Plaats een zoekfunctie in je website en ontdek welke zoekwoorden jouw websitebezoekers gebruiken
Op zoek naar toevoeging van content-items voor je website waarmee je je vindbaarheid verbetert?
En wil je weten welke onderwerpen daar voor gaan zorgen? Laat dan een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.
Ook een simpele analyse van het zoekgedrag op jouw website kan een bijzonder waardevolle informatiebron zijn. Met een zoekfunctie op je website sla je 2 vliegen in één klap.
Je maakt het vinden van informatie heel gemakkelijk voor je vaak nogal ongeduldige bezoeker van je website of webshop. En je ontdekt heel snel en makkelijk waar de interesse van jouw webbezoekers ligt. Met deze informatie kun je bestaande pagina’s op jouw website nog beter maken. Of compleet nieuwe content, waaronder speciale landingpages, creëren. In beide gevallen zul je zien dat je website beter gaat scoren voor de betreffende zoekwoorden. Natuurlijk kun je voor deze ‘tekstuele optimalisatieslag’ ook een tekstschrijver met kennis van SEO inschakelen. Mij voorbeeld.
Zoekopdrachten bijhouden met Google Analytics
Sorry, ik moet nu even een tikkeltje technisch worden. Kan even niet anders. Dankzij Google Analytics is het bijhouden van de zoekopdrachten op je website heel gemakkelijk. Gebruik je een WordPress website, dan is de standaard “Queryparameter” de letter “s”. Test dit voor jouw website door achter je domeinnaam in de zoekbalk “?s=zoekterm” te plaatsen. Bijvoorbeeld https://rhinoz.nl./?s=seo.
Heb je geen WordPress website of webshop? Voer dan zelf een zoekopdracht op je website uit. Staat er een letter, woord of zin achter een vraagteken en voor het “=” teken? Dan is dat de “Queryparameter” die je moet onthouden.
Door in Google Analytics links onderaan op “Beheerder” te klikken, kom je in de beheerdersweergave van je account. Daar klik je vervolgens op “Instellingen voor dataweergave”.
Helemaal onderaan zie je de “Instellingen voor Site Search”. Zorg ervoor dat “Site Search bijhouden”
aan staat. Heb je een WordPress website? Vul dan bij “Queryparameter” de letter “s” in. Je hebt geen WordPress website? Vul dan, zoals eerder beschreven, de door jou gevonden Queryparameter in.
Nadat je dit hebt ingesteld houdt Google Analytics voortaan alle zoekopdrachten op jouw website of webshop bij. Bekijk de resultaten in het Google Analytics overzicht via Gedrag > Zoekopdrachten op site > Zoektermen.
Implementatie van de zoektermen
Zoals ik al zei is het achterhalen van de zoekwoorden die jouw webbezoekers gebruiken heel waardevol om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Door simpelweg deze zoekwoorden toe te voegen aan bestande content doe je jezelf echter tekort. Aan te raden is om zowel ‘platte tekst’, landingpageteksten als metadescriptionteksten grondig te (laten) bekijken en SEO-technisch aan te (laten) passen. Daar kan ik je desgewenst bij helpen. Een juiste implementatie levert vervolgens een positieve bijdrage aan de vindbaarheid van je website, zonder dat bestaande posities worden benadeeld.
Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing
Tekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.
Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.