Whitepaper marketing – iets voor jou?
Hopelijk heb jij dat ook wel eens: spontaan een goed gesprek met een klant. Je weet wel,
zo’n mens waar je diensten voor mag verlenen.
Of producten aan mag leveren. En die vaak ook nog een beetje service en persoonlijke
aandacht van je verlangt.
Pas geleden was ik – getooid met een lullig mondkapje – op bezoek bij een klant. Hij is actief
en succesvol in de verkoop van bouwproducten aan de groothandel.
Samen zouden we naar verbetermogelijkheden voor zijn website en overige communicatie-
middelen kijken. Die waren er. Niet te zuinig ook.
Maar eerst liep klantlief een beetje leeg. Ik bedoel: hij wilde even flink van zich af klagen.
Daar is-ie heel bedreven in. Zo had ik eerder gemerkt. Beleefd als ik ben laat ik hem dan
altijd even lekker uitrazen.
In de aanloop naar de verkiezingen klaagde hij bijvoorbeeld onophoudelijk over de politiek.
Zakkenvullers en mooipraters dat waren het. En anders niets. Ben trouwens benieuwd waar
hij op gestemd heeft. Zal ik ‘ns aan hem vragen.
Dit keer was mijn vakgebied zijn mikpunt. Hij had er zin. ‘Wij verkopen tastbare producten
maar jullie reclamemannen verkopen eigenlijk alleen maar gebakken lucht. En mooie praatjes.
Even overwoog ik om heel bijdehand op te merken dat ik copywriter en content marketeer
ben, maar dat leek me geen goed moment.
‘Klopt’ zei ik gedwee. Vervolgens gooide ik een flinke scheut olie op het vuur met de
opmerking: ‘En weet je, Ikzelf verkoop zelfs vaak tweedehands gebakken lucht. En als ik de
kans krijg recycle ik letters van mijn teksten.’
Ik dacht dat mijn klant na deze grappig bedoelde opmerking zou stoppen met zijn klaagzang.
Niets bleek minder waar.
‘Wat een luchtfietserij, dat vak van jou. Op LinkedIn wemelt het van allerlei zogenaamde
marketingspecialisten. De een is online marketinggoeroe of strateeg en je struikelt over
de SEO-experts en zoekmachinespecialisten.’
‘In jullie wereldje wordt je volledig doodgegooid met populaire kreten. Dan weer is e-mail
marketing het toverwoord, een paar maanden later is content marketing ‘hot’. En de laatste
tijd hoor ik van alles en iedereen dat ik aan whitepaper marketing zou moeten doen.’
‘Jeroen, jij bent reclameman en zit al zo’n 30 jaar in het vak, wat vind jij daar nou van?’
Toen mocht ik. ‘Ten eerste Ronald, je moet nix. Eerlijk gezegd denk ik dat whitepaper
marketing niet effectief is voor jouw bedrijf.’
‘Je wilt je bedrijf en bouwproducten regelmatig onder de aandacht brengen bij bestaande
en potentiële klanten. Daar zijn allerlei andere communicatiemiddelen veel beter geschikt
voor.’
‘Volgens mij gaan we het daar straks over hebben. In een whitepaper of e-paper deel je je al
dan niet unieke kennis en laat je zien dat je expert bent op jouw vakgebied.’
Ik had inmiddels volkomen zijn aandacht en vervolgde: ‘Ik zie trouwens op internet heel veel
documenten die aangeprezen worden als whitepaper. Maar die gewoon een ordinaire
verkoopfolder of -brochure zijn. En tjokvol staan met ronkende reclameteksten.’
‘Da’s niet zo slim. Want de aanvrager die zijn e-mail heeft achtergelaten om die ‘waardevolle’
whitepaper te bemachtigen via een download stel je dan ernstig teleur. En dat is natuurlijk
niet echt een goede start voor een fijne klantenrelatie.’
‘Hij of zij ontvangt namelijk geen praktische informatie maar een verkooppraatje. Of zoals
jij het noemt gebakken lucht. Een whitepaper moet er niet te commercieel uitzien wat betreft
tekst en vormgeving.’
Ronald: ‘Dus in zo’n whitepaper kan ik geen reclame voor m’n bedrijf maken, dan is het
inderdaad niks voor mij.’
Mijn antwoord op zijn uitdagende vraag: ‘In een whitepaper kun je zeker wel een beetje
reclame maken voor je bedrijf en je diensten of producten. Maar doe dat in bescheiden mate,
bijvoorbeeld op de achterpagina.’
‘Want natuurlijk is het wel de bedoeling dat de lezer van de whitepaper contact met je
gaat opnemen. Omdat hij of zij ervan overtuigd is geraakt dat jij een goede partij voor hem
of haar bent.’
En toen verraste ik mijn gewaardeerde klant: ‘Nou kan ik hier natuurlijk een boeiend
verhaal ophangen over hoe ongelooflijk moeilijk het wel niet is om whitepaper marketing
effectief in te zetten.’
‘Maar dat bespaar ik je. Whitepaper marketing is niet moeilijk. Tenminste als je een beetje
goed bent in teksten . En je bij het schrijven van je teksten je commerciantenpet kunt
afzetten.’
Toeval of niet: bij aankomst thuis – ook ik ben een thuiswerker – belde een andere klant mij
met de vraag om de teksten voor hun 12 pagina’s tellende whitepaper te schrijven.
Ze waren er zelf al heel lang mee aan het ploeteren geweest maar kwamen er niet uit.
Natuurlijk heb ik die teksten voor hun geschreven. Het is tenslotte mijn vak.
Die klant heeft zijn whitepaper op allerlei online manieren heel slim ingezet. Echt volledig
uitgenut. Met resultaat. Ze hebben er enkele klanten en vele leads aan overgehouden.
Geloof me, dit is geen verkooppraatje of gebakken lucht van me. Als je wilt geef ik je
zijn contactgegevens.
Overweeg je om een professionele whitepaper in te zetten in je marketingcommunicatie?
Laten we dan afspreken. Tijdens een gratis en vrijblijvend (online) kennismakings-
gesprek krijg je praktisch advies en tips om je whitepaper effectief in te zetten.
Bellen 0654.220.452. Of stuur me een mailtje.
Meer weten over mijn genadeloze MKB WebCheck adviesrapport met 35 adviezen/tips?
Kijk op https://rhinoz.nl/product/genadeloze-mkb-webcheck-35-punten/
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.