Blogs | 7 september 2021

MKB WebCheck – laat je nakijken

Edwin doet in sales promotion producten. Verkoopt al jaren aan sales promotionbedrijven in Scandinavië.

Zijn verkoophit? Webcamcovers. Echt uniek is zijn uitgebreide collectie hoogwaardige siliconenflesjes.

Had ik trouwens al gezegd dat hij al zijn producten levert in ongeveer elke gewenste kleur? Met elke gewenste bedrukking?

Hij had me gevonden via Google. En vervolgens deelgenomen aan een gratis miniwebinar in mijn marketingcafé online.

Dat beviel blijkbaar. Want enkele dagen later spraken we af in mijn kantoorruimte in Soest. Edwin wilde namelijk een uitgebreide webshop met tal van handige functionaliteiten.

Dacht daarvoor een maand geleden een goede webbouwer te hebben gevonden. In mijn geliefde voormalige woonplaats Breda nog wel.

Dat 10 man tellende webbureau had echter een tamelijk standaard webontwerp gemaakt. Noemden ze een webdesign. Maar was eigenlijk meer een ruwe digitale schets.

Wat erger was: het ontwerp was volledig inwisselbaar voor elk ander bedrijf. In welke branche dan ook.

Een duidelijke en onderscheidende profilering? Nope! Krachtige USP’s? Nergens te vinden. Zelfs een duidelijk product-aanbod ontbrak.

Tijdens ons openhartige adviesgesprek – ik voelde me een beetje een huisarts – vertelde Edwin me dat hij marketingexpertise bij betreffend ontwerpbureau miste. En ook een strakke projectbegeleiding.

Hij werd geacht alles zelf te bedenken en aan te leveren. En dat ook nog gestructureerd en overzichtelijk. Niet echt iets voor hem, zo vertelde hij me in alle eerlijkheid.

Het project kwam maar niet van de grond. Daarom had hij afscheid genomen van dat Bredase webbureau. Verstandig besluit natuurlijk.

Hoe dit verder ging? Een week na ons gesprek presenteerde ik een wireframe-ontwerp.

Je weet wel: een zwart-wit plaatje/voorstel zonder design. Waarmee je een goed beeld krijgt van de structuur en opzet van je website/webshop. En aangeeft waar het logo, teksten, beelden, social media iconen en dergelijke zouden moet komen.

Edwin liet net geen traan. Maar hij was wel enorm blij. En opgelucht.

Misschien ook wel omdat ik in mijn wireframe al meteen een voorzet voor zijn profilering had gedaan. En kort zijn belangrijkste USP’s had vermeld.

Hij had namelijk meermaals aangegeven nogal haast te hebben.

Momenteel ben ik hard aan het werk met de realisatie van zijn Engelstalige webshop. Eind deze maand mot-ie live zijn.

Wil jij ook een nieuwe website of webshop? Waarbij het totaal van webontwerp, profilering en verkoopgerichte marketing inclusief SEO-tekst perfect klopt? Laten we dan eens afspreken.

Heb je al een website? Maar moet die je meer opleveren? Laat hem optimaliseren wat betreft
zoekmachinevriendelijkheid (o.a. SEO-tekst), techniek en vormgeving.

Mijn MKB WebCheck kan uitkomst bieden.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

s