Blogs | 5 april 2022

Klantencases – Aandacht verzekerd

 Het lijkt wel een hype. Of een revival. Misschien is het wel beiden.

Afgelopen 3 weken klopten al zo’n 5 klanten bij mij aan voor het schrijven van bondige teksten voor hun klantencases.

Vind ik heel leuk werk. Bovendien: webteksten waarbij klanten aan het woord komen worden uitermate goed gelezen door webbezoekers (waaronder mogelijke nieuwe klanten).

Bijna net zo goed als de webteksten bij ‘Over ons’.

Klanten vinden het trouwens bijna altijd heel leuk om gevraagd te worden voor een interview. Soms zelfs een eer.

Mooie bijvangst van een klantencase op je website: door de juiste zoektermen in de tekst te gebruiken verbeter je je SEO-score bij Google.

Mijn aanpak bij het schrijven van teksten voor klantencases is heel eenvoudig:

1. Afstemming
Met mijn klant bespreek ik telefonisch of via Teams waar de klantencase over moet gaan, wat hun toegevoegde waarde bij het project was, etc. En – ook handig – ik hoor wie ik binnen het bedrijf moet contacten.
Tijd: 0,25 uur

2. Inplannen
Ik bel of mail betreffende klant-van-mijn-klant om een afspraak voor een interview in te plannen. Kan via Teams of telefonisch. Hij of zij is natuurlijk tevoren ingeseind dat ik en waarom ik contact ga opnemen.
Tijd: 5 minuten

3. Interview
Tijdens het interview ‘zaag’ ik, vriendelijk maar vasthoudend, de klant-van-mijn-klant door met betrekking het product, de oplossing en/of de service van mijn klant. Wat wilden zij als klant? Hoe pakte het bedrijf het aan? Welke oplossing  werd er geboden? Wat is het resultaat?
Tijd: 0,5 uur

4. Concept
Op basis van het interview schrijf ik, soms met enige ‘dichterlijke vrijheid’, de klantencasetekst. Die wordt altijd wervend. En – je kent me – is nooit saai. Tekst wordt trouwens nooit langer dan 450 woorden.
Want het moet wel leuk blijven voor de lezer. Concepttekst stuur ik naar de klant en de klant-van-mijn-klant.
Tijd: 4,5 uur

5. Definitief
Klant en klant-van-mijn-klant passen eventuele onvolkomenheden aan in de tekst. Of geven aan waar ze wat gewijzigd  willen hebben. Dat voer ik dan braaf door. Of ik doe een tegenvoorstel. Na finalisering van de tekst stuur ik de tekst naar mijn klant. Die plaatst de tekst dan op zijn website. En als-ie slim is gebruikt hij delen uit de klantencasetekst in zijn posts op social media.
Tijd: 0,25 uur

Wil je ook een wervende klantencasetekst die bijdraagt aan jouw profilering, een betere SEO-ranking en een nog betere relatie met je klanten? En per saldo: een feestelijke omzetverhoging?

Bel me gewoon: 0654.220.452. Of plan zelf een afspraak met mij in. Je kunt ook mijn contactformulier invullen.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.