Blogs | 14 december 2021

Schrijven is schrappen – doodknuffelen

Ik ben al een tijdje copywriter. Tekstschrijver zo je wilt. Inmiddels ruim een kwart eeuw lang.

Afgelopen jaren sprak ik tal van ondernemers. Meestal bijzonder bevlogen zakenlieden.

Die als het ware met de zaak naar bed gaan. En er mee opstaan.

Hun commerciële gedrevenheid werkt aanstekelijk. Maar waar ik me elke keer opnieuw een beetje over verbaas is de hoeveelheid tekst en beeld die ze op hun website willen pleppen.

Oorzaak? Vaak de heilige veronderstelling dat een potentiële nieuwe klant al die zorgvuldig samengestelde informatie op zijn gemak gedetailleerd gaat doorploegen. Not!

Komt misschien door een oude Amerikaanse misvatting: ‘The more you tell, the more you sell’.
Mijn mening: zwaar achterhaald anno 2021/2022.

Een webbezoeker leest niet direct. Hij of zij scant. En bepaalt binnen 3 tot 5 seconden of de website en de informatie aanspreken.

Zo niet: weg is-ie. Spreken de website en de informatiebrokjes aan? Dan pas gaat hij of zij teksten scannen. Dus nog niet lezen.

Eerst worden de H1’s (kopregels) gescand, vervolgens de H2’s (subkopjes). Pas daarna leest je webbezoeker de zogenoemde ‘platte tekst’.

Alleen als dit echt aanspreekt – bijvoorbeeld dankzij korte tekstalinea’s met bulletpoints – maar ook daadwerkelijk overtuigt krijg je respons.

In de vorm van een telefoontje of een e-mail bijvoorbeeld. Zo simpel is het. En zo moeilijk is het.

Zo bleek pas geleden weer toen een nieuwe klant van me mijn hulp inriep voor het maken van zijn nieuwe website.

Daarin moesten al zijn diensten uitvoerig worden gepresenteerd. Nee, ik ga zijn naam echt niet noemen.

Afgelopen half jaar had hij een partij informatie van concurrenten verzameld waar elk gezond paard langdurig de hik van krijgt. Ook heel gedetailleerde technische informatie.

‘Alles moet erin’ zei hij nadrukkelijk nadat hij mij via WeTransfer had overstelpt met zijn shitload aan tekst en beeld.

Schrok ik niet van. Mijn antwoord: ‘Vind je het goed als ik eerst structuur ga aanbrengen? En meteen een voorstel doe voor wat er volgens mij wel en niet gecommuniceerd moet worden. En ook hoe?’

Vond-ie een prima aanpak. Want, zo erkende hij, hij was een beetje vastgelopen met zijn webproject.

Sterker nog: dat kwam afgelopen half jaar telkens maar niet van de grond. Vooral omdat hij enorm veel wilde vertellen over zijn complete dienstenpakket.

Vervolgens liet ik de term ‘doodknuffelen’ vallen. De essentie: zo veel vertellen op je website dat je bezoeker afknapt. En definitief afhaakt.

Zeker voor webteksten geldt: schrijven is schappen. Je moet niet alles willen vertellen op je (nieuwe) website. Hou het kort. Informeer, overtuig en activeer.

Laat bewust enkele vragen onbeantwoord voor je webbezoeker. Tijdens persoonlijk contact kun je gericht ingaan op specifieke vragen en wensen.

Wil jij ook heel veel communiceren via je bestaande of nieuwe website? Maar dan wel op op een gestructureerde wijze?

En niet met lappen tekst. Maar met bondige, overtuigende en activerende tekst. Die ook nog zoekmachinevriendelijk (SEO-tekst) is?

Plan dan een Microsoft Teams meeting van een half uur met mij in. Is vrijblijvend en gratis.

Het zou zo maar kunnen dat ik je alleen maar op weg hoef te helpen met het opzetten van een goede structuur voor je website.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.