Boudewijn Happé
Interessant mini-webinar over marketingdata
Gastspreker Boudewijn Happé, directeur van de bedrijven DATA-collectief en Website-Leads in Nieuwegein, hield een boeiende en informatieve presentatie over het effectief inzetten van marketingdata om nieuwe klanten aan te trekken. Daarbij ging hij onder meer in op het bereiken en binnenhalen van ‘droomklanten’, afsluitend beantwoordde hij vragen van deelnemers. Niet alle vragen konden aan bod komen. Hieronder lees je de top 10 vragen en antwoorden. Heb je nog meer vragen? Neem dan zelf rechtstreeks contact op met Boudewijn Happé.
Top 10 vragen over inzetten van verkoopgerichte marketingdata
Hoe betrouwbaar zijn jullie bedrijfsgegevens?
Wij hebben nauw contact met de Kamer van Koophandel en ontvangen alle mutaties van hen. Het is ook mogelijk om als klant in onze database aan te geven dat iets niet klopt of niet compleet is. Daar ontvang je als aanmelder credits voor. Ook verwerken wij de postretouren van onze klanten en voeren we zelf controles uit. Daarnaast hebben wij diverse samenwerkingsverbanden.
2. Hebben jullie ook persoonlijke zakelijke e-mail adressen? Zo ja hoe actueel zijn die?
Ja, die hebben we ook in ons bestand, die zijn zo actueel als maar mogelijk is. Is een e-mail adres niet goed dan kun je dat aangeven en krijg je daar, na controle, credits voor.
3. Mag ik adressen aangekocht bij DATA-collectief vrijelijk gebruiken, bijvoorbeeld voor e-mailings, zonder de AVG-regels te overtreden?
Aangekochte adressen mag je gebruiken voor allerlei marketingdoeleinden.
4. Wat werkt het beste: e-mailen of eerst e-mailen en dan zelf nabellen of een bureau laten nabellen?
Eerst een persoonlijke e-mail versturen en dan nabellen. Dat kun je zelf doen of je besteedt het uit. Als er maar gebeld wordt! Heel vaak gebeurt dat niet…
5. Is een postmailing aan te raden of scoort dit niet meer?
Gebleken is dat de beste volgorde is: een postmaling versturen, vervolgens een persoonlijke e-mail sturen en dan bellen.
6. Wat is de gemiddelde respons op een e-mail campagne? En wat is die bij een nabelactie?
Dit is hangt ervan af hoe specifiek je jouw doelgroep kunt vinden en hoe groot het voordeel/toegevoegde waarde is voor deze doelgroep. Gemiddeld ligt een eerste conversie tussen de 2 en 3%.
7. Ik hoorde onlangs iets over een nieuwe telemarketingwet, hoe zit dat precies?
Dat is een lang verhaal. Het komt hier op neer: er komt een wet die je verplicht om aan een consument te bewijzen dat je hem/haar mag bellen. Een soort opt-in om te mogen bellen.
8. Op jullie website zag ik dat jullie bij campagnes voor klanten gebruikmaken van cookies waarmee jullie websitebezoek monitoren, hoe werkt dit en is dit wel legaal?
Met een script op de website kunnen wij het IP-adres van een onderneming herkennen. Die wordt 30 minuten later per e-mail toegestuurd en wordt vastgelegd in je DATA-collectief account. Daar kun je de lead opvolgen en aanwezige contactpersoonsgegevens gebruiken. Dit is volkomen legaal omdat wij feitelijk niets anders doen dan het IP-adres van een bedrijf traceren.
9. Kun je zo’n bezoeker van je website bellen met de vraag ‘Ik zag dat u onlangs onze website bezocht, kan ik u wellicht van dienst zijn?’
Kan wel maar ik zou het iets beter ‘verpakken’. Onze ervaring is dat het tegenwoordig heel goed kan, toen wij ermee begonnen in 2013 kon het nog niet.
10. Ik ben ZZP’er en wil geen kosten kwijt zijn aan een eigen CRM-pakket kopen, kan ik jullie data gebruiken als mijn eigen CRM-systeem?
Ja, dat kan en dat doen ook diverse ZZP’ers maar ook MKB’ers. Je betaalt bij DATA-collectief voor de data en niet voor de software.