Online marketingfunnel – structurele aanpak
Blogs | 18 oktober 2022

Online marketingfunnel – structurele aanpak

Vorige week was ik – ahum – op zakenreis. Samen met mijn vrouw Miranda. We verbleven 7 dagen op Cyprus. Heerlijk zonnig. Ideale gelegenheid om, op een strandbedje, lekker veel te lezen.

Heb ik volop gedaan. Echt waar.

Geen David Baldacci dit keer. Ook geen Harlan Coben. Of John Grisham. Wel 2 boekjes van de onvolprezen wijn- en levenskunstenaar Ilja Gort.

Ik ben niet echt dol op zijn Merlot-wijn. Wel op zijn geweldig leuke tv-programma’s. En op zijn kostelijk geschreven boekjes.

Hoedanook: op aanraden – bijna aandringen – van mijn zakenpartner Raymond Veldkamp las ik op mijn Kobo e-readertje vorige week ook het zakelijke boek “E-Myth Revisited”.

In één woord: superinspirerend! Een bijna verslavende must-read. Leest dankzij de storytellingvorm heel gemakkelijk weg.

Ondernemer/auteur Michael Gerber geeft zijn ondernemersadviezen aan je via Sarah. Een aantrekkelijke jonge, enthousiaste maar onervaren eigenaar van een kleine taartenwinkel.

Dat is soms confronterend. Maar ook herkenbaar. En vooral heel leerzaam.

Waar “E-Myth Revisited” precies overgaat? Het laat je anders en opnieuw kritisch naar je bedrijf te kijken. En leert ZZP’ers en overige eigenaren van kleine  ondernemingen vooral om heel gestructureerd en structureel te werken aan hun bedrijf. Per sé niet in hun bedrijf.

Hierbij moeten er ‘repeatable’ processen zijn. Zoals succesvolle franchise-ketens dat doen. Zijn overvloed aan praktische ondernemersadviezen zijn toepasbaar in elke branche. Dit standaardwerk is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com

Een gestructureerde marketing-aanpak is volgens Michael Gerber essentieel voor je bedrijfsbeleid. In dit blog ga ik in op een gestructureerde inzet van een online marketingfunnel.

Je weet wel: een denkbeeldige trechter waarbij je anonieme bezoekers, bijvoorbeeld de bezoekers van je website, converteert naar leads. En vervolgens naar klanten. Ten slotte naar ambassadeurs. Want dat wil je.

De 10 fasen in een marketingfunnel vragen elk andere marketingacties om bezoekers naar de volgende fase in de funnel te leiden/helpen.

Om dit helder voor je in kaart te brengen is mijn blog dit keer langer dan gewoonlijk. Sorry, kon even niet anders. Volgende keren houd ik me weer netjes aan ongeveer 500 honderd woorden.

1. Doelstelling en doelgroep bepalen
Bepaal bijvoorbeeld je maandelijkse doelen. Zoals het aantal webbezoekers, offerte-aanvragen en persoonlijke adviesgesprekken. Heel belangrijk is natuurlijk ook om je doelgroep goed voor ogen te hebben. Essentiële vragen daarbij:

– Wie is mijn ideale klant (buyer persona)?
– Hoe ziet hij/zij klant eruit: wat zijn de kenmerken?
– Wat zijn de interesses en verlangens van deze persoon?
– Wat denkt, ziet, zegt en hoort mijn ideale klant?
– Tegen welke problemen loopt mijn ideale klant aan?
– Wat heeft mijn ideale klant op dit moment nodig?
– Welk resultaat wil mijn ideale klant behalen?
– Waar is die ideale klant te vinden?
– Hoe kom ik in contact met die persoon?

Je hoeft niet elke doelgroep aan te trekken en van dienst te zijn. Richt je in je online marketingfunnel op één specifieke doelgroep die jij het beste van dienst kunt zijn.

2. Een waardevolle weggever
Een weggever is onmisbaar om in contact te komen met jouw ideale klant. Door op je website iets weg te geven in ruil voor een e-mail adres, komt je ideale klant in jouw online marketingfunnel.

Hierdoor laat je hem/haar op een heel laagdrempelige manier nader kennismaken met jou en je bedrijf. En met je producten/diensten/oplossingen.

Belangrijk: je weggever moet wel echt waardevol zijn voor de ontvanger. Voorbeelden:
– E-book/e-paper.
– Whitepaper.
– Checklist.
– Webinar.

Een verkoopbrochure vol supercommerciële tekst presenteren als een inspirerend e-book zorgt voor irritatie. Want jouw nieuwe contact verwacht en wil toegevoegde waarde/kennis. In de vorm van tips, adviezen, etc.

Geef dat. Kies een specifiek thema voor je weggever. En los met jouw weggever een deel van het probleem van jouw ideale klant op.

Je wilt een voorbeeldje? Komt-ie: Gratis e-book “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

3. Benodigde webpagina’s
Voor je online marketingfunnel heb je minimaal de volgende webpagina’s nodig:
– Opt-in pagina: een aantrekkelijk vormgegeven formulier waar iemand zich kan aanmelden voor je weggever. Vraag alleen het strikt noodzakelijke: e-mail adres en naam.
– Bedankt-pagina: na aanmelding voor de weggever komt jouw ideale klant hier terecht. Je vermeldt op deze pagina dat zijn/haar aanmelding gelukt is.

4. Kwalitatieve content (met SEO-waarde)
Voor je online marketingfunnel heb je uiteraard ook kwalitatief goede content nodig. Zoals bijvoorbeeld:
– Teksten voor (actiematige) landingspagina’s, Google Ads en e-mailings.
– Blogs (bijv. een expertblog met tips & tricks op jouw vakgebied).

Gebruik hierbij de juiste zoekwoorden (SEO-teksten). Want dan trek je relevante bezoekers aan. En behaal je betere resultaten bij Google.

De communicatievorm storytelling wordt momenteel met veel succes ingezet in online marketing. Omdat je hiermee op een heel natuurlijke manier communiceert waardoor je boodschap beter blijft hangen.

Voorbeeldjes van storytelling: het boek “E-Myth Revisited” en de blogstory die je nu aan het lezen bent.

5. E-mail serie
Nadat iemand zich via e-mail heeft aangemeld voor jouw weggever komt-ie terecht in jouw e-mailmarketing systeem. Volautomatisch.

Voor mijn klanten en mijn eigen funnel gebruik ik de WordPress plug-in MailPoet. Je kunt ook het e-mailsysteem van MailChimp inzetten. Beide zijn goed en gratis.

Een nieuwe aanmelder op je e-mail list kent jou nog niet. En je wilt er een relatie en vertrouwen mee opbouwen.

We moeten hem of haar daarom eerst een beetje “opwarmen”. Dit doen we door – zoals gezegd volledig automatisch – een reeks e-mails te sturen.

Denk nou niet ‘e-mails worden niet gelezen’. Want da’s gewoon niet waar. Al jarenlang is e-mail aantoonbaar het meest effectieve communicatiemiddel.

Maak wel leuke e-mails. Geen grotdroge berichtjes. En ga geen ellenlange verhalen ophalen. Hou het kort.

In je e-mails stel je je eerst even voor. Vervolgens geef je waardevolle adviezen en tips. Daarna breng je interactie op gang. Pas daarna laat je zien wat je te bieden hebt.

Een beproefde formule? Direct na de aanmelding relatief kort achter elkaar 7 tot 10 e-mails sturen. Daarna stap je over op een lagere mailfrequentie. Bijvoorbeeld door maandelijks of elke 6 weken een e-mail nieuwsbrief te sturen.

Waarschuwing: maak leuke nieuwsbrieven. Of maak ze niet. Maak ze ‘entertaining’. Gebruik leuke foto’s. Ook hier geldt: hou het kort. Telkens maximaal 4 onderwerpen.

6. Persoonlijke conversieresultaten
Zijn je potentiële klanten genoeg opgewarmd via jouw e-mail serie? Bied dan je product of dienst actief en op een persoonlijke manier aan.

Heel bewust gebruikte ik niet de term ‘verkopen’. Want niemand koopt meer iets van een verkoper. Verafschuwen verkopers met aalgladde praatjes. Jouw nieuwe klanten willen geadviseerd en geholpen worden. En kiezen zelf.

Mogelijke persoonlijke conversieresultaten:
– Telefoongesprek / Teams gesprek.
– Live afspraak (bij jou of bij je lead).
– Deelname aan jouw webinar
– Video sales letter: 4 video’s waarin je je leads iets leert en gelijktijdig je product/dienst adviseert.

7. Bezoekers naar je online marketingfunnel
In deze fase stuur je je bezoekers naar je online marketingfunnel. Effectieve kanalen hiervoor:
– LinkedIn (o.a. posts).
– Facebook (o.a. posts).
– Google Ads advertenties.
– Facebook advertenties.
– Instagram advertenties.
– Google zoekresultaten.
– Gastblogs.
– Communities/groepen.

Breng in beeld welke kanalen jouw ideale klanten gebruiken. Kies vervolgens 3 of 4 kanalen waar je je volledig op gaat richten.

8. Testen / analyseren
Je hebt op diverse manieren traffic naar je online marketingfunnel gestuurd. Belangrijk is nu om te analyseren hoe goed jouw funnel werkt:
– Wat is het conversiepercentage op je opt-in pagina?
– Hoe goed worden de e-mails geopend?
– Hoeveel leads bezoeken jouw landingpage(s)?
– Hoeveel klanten levert jouw online marketingfunnel op?
– Welk kanaal werkt het beste?
– Wat is de click trough rate (CTR) en de Costs Per Click (CPC) van de Google advertenties?
– Hoe goed werkt de conversiemethode?

Tip: trek pas ‘harde’ conclusies nadat 100 tot 150 leads jouw online marketingfunnel zijn binnengestapt.

9. Optimaliseren
Je weet nu hoe goed jouw online marketingfunnel werkt. En hoe je ‘m kunt optimaliseren.
– Wat kan ik verbeteren om nog meer klanten te krijgen?
– Hoe verlaag ik mijn online advertentiekosten?
– Kunnen/moeten de teksten aangescherpt worden?
– Op welk type content wordt het best gereageerd?
– Kunnen we de onderwerpregels van de e-mails nog meer activerend maken?
– Kan ik mijn doelgroep nog specifieker maken?

10. Opschalen/meer resultaat
Tevreden over de resultaten uit jouw online marketingfunnel? Maar wil je meer? Schaal dan op. Bijvoorbeeld door je online advertentiebudget te verhogen. Of door je doelgroep te vergroten.

Een online marketingfunnel is nooit af. Resultaten moet je goed blijven volgen. En je zult regelmatig aan de verschillende knoppen moeten draaien.

Om met Croma te spreken: voor het beste resultaat.

Heb je hulp nodig bij het gestructureerd opzetten van een effectieve online marketingfunnel?

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.