Blogs | 22 maart 2022

Lead magnets – webbezoekers promoveren tot leads

Dit is een lekker korte blogstory. Daar heb ik twee goede redenen voor.

De eerste: nu de economie weer aantrekt ben je hopelijk superdruk druk aan het werk met je marketingcommunicatie en verkoop.

De tweede: afgelopen maand kreeg ik enkele uitdagende nieuwe opdrachten toegeschoven. Ben ik heel blij mee natuurlijk.

Geldt helemaal voor mijn opdracht om een uitvoerige webshop op het gebied van botenverhuur te maken. Is superleuk. En uitdagend. Ook al vanwege de krappe deadline.

Vorige week had ik een vruchtbare brainstorm met de twee eigenaren van het betreffende botenverhuurbedrijf. Daarbij kwamen ook allerlei mogelijk in te zetten ‘lead magnets’ ter sprake.

Voor de enkeling die het even niet paraat heeft: lead magnets zijn (digitale) producten/diensten die webbezoekers van je website van je krijgen nadat ze hun e-mail adres aan je hebben doorgegeven.

Doel is: verkrijgen van interactie. Vervolgens leads en uiteindelijk verkoop.

In een gezellige kajuit bespraken we onder meer de volgende 5 lead magnets:

1. Whitepaper / E-book
Klinken misschien een tikkeltje saai. Hoeven dat zeker niet te zijn. Is een heel effectieve en laagdrempelige eerste stap om de webbezoeker verder je marketing/sales tunnel in te trekken.
Tip: gebruik impactrijke foto’s en maximaal 10 pagina’s.

2. Checklist
Zijn je webbezoekers dol op. Want scant lekker snel. En helpt de webbezoeker bij het zelf beter/meer gestructureerd in kaart brengen van zijn/haar ‘probleem’. Als expert bied jij de helpende hand.
En natuurlijk ben je beschikbaar voor verdere ondersteuning.

3. Klantcase
Naast ‘Over ons’ worden klantencases het eerst en langst gelezen. Zaak is wel om het kort en bondig te houden. O.a. door slim gebruik te maken van prikkelende kopregels en subkopjes. En aansprekende quotes. Binnenkort ga ik voor een klantcase ook video inzetten, maar dat terzijde.

4. Scan
Ik heb het dan niet over semi-automatische scans met een zogenaamde ‘rapportage op maat’. Die vooral blijkt te bestaan uit nietszeggende algemene informatie. Een scan klinkt een beetje vluchtig. Maar moet de aanvrager zowel beknopte als waardevolle informatie opleveren. Voorbeeldje? Zie: https://rhinoz.nl/product/mkb-webtext-check-gratis-seo-webtekst-advies/

5. Calculator
Ook dit is een beproefde sales magnet. Je webbezoekers vullen enkele gegevens in een digitaal formulier in en krijgen advies op maat. Uiteraard vrijblijvend en kosteloos. Een goed voorbeeld is de calculator waarmee ZZP’ers zelf heel makkelijk hun uurtarief kunnen bepalen: https://zakenverhalen.nl/zzp-uurtarief-berekenen/

Tijdens de brainstorm met ‘mijn’ twee botenverhuurders kwamen nog diverse andere sales magnets ter sprake. Die hou je nog even van me tegoed.

Tenzij je hierover op korte termijn een half uurtje gratis en vrijblijvend 1-op-1 online met mij wilt sparren. Doen?

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.