Blogs | 14 december 2021

Schrijven is schrappen – Doodknuffelen

Ik ben al een tijdje copywriter. Tekstschrijver zo je wilt. Inmiddels ruim een kwart eeuw lang.

Afgelopen jaren sprak ik tal van ondernemers. Meestal bijzonder bevlogen zakenlieden.

Die als het ware met de zaak naar bed gaan. En er mee opstaan.

Hun commerciële gedrevenheid werkt aanstekelijk. Maar waar ik me elke keer opnieuw een beetje over verbaas is de hoeveelheid tekst en beeld die ze op hun website willen pleppen.

Oorzaak? Vaak de heilige veronderstelling dat een potentiële nieuwe klant al die zorgvuldig samengestelde informatie op zijn gemak gedetailleerd gaat doorploegen. Not!

Komt misschien door een oude Amerikaanse misvatting: ‘The more you tell, the more you sell’.
Mijn mening: zwaar achterhaald anno 2021/2022.

Een webbezoeker leest niet direct. Hij of zij scant. En bepaalt binnen 3 tot 5 seconden of de website en de informatie aanspreken.

Zo niet: weg is-ie. Spreken de website en de informatiebrokjes aan? Dan pas gaat hij of zij teksten scannen. Dus nog niet lezen.

Eerst worden de H1’s (kopregels) gescand, vervolgens de H2’s (subkopjes). Pas daarna leest je webbezoeker de zogenoemde ‘platte tekst’.

Alleen als dit echt aanspreekt – bijvoorbeeld dankzij korte tekstalinea’s met bulletpoints – maar ook daadwerkelijk overtuigt krijg je respons.

In de vorm van een telefoontje of een e-mail bijvoorbeeld. Zo simpel is het. En zo moeilijk is het.

Zo bleek pas geleden weer toen een nieuwe klant van me mijn hulp inriep voor het maken van zijn nieuwe website.

Daarin moesten al zijn diensten uitvoerig worden gepresenteerd. Nee, ik ga zijn naam echt niet noemen.

Afgelopen half jaar had hij een partij informatie van concurrenten verzameld waar elk gezond paard langdurig de hik van krijgt. Ook heel gedetailleerde technische informatie.

‘Alles moet erin’ zei hij nadrukkelijk nadat hij mij via WeTransfer had overstelpt met zijn shitload aan tekst en beeld.

Schrok ik niet van. Mijn antwoord: ‘Vind je het goed als ik eerst structuur ga aanbrengen? En meteen een voorstel doe voor wat er volgens mij wel en niet gecommuniceerd moet worden. En ook hoe?’

Vond-ie een prima aanpak. Want, zo erkende hij, hij was een beetje vastgelopen met zijn webproject.

Sterker nog: dat kwam afgelopen half jaar telkens maar niet van de grond. Vooral omdat hij enorm veel wilde vertellen over zijn complete dienstenpakket.

Vervolgens liet ik de term ‘doodknuffelen’ vallen. De essentie: zo veel vertellen op je website dat je bezoeker afknapt. En definitief afhaakt.

Zeker voor webteksten geldt: schrijven is schappen. Je moet niet alles willen vertellen op je (nieuwe) website. Hou het kort. Informeer, overtuig en activeer.

Laat bewust enkele vragen onbeantwoord voor je webbezoeker. Tijdens persoonlijk contact kun je gericht ingaan op specifieke vragen en wensen.

Wil jij ook heel veel communiceren via je bestaande of nieuwe website? Maar dan wel op op een gestructureerde wijze?

En niet met lappen tekst. Maar met bondige, overtuigende en activerende tekst. Die ook nog zoekmachinevriendelijk (SEO-tekst) is?

Plan dan een Microsoft Teams meeting van een half uur met mij in. Is vrijblijvend en gratis.

Het zou zo maar kunnen dat ik je alleen maar op weg hoef te helpen met het opzetten van een goede structuur voor je website.

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.