Marketingcafé Online | 21 april 2021
Judith de Pagter

Succesvolle eerste bijeenkomst over LinkedIn

We kijken terug op een goed bezochte en inspirerende eerste online bijeenkomst van marketingcafé online. Gastspreker Judith de Pagter hield een boeiende en informatieve presentatie over LinkedIn, onthulde enkele ‘geheimen’ en beantwoordde diverse vragen van deelnemers. Niet alle vragen konden aan bod komen. Hieronder lees je de top 10 vragen en antwoorden. Heb je nog meer vragen? Neem dan zelf rechtstreeks contact op met Judith de Pagter.

Top 12 vragen & antwoorden over LinkedIn

Deelnemers aan de bijeenkomst met het thema “Hoe maak je van LinkedIn een leadmachine?” stuurden vooraf diverse vragen. Hieronder lees je de top 12 van ingestuurde vragen. En natuurlijk de antwoorden.

1. Hoe krijg ik meer volgers op mijn bedrijfspagina?

Als beheerder kun je via TOOL VOOR BEHEERDERS je eigen 1e graad connecties uitnodigen om volger te worden van jouw bedrijfspagina. Dat doe je in tranches van 100 relaties per maand. LinkedIn is dit aan het uitbreiden naar 250 per maand. Of stuur via HOME een bijdrage met een link naar jouw bedrijfspagina met de oproep deze te volgen.

2. Welke content scoort het beste op LinkedIn?

Als je naar de algoritmes kijkt, dan scoort een bijdrage met een document het beste, daarna een bijdrage met een foto en daarna een bijdrage met een video. Qua tekst: zorg voor een pakkende 1e regel of alinea en gebruik voldoende witregels. Maak gebruik van al bestaande #’s. Externe links naar websites worden door de algoritmes tegengehouden.

3. Is een aanbeveling (recommendation) niet klef/typisch Amerikaans?

Zeker niet! Aanbevelingen zijn van grote waarde op een LinkedIn profiel. Dat wat anderen zeggen wordt eerder geloofd dan dat wat je zelf schrijft op je profiel. Aanbevelingen zijn niet alleen belangrijk voor werkzoekenden, maar ook voor ondernemers. Lees dit artikel.

4. Heeft LinkedIn net als Google een algoritme waardoor iedereen andere berichten/posts ziet?

LinkedIn heeft zeker algoritmes. In eerste instantie wordt een UPDATE slechts bij 8 tot 16% van jouw netwerk getoond. In de twee uur die volgen, checkt LinkedIn wat de interactie uit je netwerk is. Als er nauwelijks interactie is, dan blijft het hierbij en wordt het niet verder verspreid. Is er wel veel interactie dan zorgt LinkedIn voor een betere verspreiding over jouw netwerk. Daardoor is het belangrijk om goed over de inhoud van jouw content na te denken!

5. Is 3 of 4 keer per week een post plaatsen goed voor je zichtbaarheid of is dat juist irritant?

Een post (bijdrage) is altijd goed voor je netwerk, maar het hangt sterk van de inhoud van de content af. Is het alleen maar ‘sales’ dan gaat het je netwerk vrij snel irriteren. Is het een afwisseling met waardevolle inhoudelijke content, dan kan dat prima. Vraag is: ga jij het volhouden om 3 of 4x per week content te maken? Je kunt er ook voor kiezen om niet zelf veel aan het woord te zijn maar ook oog te hebben voor content van anderen uit jouw netwerk en dat van commentaar voorzien of interessant vinden. Dat is ook goed voor je netwerk en voor je zichtbaarheid.

6. Hoe kun je een hashtag het beste gebruiken?

Plaats een # altijd in de laatste regel van je communicatie op LinkedIn. Gebruik 3 tot 7 hasthags. Sluit met Nederlandse communicatie aan bij Nederlandse hashtags. Zoek hashtags van te voren in LinkedIn op en word alvast volger, zodat je weet welke doelgroep daarin geïnteresseerd is. Ga niet van alles zelf aan hashtags bedenken, want dan komt jouw bijdrage alleen bij jezelf onder de aandacht. Lees dit artikel.

7. Als ik met LinkedIn installateurs van airco’s wil benaderen, hoe maak ik met LinkedIn dan een doelgroepselectie?

Je kunt geen doelgroepselectie maken en deze personen met een update bereiken. Je kunt wel een zoekactie naar installateurs van airco’s op LinkedIn doen, deze zoekopdracht vastzetten en deze personen persoonlijke uitnodigen in je netwerk. Je kunt tot 50 personen een bericht sturen. Je kunt deze groep ook bereiken via SPONSORING van content (adverteren) waardoor jouw boodschap bij deze doelgroep wordt getoond via HOME als een GEPROMOOT bericht.

8. Wat is het verschil tussen een normale LinkedIn post en LinkedIn Stories?

Met LinkedIn Stories kunnen leden en organisaties afbeeldingen en korte video’s van hun dagelijkse professionele momenten delen. Verhalen delen is een eenvoudige manier om jouw ervaringen en inzichten te delen en betekenisvolle relaties op te bouwen met jouw professionele gemeenschap. LinkedIn deelt verhalen en plaatst deze 24 uur lang. Een bijdrage (update) blijft minimaal 14 dagen op jouw tijdlijn staan (afhankelijk van hoeveel je post).

9. Kun je met LinkedIn wel of niet meer een ‘event’ aanmaken en promoten?

Sinds 2019 kun je op LinkedIn via je privé-account een Event aanmaken en als beheerder met een bedrijfspagina (via TOOLS VOOR BEHEERDERS). Events zijn inmiddels terug van heel lang weggeweest. Kijk via HOME in de banner links onder je eigen foto bij EVENEMENTEN. Klik op de + om een evenement met je LinkedIn privé account aan te maken.

10. Is adverteren via LinkedIn effectief?

Dat is lastig om dit generiek te stellen. Ik denk wel dat het kan werken, maar het hangt van de content af en het hangt ervan af of jouw doelmarkt actief is op LinkedIn. Kortom, zien zij jouw advertentie wel voorbij komen in hun HOME? Stel jezelf altijd heldere doelen en controleer in de statistieken of jouw doelen zijn bereikt. Een doel kan zijn om meer volgers te trekken naar je bedrijfspagina. Dat kun je prima via statistieken op de bedrijfspagina controleren. Dit betreft gepromote content via de bedrijfspagina. Je kunt in LinkedIn ook kiezen voor tekstadvertenties. Daar kun je geen statistieken van bekijken.

11. Is het afsluiten van een betaald LinkedIn-account zinvol?

Niet per sé nodig. Want je kunt heel veel bereiken met een gratis LinkedIn account. Als je maar weet hoe het werkt. Het is wel zo dat als je voor het Sales Navigator Premium account kiest, je veel meer filtermogelijkheden hebt dan met het gratis account. Je krijgt dan o.a. aanbevolen & opgeslagen leads, speciale sales interventie en aangepaste lijsten van leads en accounts.

12. In Duitsland is LinkedIn veel minder ingeburgerd dan in Nederland, hoe zet ik het daar in?

In Duitsland werd in 2003 Xing ontwikkeld. Dat is een directe concurrent van LinkedIn. Er zijn heel veel meer Duitsers actief op Xing dan op LinkedIn. Advies is daarom: maak een account aan op Xing. Kijk voor nadere informatie op Wikipedia.

Eerstvolgende bijeenkomst van Marketingcafé Online