Blogs | 23 november 2021

Verkoopgerichte creativiteit – over- of onderschat?

De vervroegde horeca-sluitingstijd door het opnieuw oplaaiende corona dreigde vorige week roet in het diner van ‘mijn businesscluppie’ Zaken Vrienden Soest te gooien.

Gelukkig had de evenementencommissie een slimme list bedacht.

De ledenbijeenkomst in ons thuishonk restaurant De Eetvilla, gevestigd in mijn woonplaats Soest, kon hierdoor alsnog doorgaan.

Heel praktisch: we begonnen wat vroeger dan gebruikelijk, stopten stipt om 19.45 uur en de presentatie van de geplande gastspreker werd naar voren geschoven.

Stef Ott, één van de 2 eigenaren van De Eetvilla, had voor de deelnemers, een supergezellige tafelschikking gemaakt.

Ik zat, hoe toevallig, naast een appetijtelijke roodharige dame.

We kennen elkaar al jaren. Zij is makelaar. Ik doe, je weet het, in marketingcommunicatie. En vooral in responsgerichte websites. Om het maar even kort te omschrijven.

Het diner was, zoals altijd, heerlijk. En het gesprek met mijn tafeldame ter linkerzijde, laten we haar Caroline noemen, was geanimeerd.

Met aanstekelijk enthousiasme vertelde ze over haar haar dagelijkse zakelijke uitdagingen. Vooral als gevolg van het nijpende tekort aan huizen in Soest en omgeving en de explosief gestegen huizenprijzen.

Vervolgens kwam het gesprek op creativiteit. En hoe je dat kunt inzetten om meer verkoop te realiseren.

Wilde ze nou, terwijl we samen gezellig aan het diner zaten met een heerlijk glas Pinot Noir bij de hand, gratis advies van me? Zou kunnen. En geeft niets. Maar zo is ze niet. Caroline is geen freeloader.

De details van ons onderhoudende gesprek bespaar ik je. Wat ik je wel wil onthullen is dat ik haar enkele boekentips over creativiteit gaf. Die geef ik jou ook. Want waarom zou ik die voor mezelf houden?

Creativiteit lijkt voor vele ondernemers een ongrijpbaar fenomeen. Maar niets is minder waar. Dat geldt voor MKB-ondernemers. Maar ook ZZP’ers.

De onderstaande 3 boeken helpen je bij het inzetten van creativiteit om je verkoopdoelstellingen te bereiken.

Boek 1: Een idee aub – Erik Kessels
Een inspirerend boek over het bedenken van verkoopbevorderende ideeën.

Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring presenteert de succesvolle Nederlandse reclamemaker Erik Kessels allerlei do’s en don’ts op het gebied van creativiteit.

Tussendoor onthult hij diverse hulpmiddelen om creatief te denken (geen drank of drugs natuurlijk) en onderscheidende ideeën toe te passen.

Bekijk op Bol.com

Boek 2: Steal like an artist – Austin Kleon
Een inspirerend, origineel, praktisch en grappig boek over creativiteit.

Aan de hand van tien praktische en verrassende inzichten zet de New Yorkse bestseller-auteur Austin Kleon je op weg naar meer verkoopgerichte creativiteit.

Bekijk op Bol.com

Boek 3: Creativiteit Hoe? Zo! – Igor Byttebier
Origineel vormgegeven boek, vol met illustraties, schema’s, foto’s, oefeningen en een checklist. Een vernieuwend en inspirerend boek met de beste inzichten en tips om de creativiteit van jezelf en je bedrijf beter te benutten.

Bekijk op Bol.com

Geen tijd of zin om deze inspirerende boeken te lezen? Maar wil je wel met doelgerichte creativiteit meer omzet en winst uit je online marketing halen?

Laten we dan eens afspreken. Bel 0654.220.452. Of plan zelf een vrijblijvende online afspraak van een half uur met mij in. Kost je nix. En levert je geheid verkoopgerichte inspiratie op.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.