Blogs | 13 juni 2023

Maak je webbezoeker wegwijs!

Op aanraden van een zakenrelatie had de succesvolle ondernemer, eigenaar van  een ICT-bedrijf met zo’n 20 medewerkers, mijn website bezocht.

Vervolgens belde hij me maandagochtend op. Hij begon met een ‘onthulling’: hun website had-ie zelf gebouwd. Nou, dat was te zien. Tijdens onze telefonische kennismaking wilde hij vooral ‘mijn expertise op het gebied van marketing, communicatie en websites checken’, zo zei hij openlijk.

Ik overtuigde de man, laten we hem Ron noemen, blijkbaar. Want na een kwartiertje aan de telefoon kocht hij een MKB WebCheck adviesrapport van me. Voor het luttele bedrag van € 425,-.

So far so good. Zijn gloednieuwe website had ik uitvoerig beoordeeld: in totaal op 35 punten. Niet alleen op tekst, ook op het gebied van usability, zoekmachinevriendelijkheid, techniek en vormgeving.

Mijn adviezen en tips had ik vervolgens aangegeven in een praktisch adviesrapport. Toen kwam het.
Auw, die adviezen en tips deden hem een beetje pijn.

Tja, ik had hem tevoren nog wel zo gewaarschuwd: ‘Jij wilt meer verkopen via je website?’ Wees dan voorbereid op een inspirerend maar genadeloos MKB WebCheck adviesrapport.’

Mijn toelichtende adviesgesprek via Microsoft Teams, een paar dagen nadat ik hem het rapport had toegestuurd, verzachtte zijn pijn gelukkig een beetje. Die sessie duurde trouwens langer dan gepland: geen 1 uur maar bijna 2 uur. Niet vreemd, want er was veel te bespreken en te verbeteren. Geeft ook helemaal nix natuurlijk. Ik ben niet zo van ‘ik druk nu de stopwatch in en wilt u even bijbetalen?’

Zijn website zat technisch goed in elkaar. En ook wat betreft zoekmachinevriendelijkheid mankeerde er niet heel veel aan. Wat er wel mis was? Van alles. Maar het ontbrak vooral aan overzichtelijkheid.

Je weet: dat is killing. Want geen enkele webbezoeker wil een doolhof binnenstappen. Of door een overdaad aan bomen geen bos meer zien. Een webbezoeker komt bijna altijd met een duidelijk doel naar je website. Hij of zij wil meer informatie over jouw producten, diensten en prijzen. Of over jouw bedrijf.

Negen van de tien webbezoekers heeft geen tijd. Scant daarom jouw website. Mijn advies daarom: maak het jouw potentiële nieuwe klanten zo gemakkelijk mogelijk.

Maak je website zo overzichtelijk als het maar kan. Serveer hapklare brokjes met overtuigende informatie. Laat een bezoeker op jouw homepagina binnen 5 seconden zien wat hij/zij verwacht en wil. Want – echt waar – zo weinig geduld heeft een gemiddelde webbezoeker. Wees eerlijk: jij toch ook?

Geef op je website heel snel aan waarin je precies gespecialiseerd bent. En waarom de bezoeker juist voor jou moet kiezen. Gebruik niet te veel menu-items in je website. En plaats bovenin een open zoekfunctie. Om eens iets te noemen.

Hoe het nu staat met de website van onze ICT-man? Wat dacht je? Die is nu lekker overzichtelijk en doet wat-ie moet doen: hij levert hem forste omzetten en winst op!

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.