(Zomerse) actie wel of niet zinvol in B2B?
Wat denk jij: is een sales promotion actie in de B2B-markt zinvol? In de consumentenmarkt is dat een uitgemaakte zaak: zeker. Waarom anders zouden tal van consumentenmerken ons tot vervelens toe blijven ‘trakteren’ op communicatie over hun supervoordeel-acties? Ook in de business-to-businessmarkt blijkt een goede en opvallende sales promotion/ verkoopactie zijn vruchten af te werpen. Net als bij de consumentenmarkt geldt ook hier: KISS (Keep It Smart and Simpel). In goed Nederlands: niet moeilijk doen.
De volgende vraag is natuurlijk welke acties je het beste kunt inzetten om in beeld te blijven bij je B2B-klanten en/of meer omzet te realiseren. Beetje flauw antwoord: dat hangt sterk af van allerlei variabelen. Om er enkele te noemen: de markt waarin je actief bent en jouw (verkoop)doelstellingen. Maar ook – modewoordje – ‘het momentum’. Een B2B-actie waarbij je een ijskrabbber voor je auto krijgt is in de zomer heel opvallend. Maar hoogst waarschijnlijk niet al te succesvol. Ter inspiratie heb ik een lijstje voor je samengesteld met 8 beproefde B2B sales promotion-acties. Als bonus heb ik afsluitend een speciale zomerse B2B-actie van mijzelf toegevoegd. Doe er je voordeel mee.
- Referentiebeloningen: moedig je bestaande klanten aan om nieuwe klanten aan te brengen.
Geef hen korting op toekomstige aankopen. Of maak ze blij met waardebonnen (bijv. van Bol.com). Een goede fles wijn of bonbons scoren ook altijd. - Gratis consult/adviesgesprek: heb je veel/een unieke expertise op een bepaald vakgebied? Bied potentiële nieuwe klanten dan een gratis consult/adviesgesprek aan. Wees niet te zuinig: trek er minstens 2 uur voor uit.
- Early bird korting: Beloon vroege beslissers met een aantrekkelijke korting op hun bestelling.
- Gratis proefperiode: laat potentiële nieuwe klanten jouw producten of diensten een tijdje gratis uitproberen. Blijkt altijd een goede investering te zijn.
- Wedstrijd: organiseer (online) een leuke/gekke wedstrijd waarbij bestaande klanten en/of prospects kans maken op waardevolle prijzen. Tip: laat iedereen iets winnen.
- Loyaliteitsprogramma: zet een eenvoudig loyaliteitsprogramma op om trouwe klanten te belonen met kortingen, extra voordelen, etc.
- Gratis workshops en webinars: organiseer informatieve evenementen om bestaande klanten en prospects op een heel laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw expertise en oplossingen.
- Seizoensgebonden korting (bijv. ruim 20% korting op tekstschrijfopdrachten): geef een aantrekkelijke korting tijdens een speciaal seizoen. Een goed voorbeeld van een dergelijke actie is mijn eigen zomer-actie waarbij je in augustus ruim 20% korting krijgt op elke tekstschrijfopdracht. Traditiegetrouw is dit namelijk een relatief gezien rustige maand voor me. Je krijgt deze aantrekkelijke korting op een (SEO) webtekst, tekst voor een e-mailing, tekst voor een klant-interview, een advertorial, etc. Tevoren krijg je een ‘fixed project price’ van me. Profiteren van mijn zomerse actie-aanbieding? Laat maar horen.
PS: afgelopen 3 maanden ontving je slechts af en toe een blog van me. Kwam door een te volle pijplijn. Desondanks: excuses daarvoor. Vanaf nu ontvang je weer stipt elke maand een inspirerende blog over WordPress websites, creatieve content en online marketing in je mailbox.
Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.
Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.
Meest recente blogs
Over Jeroen van Netten
Online marketing-expert/SEO tekstschrijver Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy in Soest. Met een unieke mix van business consultancy en marketing consultancy helpt hij gestarte ZZP’ers en ZZP’ers die willen gaan starten bij het behalen van online resultaten. Niet met vuistdikke adviesplannen, maar op een heel pragmatische wijze. Zijn andere specialisme: het schrijven van en met slimme A.I.-tools optimaliseren van verkoopstimulerende marketingteksten waaronder SEO-webteksten. Hij werkt op project- of interimbasis voor eindklanten en als freelancer voor communicatiebureaus en heeft onder meer ruime ervaring in de ICT/telecom-branche, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.