Blogs | 17 december 2020

Top 9 online marketing-tips tijdens lock-down

Minstens tot en met 9 februari 2021 zit Nederland op slot. Reden om bij de pakken neer te zitten? Tuurlijk niet. Integendeel. Keer het om: bedenk welke nuttige zakelijke werkzaamheden je nu allemaal thuis kunt uitvoeren.

Dit lijstje met 9 online marketing-tips is zeker niet compleet. Maar wel lekker praktisch. Ik hanteer ‘m zelf ook. En dat bevalt goed. Hopelijk heb jij er ook iets aan, tijdens en/of na de lock-down.

Tip 1: Kies een positieve mindset

Ik ben zelf niet van dat overdreven positieve gedoe. Met ‘in je kracht staan’ en zo. Wel ben ik als zelfstandig ondernemer veel te eigenwijs om tijdens de aanhoudende Corona-periode te gaan doemdenken (dank aan Kees van Kooten). Dat brengt je namelijk niets. Ja, de pest in je lijf. Kortom: wees eigenwijs en bedenk welke mogelijkheden er nog over zijn om je producten of diensten aan de man of vrouw te brengen. Of welke nieuwe kansen er zijn. Om met mijn (eigen)wijze broer Erik te spreken: “Er zijn altijd mogelijkheden!”

Tip 2: Ruim je rotzooi op!

Ik geef het toe: ik ben nogal van ordenen. Je weet wel: met bakjes, mapjes en zo. En voorheen ook met ordners. Onlangs stapte ik over op Office 365. Voor deze cloud-oplossing moest mijn ICT-partner Telecombinatie Soest een ongelooflijke hoeveelheid e-mail shitload overpompen. Had ik verzameld in digitale mapjes maar de afgelopen jaren vrijwel niet opgeschoond. Dat gold en geldt ook voor mijn Word-bestanden. Daar ga ik komende tijd flink in wieden. Ik adviseer je om dat ook te doen met jouw bestanden. Want het ruimt lekker op. En je komt meteen goede ideeën van een tijdje geleden tegen. En herinnert je bijvoorbeeld opeens weer die voormalige klanten of prospects die je al veel eerder had moeten mailen of bellen.

Tip 3: Zet het mes in je marketing

Huh, raar advies van een copywriter en online marketing-communicatie-adviseur. Toch? Nee hoor.
Wat ik bedoel: zet je dure marketingcommunicatiebureau aan de kant. Maak helemaal zelf, of met een beetje hulp – bijvoorbeeld van mij – een slim online marketingplan. Gebruik zo veel mogelijk gratis producten/ diensten. Zoals WordPress CMS-software, Google Analytics, LinkedIn, MailChimp of MailPoet e-mail software en Trello projectsoftware. Betalen voor mooie foto’s in je blog of e-mailing? Niet doen. Download ze gratis op Pixabay.com of Pexels.com. Neem ook deel aan gratis webinars. En laat je bijvoorbeeld gratis en vrijblijvend inspireren tijdens mijn ‘Content Creatie Sessies’.

Tip 4: Pik schaamteloos van je concurrenten

Bekijk hun website en whitepapers grondig. Maar ook hun e-mailings en posts op LinkedIn. En bedenk wat je goed vind en wat niet. En ook waarom. Laat je vrijelijk inspireren door het werk van je concurrenten.
En maak iets dat nog beter is. En nog meer bezoekers naar je website of webshop trekt. Maar vooral meer leads en verkoop scoort. Roep ik op tot diefstal? Tuurlijk niet. Het integraal kopiëren van webteksten is al helemaal niet slim. Want dat is slecht voor je Google-ranking en kan je een straf opleveren. Maar je kent de uitdrukking
‘Beter goed gejat’ dan slecht verzonnen.’ Nog beter – maar ik ben niet objectief – ‘Beter goed verzonnen dan slecht gejat.’

Tip 5: Hergebruik je online content

Stel, je hebt een onderwerp waar je de wereld over wilt vertellen. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe klant.
Of je hebt een innovatieve technische oplossing ontwikkeld. Dat laat je natuurlijk weten op je website.
Maar bij een slimme opzet van je tekst kun je die ook gebruiken in je e-mail nieuwsbrief. En in je post op LinkedIn. En deels wellicht ook in je blog. Of in je whitepaper. Natuurlijk is daar een mooie marketingterm voor: content curation. Vergeet die kreet vooral. Maar onthoud dat je het wiel niet telkens opnieuw hoeft uit te vinden en content slim kunt hergebruiken. Trouwens, posts op LinkedIn kun je gerust meerdere malen herhalen. Of slechts kleine wijzigingen in de tekst doorvoeren. En/of bij hetzelfde bericht een andere foto gebruiken.

Tip 6: Zet boeiende e-mail in

Uit internationaal onderzoek blijkt dat e-mail nog steeds het meest effectieve communicatiemiddel is.
Heel verklaarbaar want bij het lezen van een e-mail wordt je niet afgeleid door andere boodschappen.
Zoals bij LinkedIn. Zet daarom e-mail in bij je verkoopgerichte communicatie. Maar doe het goed. De zoveelste nieuwsbrief met alleen maar borstklopperij werkt niet. Boei, bind, entertain en inspireer je lezers in je e-mails. Met sterke teksten. Waarbij je bijvoorbeeld ‘storytelling’ gebruikt. En misschien zelf een vleugje humor.
Alles voor het goede doel: meer verkoop scoren.

Tip 7: Benut LinkedIn

Nederland telt, verhoudingsgewijs, het meest aantal LinkedIn-gebruikers. Misschien wel omdat het gratis is. Hoe dan ook: anders dan veel ondernemers denken is LinkedIn veel meer dan een digitaal adressenboek.
Het biedt bijvoorbeeld krachtige mogelijkheden voor heel gerichte acquisitie en het binnenhalen van new business. Ken jij bijvoorbeeld de nieuwste features al? Zoals: ‘Open for business’, ‘Uitnodigen voor bedrijfspagina’ of ‘regionale targeting’? Judith de Pagter, ik noem haar altijd plagend ‘Juf Judith’ (www.desocialmediatraining.nl), kan je er alles over vertellen en verzorgt uitstekende online LinkedIn-trainingen.

Tip 8: Lees (eindelijk) dat vakboek

Ik moet bekennen dat ik een hele stapel boeken heb die ik echt nog moet lezen. En in mijn mailbox heb ik tal van links naar superinteressante Podcasts. Ga ik die allemaal lezen dan wel luisteren? Als ik eerlijk ben: denk het niet. Maar – wat er ook gebeurt  – twee boeken ga ik sowieso verslinden: ‘Anatomie van de Verleiding,
een lekker leesbaar managementboek over neuromarketing en ‘Online invloed’, inmiddels ‘de online bijbel’ voor het slim toepassen van gedragspsychologie en het halen van meer resultaat uit je online middelen.
Hoogst waarschijnlijk heb jij ook een aantal vakboeken waar je maar niet aan toekomt. En die je – toen er nog vakanties waren –  ongelezen mee terugnam naar huis. Wapen je met nieuwe kennis. Zodat je sterker dan ooit uit de Corona-tijd en -strijd komt: begin gewoon met lezen.

Tip 9: Koop ’n hometrainer (of hardloopschoenen)

Tuurlijk weet je dat je het goed is om elke 1,5 uur even een kwartiertje je monitor of laptop te verlaten.
Klinkt makkelijk. Maar dat is niet. Voor de meesten van ons tenminste (waaronder ik). Maar we moeten toch een beetje blijven bewegen. En niet ongeveer continu ‘vastgeplakt’ blijven aan ons beeldscherm.
Voor de broodnodige afleiding en beweging binnenshuis heb ik sinds kort een hometrainer. Een oud beestje. Heeft altijd binnen gestaan. Was van een oud vrouwtje (mijn moeder van 87). Heb ik veel plezier van.
Lekker doortrappen en gelijktijdig naar goede muziek luisteren. Vind je een dergelijke nepfiets maar nix?
Koop dan hardloopschoenen en trek erop uit. Hoe dan ook: werk hard maar neem tijdig je welverdiende pauzes en blijf in beweging.

Bekijk alle blogs

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.