Problemen omtoveren in kansen – omdenken
Blogs | 16 augustus 2021

Problemen omtoveren in kansen – omdenken

Vorige week werd Kees van Kooten 80 jaar. Wie? Kees van Kooten, je weet wel: speelde op tv jarenlang allerlei onvergetelijke typetjes. Samen met Wim de Bie.

Kees is bovendien een onvervalste woordkunstenaar. Uit zijn rijkelijk gevulde koker met taalkundige spitsvondigheden komt bijvoorbeeld ‘doemdenken’.

Ik dacht dat ‘omdenken’ ook aan het creatieve brein van ‘veelkunner’ Kees van Kooten is ontsproten.

Blijkt niet zo te zijn. Dat is een bedenksel van de Nederlander Berthold Gunster. Sterker nog, hij is de grondlegger van het gedachtengoed ‘omdenken’.

Na zijn opleiding aan de Akademie voor Expressie in Utrecht werkte hij jarenlang als regisseur en schrijver bij diverse theatergezelschappen.

Sinds 2001 legt hij zich met boeken, lezingen, workshops en theatervoorstellingen toe op ‘omdenken’.

Basis daarbij: anders naar de wereld kijken. Waardoor je nieuwe kansen ziet. Die je bijvoorbeeld kunt benutten bij kleine en grote veranderingen en verbeteringsprocessen.

‘Omdenken’ is toepasbaar voor ZZP’er zoals als ik. Maar ook als je leiding geeft aan een middelgrote of grote organisatie.

Hoe omdenken precies werkt? Daar heeft Berthold Gunster diverse bestsellers over geschreven.

De basis voor ‘omdenken’ is dat mensen en organisaties leren hoe ze een ‘ja-maar-attitude’ kunnen omzetten naar een ‘ja-en’ manier van denken en handelen.

Maar hoe doe je dat? Door dingen die je niet kunt veranderen te accepteren. Vervolgens probeer je daar een nieuwe mogelijkheid of kans in te zien.

Je ‘tovert’ dus een probleem ‘simpelweg’ om in een kans of mogelijkheid. Kan dat niet dan heb je dankzij deze nieuwe manier van denken en tegen problemen/uitdagingen aankijken minder of geen stress en frustratie.

Soft talk? Nee, hoor. Je kent me. Da’s nix voor mij. Volgens mij ook niet voor jou.

Gunster en zijn team onderscheiden 4 manieren om met een probleem om te gaan waarbij ervan uitgegaan wordt dat problemen bestaan uit feiten en daaraan tegengestelde verwachtingen.

Met de feiten en verwachtingen kun je twee dingen doen: niet veranderen of wel veranderen. Daardoor ontstaat er een matrix met 4 verschillende benaderingen van een probleem.

De Omdenkmatrix is toepasbaar binnen ongeveer elke branche. Het kan een belangrijke bijdrage leveren aan noodzakelijke en gewenste veranderingsprocessen en transities. Zowel op macro-economisch, strategisch als operationeel niveau.

Omdenken inzetten voor jezelf en/of je organisatie? In zijn ruim 300 pagina’s tellende boek ‘Huh?! – de techniek van het omdenken’ beschrijft Berthold Gunster 15 strategieën waarmee je een probleem kunt omdenken in mogelijkheden en nieuwe kansen.

Ik zeg het niet gauw maar ik vind dit een geweldig boek. Is verre van zweverig en leest lekker weg. Uitermate geschikt voor praktische mensen die gezegend zijn met zowel een flinke portie gezonde eigenwijsheid of eigenzinnigheid als (zakelijk) doorzettingsvermogen.

Heb nieuwe ideeën of inzichten? En heb je ondersteuning nodig bij het doorvoeren daarvan in je bestaande of nieuwe WordPress website/webshop?

Of wil je bondige verkoopgerichte SEO-webteksten waarmee je gegarandeerd meer conversie en omzet behaalt?

Laten we dan afspraken: live of via Teams. Ik zit voor je klaar. Bel gewoon 0654.220.452 of stuur een mail.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.