Blogs | 12 april 2023

Waarom je een zoekwoordenonderzoek voor je contentplan moet gebruiken

Contentmarketing is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf met groei- ambities. Vreemd genoeg onderschatten veel online marketeers het belang van een goed doordacht en stevig onderbouwd contentplan.

Wat is een contentplan?
Een contentplan is een document waarin je beschrijft wat je wilt publiceren, via welke kanalen en op welke momenten je dit wilt publiceren. Een contentplan kan je helpen om de focus te behouden op je doelen en om ervoor te zorgen dat je regelmatig nieuwe inhoud publiceert. Het helpt ook om je efficiency te verhogen en tijd te besparen door te weten wat je wanneer wilt publiceren.

Bepaal je doelen
Voor je begint met het maken van je contentplan is het belangrijk om duidelijk te bepalen wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers aantrekken, je bedrijfsnaam vestigen of je producten en diensten promoten? Dit bepaalt welke soorten inhoud je wilt/moet maken en hoe je die gaat presenteren.

Maak een lijst met onderwerpen
Bedenk op basis van een zoekwoordenonderzoek welke onderwerpen relevant zijn voor je doelgroep en hoe die  aansluiten op je doelen. Maak een lijst met ideeën voor blogberichten, video’s, infographics of andere vormen van inhoud die je wilt maken.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek brengt in kaart welke zoektermen gebruikt worden wanneer iemand online zoekt naar informatie, advies, hulp, producten en diensten binnen jouw markt. Deze informatie geeft je inspiratie en ideeën voor content die je kunt gaan schrijven.

Een zoekwoordenonderzoek geeft ook een inschatting van hoe vaak er per maand wordt gezocht met deze zoektermen. Daarnaast geeft het inzicht in hoe moeilijk of makkelijk het is om hoog te scoren op deze zoektermen tussen de advertenties en binnen de organische zoekresultaten van Google.

Zeker voor een nieuwe website is het belangrijk om deze stap niet over te slaan, omdat het moeilijk is om met een beginnende website veel bezoekers aan te trekken. Het advies is daarom ook om te zoeken naar zoektermen waar maandelijks vaak op gezocht wordt en waar nog weinig concurrentie op is.

Let bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek op het volgende:

  1. Relevantie
    Zorg ervoor dat de zoekwoorden die je gebruikt relevant zijn voor je doelgroep en het onderwerp van je website of content.
  2.  Zoekvolume
    Kijk naar het zoekvolume van je zoekwoorden om te bepalen hoe populair ze zijn en hoeveel concurrentie je kunt verwachten. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume kunnen moeilijker zijn om op te ranken in de zoekresultaten.
  3. Moeilijkheidsgraad
    Bekijk de moeilijkheidsgraad van het ranken voor de zoekwoorden die je overweegt. Zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad zijn waarschijnlijk gemakkelijker te ranken dan zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad
  4. Zoekintentie van de zoekopdracht
    Overweeg de intentie achter de zoekopdrachten van je doelgroep. Zoeken mensen naar informatie, naar een product of dienst, of naar een specifieke actie (zoals het doen van een aankoop)? Zorg ervoor dat je zoekwoorden aansluiten bij de intentie van je doelgroep.
  5. Long-tail zoekwoorden
    Overweeg ook het gebruik van lange trefwoorden (long-tail keywords), die specifieker en minder concurrerend zijn dan korte, algemene zoekwoorden. Long-tail keywords kunnen nuttig zijn om gerichte bezoekers naar je website te trekken.

De beste software voor een zoekwoordenonderzoek
Er zijn allerlei softwaretools voor je zoekwoordenonderzoek. Sommigen zijn gratis, voor andere tools moet betaald worden maar kun je gratis proberen. Deze zijn dan vaak beperkt ten opzichte van de betaalde versies.

  1. Google Ads Keyword Planner
    De Google Ads Keyword Planner is een gratis tool van Google en is specifiek bedoeld voor het onderzoeken van zoekwoorden voor Google Ads-campagnes. Maar het kan ook nuttig zijn voor het onderzoeken van zoekwoorden voor SEO. De tool biedt informatie over het zoekvolume van zoekwoorden en geeft aan welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor je doelgroep.
  2. Ahrefs Keywords Explorer
    De Ahrefs Keywords Explorer is een betaalde tool voor SEO-onderzoek die informatie biedt over het zoekvolume van zoekwoorden, de concurrentie voor bepaalde zoekwoorden en de prestaties van websites voor specifieke zoekwoorden. Ahrefs biedt ook informatie over de backlinks van websites en kan worden gebruikt voor het onderzoeken van concurrenten.
  3. SEMrush
    SEMrush is ook een betaalde tool voor SEO-onderzoek die informatie biedt over zoekwoorden, backlinks en website-prestaties. SEMrush biedt ook gedetailleerde rapporten over de prestaties van websites in zoekmachines en kan worden gebruikt voor het onderzoeken van concurrenten.
  4. Moz Keyword Explorer
    De Moz Keyword Explorer is een betaalde tool met verschillende functionaliteiten, waaronder zoekwoordenonderzoek. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoekvolumes, de concurrentie en de kwaliteitsscore voor die zoekwoorden.
  5. KWFinder
    KWFinder is een betaalde tool die specifiek gericht is op zoekwoordenonderzoek. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoekvolumes, de concurrentie en de zoektrends voor die zoekwoorden.
  6. Google Trends
    Google Trends is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om te zien hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn gedurende een bepaalde periode. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoektrends voor die zoekwoorden.
  7. Ubersuggest
    UberSuggest is een gratis zoekwoordenonderzoek tool die je kunt gebruiken om ideeën op te doen voor zoekwoorden en om informatie te verkrijgen over de zoekvolumes, de concurrentie en de zoektrends voor bepaalde zoekwoorden. Je kunt UberSuggest gebruiken door een zoekwoord of een zin op te geven en de tool geeft dan lijsten met verwante zoekwoorden die je kunt gebruiken. De tool biedt ook informatie over hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gezocht op Google en hoe populair ze zijn gedurende een bepaalde periode. UberSuggest is een handig hulpmiddel om te gebruiken bij het maken van een contentplan en om te zien welke zoekwoorden het beste bij je doelgroep passen.

Er is geen “beste” softwaretool voor een zoekwoordenonderzoek, omdat dit afhangt van je behoeften en budget. Tip: probeer de verschillende tools en kijk welke het beste past bij je wensen.

Vervolgstappen
Op basis van het zoekwoordenonderzoek heb je, als het goed is, meerdere goede zoekwoorden gevonden waar je content voor kunt gaan schrijven. Hieronder de te nemen vervolgstappen:

  1. Maak een planning
    Bepaal hoe vaak je nieuwe inhoud wilt publiceren en op welke dagen. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om de inhoud te maken en te publiceren. Je kunt bijvoorbeeld een planning maken voor een week, een maand of een jaar.
  2. Maak een kalender
    Maak een kalender met daarop alle content die je wilt publiceren en op welke datum je deze wilt publiceren. Een spreadsheet in Excel of Google Sheets werkt het beste hiervoor. Zorg ervoor dat je rekening houdt met vakanties, feestdagen of andere belangrijke data die van invloed kunnen zijn op de planning van je content.
  3. Bewaak de voortgang
    Houd de voortgang van je contentplan bij en pas de planning aan als dit nodig is. In je spreadsheet kun je bijvoorbeeld de status van elk stuk content bijhouden.

Hulp nodig bij het maken van een contentplan? Laat van je horen. Ik help je graag verder.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.