Meer response met ‘n landingpage: wat & hoe
Een landingpage is een webpagina waar je bezoekers (o.a. leads) naar toestuurt via bijvoorbeeld Google Ads advertenties, een link in je e-mailing of een link in je social media posts.
Het doel van deze gerichte communicatie-aanpak is de bezoekers van je landingpage aanzetten tot de door jou gewenste actie.
Mogelijke acties: jou bellen of e-mailen, een webformulier invullen, inschrijven voor je nieuwsbrief, een whitepaper
of (reken)tool downloaden of een adviesgesprek aanvragen.
Een landingpage kun je ook inzetten voor het direct stimuleren van je verkoop. Ik geef je 10 tips voor het maken van een effectieve landingpage.
- Zet belangrijke informatie bovenaan
Plaats essentiële informatie bovenaan je landingpage. Lekker makkelijk: hierdoor hoeven bezoekers niet te scrollen. - Gebruik een duidelijke kopregel en subkopregel
Plaats een duidelijke en wervende kopregel in je landingpage. Dan is direct duidelijk wat je op de landingpage kunt verwachten. Wervende subkopregels zijn ook van groot belang. Want, net als de kopregel, geven ze aan waar de informatie eronder over gaat. Uiteraard moeten je kopregel en subkopregels zoekmachinevriendelijk zijn zodat ze kosteloos bijdragen aan je vindbaarheid bij Google. - Maak je content kort en krachtig
Maak direct duidelijk wat de bezoeker op de landingpage gaat zien en kan doen. En welke voordelen dit biedt. Er zijn geen wetenschappelijk onderbouwde eisen voor de lengte van landingpagetekst. Maar veel landingpages hebben ongeveer 300 woorden. Veel langer zou ik het echt niet maken. - Gebruik een krachtige call-to-action
Gebruik een krachtige en opvallende CTA-button in je landingpage. Hanteer hierbij de gebiedende wijs zoals “Vraag aan” en “Laten we kennismaken!” - Bied keuze uit verschillende responsmogelijkheden
Voorbeelden: bellen, e-mailen via een link en een webformulier. Wil je graag afspraken? Maak het de bezoeker van je landingpage dan heel gemakkelijk: plaats in je landingpage een link naar de afspraakmodule die je hebt ingebouwd in je website. Iemand kan hiermee, op tijden dat je jezelf beschikbaar hebt gesteld, een afspraak met je inplannen voor een bezoek, telefonisch contact of een videocall met jou. Een goede tool is Calendly. Kijk maar. - Maak een snel in te vullen formulier
Een webbezoeker heeft haast. Wil daarom maar enkele velden invullen. Vraag alleen het noodzakelijke: persoonsnaam, bedrijfsnaam en e-mail adres. Gebruik een open invulveld zodat de webbezoeker makkelijk vragen kan stellen en opmerkingen kan maken. - Zet visuele aantrekkingskracht in
Een landingpage is dus puur gericht op overtuigen en response genereren. Moet er dus aantrekkelijk uitzien. Plaats daarom niet alleen wervende teksten, maar ook pakkende afbeeldingen. Hierdoor krijgt je (verkoop)boodschap extra impact. - Plaats vertrouwenselementen
Wil je extra vertrouwen en overtuigingskracht op je landingpage? Plaats dan klantlogo’s, certificaten en korte klantbeoordelingen of testimonials (liefst met een foto). - Houd rekening met ‘mobile first’
Inmiddels wordt ruim 55% van alle websites en webshops bezocht via een smartphone. Je landingpage moet daarom ook goed worden weergegeven en prettige werken op smartphones en tablets. Houd daar rekening mee. - Ga A/B-testen
Achterhaal wat het beste werkt in je landingpage. Gebruik in landingpage A bijvoorbeeld blauw en in versie B rood of oranje. Of plaats in versie A een andere foto dan in versie B. Je kunt ook 2 verschillende CTA-buttons of 2 verschillende klantenquotes uittesten. Wijzig telkens maar 1 element. Anders weet je niet precies wat zorgde voor een andere (hopelijk betere) respons.
Een landingpage is geen wondermiddel. Maar het kan in belangrijke mate bijdragen aan het behalen van jouw doelen op het gebied van prospecting en verkoop.
Wil je een voorbeeld zien van een landingpage? Bekijk dan deze landingpage van mij eiges.
Meer weten over het opzetten en inzetten van een effectieve landingpage? Laat van je horen. Een afspraak is snel gemaakt.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.