Blogs | 2 oktober 2023

Wat werkt online nou het beste?

Ik ben – met veel plezier overigens – zo’n 15 jaar gespecialiseerd in online marketing en creatieve content marketing. Al die tijd krijg ik ongeveer 3 keer per week de vraag hoe je meer relevante webbezoekers krijgt. En meer response (o.a. meer offerte-aanvragen).

Mijn antwoord is dan, best flauw: ‘Dat hangt ervan af. Dat is voor elke organisatie anders’. Want zo is het.

Voor elke MKB’er en (startende) ZZP’er geldt sowieso dat je je website of webshop op orde moet hebben. Zowel wat betreft design, SEO tekst als techniek. En natuurlijk qua gebruiksvriendelijkheid. Je mag ook User Experience (UX) of User Intuition (UI) zeggen.

Bedenk dat er in je doelgroep ook mensen zijn met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. En dat jouw website of webshop ook voor hen toegankelijk en makkelijk bruikbaar moet zijn.

Natuurlijk behoort ook de ‘achterkant’ van je website goed verzorgd te zijn. Ik heb het dan onder meer over de meta titles en de meta descriptions in je Content Management System (CMS).

In de eerste geef je heel kort (max. 65 tekens) en wervend aan waar een pagina van je website over gaat. In de tweede verleidt je een ‘Googlelaar’ met maximaal 160 tekens om jouw webpagina te bezoeken.

Velen vinden het schrijven van dergelijke SEO teksten onvervalst rotwerk. Kan zijn, maar het draagt wel bij aan je Google score. En het is gratis. Doen dus!

Ook landingpages verhogen je online resultaten. Je weet wel: een volledig op respons gerichte webpagina waar je naar verwijst in onder meer je Google Ads campagne en je e-mail nieuwsbrief.

Een klant/projectcase waarin je kort en bondig omschrijft wat het probleem of de wens van je klant was en hoe je hem/haar hebt geholpen is ook een beproefd middel. Sterker nog: vaak is dat één van de eerste menu-items waar een bezoeker op een website naar toegaat.

Een tweewekelijkse of maandelijkse blog met praktische tips en adviezen werkt ook geheid. Is ideaal om je expertise  en ervaring te etaleren. Vraag afsluitend altijd om een een reactie (CTA).

Natuurlijk zijn social media posts onmisbaar om je organisatie, producten/oplossingen en diensten onder de aandacht te brengen en te houden. Spreek met jezelf af dat je elke week minstens 2 echt goede social media posts publiceert. Veel inspiratie en discipline.

De toegevoegde waarde van een e-paper of whitepaper is inmiddels nogal verminderd. Oorzaak, je raadt het al: ChatGPT.

Wil je toch een unieke e-paper of whitepaper inzetten? Maak dan een slimme mix van objectieve vakmatige informatie en wervende informatie over je organisatie en je USP’s.

Lest best: een e-mail nieuwsbrief, al jaren het veruit best scorende marketingcommunicatiemiddel. Werkt top. Als je tenminste ‘entertaint’ en het lekker kort houdt (max. 5 items).

Of ik de illusie heb dat ik nu alle mogelijkheden op het gebied van online marketing en content marketing heb genoemd? Absoluut niet. Wil je een advies op maat? Laten we eens afspreken.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.