Blogstories | 23 februari 2022

Marketing funnel – wa’s da nou weer?

Onlangs had ik een prima bespreking bij een klant in mijn woonplaats Soest. Hij is werkzaam in de beton-industrie.

En ongeveer de verpersoonlijking van ‘no-nonsense’. Hij heeft het uitgevonden zeg maar.

Nadat we zijn en mijn ideeën voor de uitbreiding van zijn webshop (injectietools.nl) hadden besproken gooide hij een  balletje op.

“Zeg Jeroen, ik volg jouw wereldje, het reclame- en marketingwereldje, af en toe een beetje op LinkedIn en nou zie ik daar de laatste tijd regelmatig berichten over een marketing funnel.”

“Wat is dat precies en kan ik er meer mee verkopen?” Je merkt: betreffende klant – laten we hem Ronald noemen want zo heet hij – windt er geen doekjes om.

Het leuke is: een dergelijke directe vraag dwingt je bijna om je antwoord/advies bijna net zo kernachtig te formuleren.

Ik antwoordde daarom als volgt: “Bij een marketing funnel trechter je bijvoorbeeld de mensen die jouw website via  Google hebben gevonden van suspect, prospect, klant naar een heel loyale klant.”

In allebei zijn beide blauwe ogen zag ik enorme vraagtekens. Snel vervolgde ik daarom mijn uitleg.

“Je wilt natuurlijk het liefst dat je webbezoeker direct belt of mailt om te bestellen of om een afspraak te maken.”

“Maar niet iedere webbezoeker wil dat meteen. Vaak wil iemand eerst nader kennismaken met je bedrijf, je diensten, je expertise, etc.”

“Daar kun je slim op in spelen door een gratis ‘weggever’. Zoals een vakgerichte whitepaper, e-paper of e-book aan te bieden op je homepage en andere webpagina’s.’

Ronald knikte bemoedigend. Dus ging ik enthousiast verder. “Het funnelproces hoef je maar één keer in te regelen, is  deels te automatiseren en bespaart je veel tijd en moeite.”

“Je kunt bijvoorbeeld instellen dat iemand die een whitepaper heeft ontvingen achtereenvolgens een aantal vooraf  ingestelde e-mail berichten van je krijgt. Geen oersaaie mailtjes, want die werken niet.’

“Daarna zijn er allerlei andere vervolgacties mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld inplannen dat iemand die een e-book heeft ontvangen na 4 weken wordt gebeld om de interesse in je product of dienst te peilen.

Ter afsluiting zei ik: “Maar er zijn natuurlijk tal van andere tussentijdse acties mogelijk. Wat het beste werkt verschilt per bedrijf.”

“Het antwoord op je tweede vraag is trouwens: ja, een marketing funnel kan ook jouw verkoop stimuleren. Maar dan moeten we het echt goed overdacht inrichten. En moeten leads actief opgevolgd worden.”

Hoe dit afliep? Over 2 weken tijd zit ik opnieuw rond de tafel met Ronald.

Doel is dit keer om te kijken of en hoe ik een verkoopstimulerende marketing funnel voor hem kan opzetten en invoeren.

Zoals altijd geef ik dan vooraf aan wat de kosten zullen zijn. Niet onbelangrijk natuurlijk.

Je wilt een half uurtje gratis en vrijblijvend online met mij sparren over een verkoopgerichte marketing funnel?

Plan dan zelf een afspraak in.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.