdagend zelfs. En zorgt voor meer conversie (leads en verkoop).

Wil je dat we samen eens goed kijken naar jouw profilering/positionering/USP’s? Laten we dan afspreken.

Bellen 0654.220.452. Of stuur me een mailtje.

Meer weten over mijn genadeloze MKB WebCheck adviesrapport met 35 adviezen/tips?
Kijk op https://rhinoz.nl/product/genadeloze-mkb-webcheck-35-punten/

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.