Krachtige profilering – mooi is niet alles
Margriet ken ik al jaren. Een leuke en zeker niet onaantrekkelijke onderneemster. Fotografe van beroep.
Een heel goeie ook.
Denkt – net als ik – vooral in beelden. En is – net als ik – gezegend met een flinke portie eigenzinnigheid. Anderen noemen dat eigenwijzigheid.
Hoe dan ook, zo’n 3 weken geleden meldde zij zich bij me. Dit keer niet per telefoon. Maar via mijn ‘reserveer-zelf-e-mail’
Ze wilde 30 minuten vrijelijk met mij sparren. Over haar nieuwe website. Want daar worstelde ze mee.
We spraken af om elkaar te zien en te spreken via Microsoft Teams.
En zo geschiede. Na 5 minuten gezellig bijgekletst te hebben werden we serieus. Ze had een webontwerper haar ideeën voor haar nieuwe website laten uitwerken.
Margriet houdt van minimalistisch. Met veel grote beelden. En heel weinig tekst. Daar bleek haar pijnpunt te zitten.
Want ze had bij een groot reclamebureau, waar ze een mooie fotografie-opdracht voor had mogen uitvoeren, gehoord dat tekst heel belangrijk is voor je website. Noodzakelijk zelfs.
Wat moest ze doen? Want ze hield en houd niet van lappen tekst. Want ze doet in beelden, tekst is niet mooi en mensen lezen toch niet. Zo begon ze ons gesprek. Na die prikkelende inleiding ging ik er flink voor zitten.
Het webontwerp dat ze mij liet zien was inderdaad heel mooi. Het design was lekker strak met veel impactrijke foto’s. En met slechts her en der een regeltje tekst. Geplaatst als een soort van noodzakelijk kwaad.
Ook al omdat ik Margriet al jaren ken durfde ik te beginnen met een ‘wake-up call’ in de vorm van een tamelijk lullig klinkende opmerking: ‘Natuurlijk moet je blij zijn met je eigen website. Maar een website maak je niet in eerste instantie voor jezelf!’
“Je maakt hem om nieuwe klanten aan te trekken. En om bestaande klanten te bevestigen dat ze met jou een goede keuze hebben gemaakt.”
Dit bommetje liet ik even indalen. Na enkele seconden pauze ging ik verder: een website moet profileren.
En heel snel duidelijk maken wat je USP’s zijn.”
“Je website moet ook overtuigen en activeren. Met beelden én teksten aanzetten tot actie. Het liefst heb je natuurlijk dat ze je bellen voor een leuke opdracht.”
Vergoelijkend merkte ik vervolgens op dat vooral ondernemers die veel met beeld werken, zoals fotografen en architecten maar bijvoorbeeld ook modezaken, steeds vaker een website willen met bijna alleen maar beelden. Waarbij ze tekst achterwege laten.
Op stoom gekomen vervolgde ik: “Zo’n website ziet er inderdaad vaak top uit. Maar dan ga je voorbij aan de kracht en invloed van Google.”
Daarna legde ik uit dat het gebruik van de juiste zoekwoorden in kopregels, subkopregels en platte tekst aantoonbaar in een website bijdragen aan een goede en onbetaalde vindbaarheid. Een ultrakorte tekst niet.
Dan laat je dus verkoopkansen liggen. Auw!”
Hoe dit afliep? Tijdens onze gesprek hielp ik Margriet ter plekke aan een nieuwe opzet voor haar website.
Met hééél veul tekst zeker? Zeker niet!
Haar nieuwe website heeft nog steeds een heel mooie en strakke vormgeving. En veel indrukwekkende beelden. Maar ook zoekmachinevriendelijke en activerende tekstblokjes.
Over twee weken gaat-ie live.
Als ik het zo teruglees is het best wel bijzonder dat ik Margriet heb weten te overtuigen. Want zoals ik al zei:
ze is nogal eigenwijs.
Hulp nodig bij het schrijven of redigeren van klant- en Googlevriendelijke teksten (SEO tekst) voor je website of webshop?
Laten we samen de mogelijkheden bekijken. Bel me (0654.220.452).
Of laat mij contact met jou opnemen.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.