Marketingcafé Online | 8 september 2021
Youri Meuleman

Masterclass e-mail­marketing écht effectief inzetten

In dit eerste marketingcafé online miniwebinar na de zomer gaf de jonge maar ervaren e-mail marketing specialist Youri Meuleman een bijzonder leerzame en boeiende masterclass. Naar voren kwam onder meer dat je met een gericht e-mailmarketingbeleid structureel meer omzet kunt realiseren. Effectieve marketing- en salesfunnels maar ook een slimme marketing automation kunnen je prima helpen je om nieuwe (potentiële) klanten aan te trekken, je leads te kwalificeren en vervolgens te converteren naar betalende klanten!

Top 5 vragen over e-mailmarketing

Wij verwachten een grote belangstelling voor deze kosteloze masterclass. Voor een goede interactiviteit geldt een maximum van 50 deelnemers (op volgorde van aanmelding).

1. Biedt de gratis Mailchimp software voldoende mogelijkheden?

Voor het alleen versturen van een (maandelijkse) e-mail nieuwsbrief heb je als ZZP’er of kleine MKB-onderneming vaak genoeg aan gratis Mailchimp- of MailPoet software. Wil je een stap verder en onder meer marketing/sales funnels inzetten – en dat is aan te raden – dan kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Active Campaign of een andere tool. De kosten hiervoor zijn vaak rond de 40,- per maand.

2. Hoe kom ik aan goede onderwerpen voor mijn nieuwsbrief?

Vaak is het effectief om samen te brainstormen over onderwerpen en goed te bedenken met welke content jij jouw klanten en prospects van dienst bent. Want net als bij de informatie op je website geldt ook bij e-mailings: kom met relevante content. Je kunt in je e-mail marketing bijvoorbeeld praktische tips geven of een whitepaper aanbieden in je e-mail nieuwsbrief.

Of je neemt een kort interview met een tevreden klant op in je e-mail nieuwsbrief of je beschrijft een succesvol project. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van een korte zakelijke quiz en daarbij een beloning zoals een cadeaubon van Bol.com aan te bieden. Met een beetje creativiteit kom je al gauw op allerlei bruikbare onderwerpen. Kom je er zelf niet uit dan kan Rhinoz je uiteraard van dienst zijn.

3. Wat is de beste e-mail frequentie?

Dat hangt onder andere sterk af van de branche waarin je actief bent. Een bepaalde tekstschrijver is er bijvoorbeeld rotsvast van overtuigd dat hij er goed aan doet om zijn inschrijvers elke werkdag te verblijden met een e-mail. Dat werkt blijkbaar voor hem. Rhinoz verstuurt elke woensdag in storytelling-vorm een e-mailing met tips en tricks naar de abonnees. De meeste bedrijven sturen elke maand of elke 2 maanden een e-mail nieuwsbrief.

Hoe dan ook is het zaak om niet slechts af en toe eens een e-mail nieuwsbrief te versturen en daar dan veel respons van te verwachten. Kies een e-mail frequentie, plan je e-mailings in, verzamel waardevolle onderwerpen en houd je aan de gekozen e-mail frequentie. E-mail marketing is vooral een kwestie van een lange adem hebben.

4. Hoe breid ik mijn e-mail database uit?

Daar zijn tal van mogelijkheden voor. Je kunt op je website bijvoorbeeld een opvallend actiepanel (pakkend plaatje met sterke call to action) plaatsen waarbij je inschrijvers voor je e-mail nieuwsbrief of periodieke tips & tricks per e-mail beloont met een zogenoemde ‘weggever’. Dat kan een e-paper of whitepaper (linken naar mijn pagina over whitepapers zijn. Om bezoekers naar je website te krijgen kun je onder meer LinkedIn, Facebook of Twitter inzetten.

5. Hoe zit het met het spambeleid?

De overheid hanteert een steeds strenger beleid op het gebied van acquisitie via e-mail. Je eigen relaties (klanten, prospects en leveranciers) mag je op de hoogte houden via e-mail en hen bijvoorbeeld elke maand of 2 maanden een nieuwsbrief sturen. Wil je het echt helemaal volgens de huidige wettelijke regels doen dan moet je je klanten vragen om jou expliciet toestemming te geven om hen e-mailings te mogen sturen. Bedenk wel dat je dat veel uitschrijvingen kan opleveren. Een voordeel is dan wel dat je e-mail bestand dan uitsluitend bestaat uit daadwerkelijk geïnteresseerden personen.

Koop je voor je acquisitiewerkzaamheden een zakelijk adressenbestand met daarbij ook e-mail adressen dan mag je die bedrijven niet zo maar geautomatiseerd mailen. Die bedrijven moeten jou – zwart op wit – toestemming hebben gegeven om hen te mogen e-mailen. Je kunt bedrijven natuurlijk wel een persoonlijke e-mail via bijvoorbeeld Outlook sturen. Per dag geldt daarbij een maximum van 100. Niet iedere ontvanger is daar natuurlijk blij mee. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van de geautoriseerde e-mail service van bijvoorbeeld het bedrijf Datacollectief.

Eerstvolgende bijeenkomst van Marketingcafé Online

20 oktober 2021
Gert-Peter Noordegraaf

AVG en marketing, er mag meer dan je denkt!

s