Blogs | 28 september 2021

Responderende landingspagina’s – KISS

Ik wilde inhaken op Prinsjesdag. Een actueel onderwerp. Zorgt geheid voor extra attentiewaarde.

Toch laat ik de politiek en onze haperende troonredenaar links liggen.
Kan namelijk supergevoelig liggen.

Mijn blogstory gaat deze week over landingspagina’s.

‘Ik wil een scorende landingspagina voor mijn totale productaanbod’ zei de klant.
Heerlijk toch, iemand die precies weet wat-ie wil?

Op zich wel. Maar deze enthousiaste man wist niet helemaal wat een landingspagina is. Dacht dat dat ‘gewoon’ een pagina van je website is die je volstouwt met zoektermen.

Het ligt iets genuanceerder. Een landingspagina is een losse webpagina. Oftewel een pagina waar je niet naar toegaat via het menu of de zoekfunctie van je website.

In een landingspagina ga je in op een specifiek onderwerp. Dat kan een product of dienst zijn. Maar natuurlijk ook een oplossing. Daarbij gebruik je relevante zoektermen. En synoniemen daarvan.

Overstelp de lezer van je landingspagina niet met je complete product/dienstenaanbod. Heb je veel diensten of producten? Maak dan meerdere landingspagina’s.

Je stuurt mensen naar je landingspagina via Google advertenties, e-mailings en social media. Of met printuitingen.

Bijna altijd heeft een landingspagina het volgende doel: activatie.

Voorbeelden? Inschrijven voor je nieuwsbrief, het aanvragen van je e-book, e-paper of whitepaper. Of je wilt dat je bezoeker contact met je opneemt voor nadere informatie, advies of een offerte.

Directe verkoop kan natuurlijk ook je doel zijn.

Zijn er recepten waardoor je met elke landingspagina gegarandeerd minstens een tonnetje aan omzet binnenharkt? Helaas niet. Had ik je anders graag gegeven.

Nog even op een rij mijn 4 belangrijkste tips om meer effect uit je landingspagina te halen:

  1. Los je belofte in
    Maak in je landingspagina heel snel duidelijk dat je je belofte gaat inlossen. Ik heb het over de belofte die je deed in bijvoorbeeld je e-mailing of Google Ads advertentie. Bezoekers naar je landingspagina lokken en hen daar dan teleurstellen is zo ongeveer het domste dat je kunt doen. En zonde van je geld.

  2. Kies voor focus
    Concentreer je in je landingspagina op één boodschap en hou het eenvoudig en overzichtelijk. Hanteer de beproefde KISS-formule (Keep It Smart and Simple). Zelf hanteer ik als vuistregel voor de tekst: maximaal 500 tekens.

  3. Neem drempels weg
    Geef bijvoorbeeld aan dat je bezoeker zich op elk moment kan uitschrijven voor je nieuwsbrief. Geef een tijdelijke korting. Of, je moet maar durven, een keiharde ‘niet goed geld terug’-garantie. Zie bijvoorbeeld mijn aanbieding voor nieuwe klanten: ‘Tekstproeverij met no-cure-no-pay garantie’. Heeft me al diverse nieuwe klanten opgeleverd.

  4. Activeer!
    Zet je bezoeker aan tot actie. ‘Right between the eyes’. Doe dat met overtuigende tekst, links, een button en een pakkend beeld. Een snufje creativiteit werkt ook.

Wil je meer weten over het inzetten van responderende landingspagina’s? Laten we eens vrijblijvend brainstormen. Bel 0654.220.452. Of stuur een mailtje.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

s