
Maak je contactformulier onweerstaanbaar
Een contactformulier biedt je volop kansen om vertrouwen te winnen, vragen te beantwoorden en nieuwe klanten binnen te halen.
Maak er dus werk van. Dan doet je formulier dat ook voor jou. Met mijn 10 praktische tips maak je je contactformulier onweerstaanbaar en verhoog je je conversie.
1. Houd het kort en krachtig
Niemand heeft zin in een kruisverhoor. Vraag alleen om écht noodzakelijke informatie. Minder velden = meer kans op respons.
2. Zet jezelf in de schoenen van de gebruiker
Is je contactformulier logisch opgebouwd? Werkt het prettig op mobiel? Vraagt het niet te veel van iemand die alleen maar even wat wil vragen via je website?
3. Gebruik duidelijke voorbeeldteksten
Vermijd vaagheid. In plaats van “Bericht” kun je ook zeggen: “Waarmee kunnen we je helpen?” Activerende micro-teksten maken je contactformulier persoonlijker en uitnodigender.
4. Geef aan wat iemand kan verwachten
Maak duidelijk aan wat er gebeurt ná het verzenden: “Je ontvangt binnen 1 werkdag een reactie.” De bezoeker weet dan waar hij/zij aan toe is.
5. Maak de verzendknop aantrekkelijk
Voer ‘m visueel aantrekkelijk uit. En gebruik liever geen standaardtekst zoals ‘Verzenden’. Kies voor actie: “Stuur je vraag!” of “Neem contact op”.
6. Voeg een vleugje persoonlijkheid toe
Een foto van je pand, jezelf of je team naast het formulier, een vriendelijk tekstje erboven – kleine dingen maken het menselijk.
7. Voorkom frustratie bij fouten
Zorg dat foutmeldingen duidelijk zijn. En direct aangeven hoe je het probleem oplost. Niemand wordt blij van een vage tekst zoals “Er is een fout opgetreden”.
8. Geef feedback na verzending
Nadat iemand heeft geklikt op de responsbutton wil hij/zij bevestiging. Een vriendelijke bevestigingsmail is een kleine moeite en heeft een groot effect. Het is trouwens ook heel klantvriendelijk als je de mogelijkheid biedt om informatie in het contactformulier meteen ook te mailen naar de mailbox van de aanvrager. Dan heeft die persoon alle informatie bij de hand.
9. Test je formulier regelmatig
Klik er zelf zo nu en dan doorheen (ook op mobiel!). Werkt alles zoals het moet? Laadt jouw contactformulier snel genoeg?
10. Voeg slimme extra’s toe
Een dropdown voor onderwerp, een kalender om direct een belmoment te plannen of zelfs een chatbot-integratie kunnen het verschil maken.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.